کامران شهلایی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: نمایشنامهای تحت عنوان «ندیدن» را به نگارش درآوردهام که به همراه محمد لارتی آن را برای شرکت در بخش صحنهای نوزدهمین جشنواره تئاتر «مقاومت ـ فتح خرمشهر» کارگردانی میکنیم.
وی ادامه داد: «ندیدن» در مجموع روایتگر افرادی است که در دوران جنگ و پس از جنگ نقش مهمی داشتهاند و لطمات و مصائبی همچون سایر مردم به آنها نیز وارد شده است، اما از آنجا که ما معمولاً عادت کردهایم به طیف و تیپ خاصی از مردم در روایت جنگ بپردازیم از آنها غافل هستیم و من سعی کردم در این روایت نمایشی نقش آنها را در این برهه زمانی پررنگ کنم.
این کارگردان تئاتر که برای دومین دوره است در این رویداد نمایشی شرکت میکند به ایکنا گفت: قطعاً این جشنواره نیز نقش مهم و تأثیرگذاری در روایت سالهای جنگ و مقاومت هشت ساله ایران در برابر تجاوزات رژیم بعث عراق ایفا خواهد کرد، اما باید به جرئت بگویم تا زمانی که ساز و کاری برای استمرار و تداوم این جریان در طول سال وجود نداشته باشد، نقش این جشنواره و سایر رویدادهای تئاتری در حوزه موضوعات دینی و ارزشی ابتر و بینتیجه خواهد ماند و لذا مسئولان باید به فکر اتخاذ شرایطی باشند که آثار این جشنواره در طول سال و در مکانهای مختلف اجرای عموم داشته باشند.
وی که نمایشنامه دیگری را با نام «قطاری که تمام نشد» را به کارگردانی سمیه مهری در این دوره از جشنواره تئاتر «مقاومت ـ فتح خرمشهر» دارد، گفت: موضوع دیگری که بسیار مهم است اینکه ما در حوزه ادبیات جنگ و ادبیات نمایشی دفاع مقدس به سمت موضوعات کلیشهای و تکراری رو آوردهایم و من از رهگذر بازخوانی و داوری آثار برخی از جشنوارههای تئاتری که بدان اشتغال دارم مشاهد میکنم که نگاه بیشتر نمایشنامهنویسان متأسفانه به جنگ و پدیده دفاع مقدس بسیار سطحی و بدون تعمق است که باید این روند نیز به تدریج اصلاح شود.
شهلایی در مورد داستان نمایشنامه «قطاری که تمام نشد» نیز گفت: ماجرای این نمایشنامه از نگاه خانوادهای است که مسافران آخرین قطاری است که پیش از اشغال خرمشهر از این شهر خارج میشوند و دختر این خانواده در کوپه قطار با شاعری از شاعران شهر برای پرداختی شاعرانه و عاشقانه به موضوع شهر اشغال شده همراه میشود.
وی در پایان گفت: موضوع خرمشهر موضوعی تنها منحصر و مربوط به هموطنان ما در خطه خوزستان نیست، بلکه موضوعی ملی و میهنی است و هر کس که در زمینه فرهنگ و هنر مقاومت فعال است باید نسبت به این جشنواره دقیق و حساس باشد و پرتوان در این جشنواره و سایر جشنوارههای موضوعی مشابه شرکت کند.