کد خبر: 3500684
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴

تشریح عوامل مؤثر در فرایند آموزش قرآن از زبان وزیر آموزش و پرورش

گروه فعالیت‌های قرآنی: وزیر آموزش و پرورش ضمن تشریح عوامل مؤثر در فرایند آموزش قرآن به بیان توصیه‌هایی برای مدیران مراکز دارالقرآن‌ها پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا)، علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مدیران مراکز دارالقرآن‌ها که صبح امروز، 4 خردادماه در اردوگاه شهید باهنر آغاز شد، گفت: خوشحالم در ماه شعبان و در آستانه رمضان‌المبارک در جمع شما مدیران دارالقرآن‌ها و همکارانم در معاونت فرهنگی و پرورشی هستم.

وی افزود: من به احترام شما و به احترام قرآن و اینکه شما در خدمت قرآن هستید در این جلسه حضور پیدا کردم و صمیمانه از تمامی مدیران و مربیان مراکز دارالقرآن‌ها که در خدمت قرآن هستند، تشکر می‌کنم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رویکرد من در ارائه این سخنرانی رویکرد مدیریتی در مراکز دارالقرآن‌ها است، اظهار کرد: امام خمینی(ره) در بیان اهمیت قرآن فرموده‌اند: «اگر قرآن نبود، باب معرفة الله بسته بود الی الابد»، ایشان در این جمله کوتاه نقش قرآن و رسالت آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ قرآنی را بیان کرده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین امام خمینی(ره) در جای دیگر می‌فرمایند: «قرآن باید در تمامی شئون زندگی ما حاضر باشد» همین یک جمله برای نظام تعلیم و تربیت کافی است که قرآن باید در رفتار، گفتار و تفکر ما باشد.

حاکم بودن قرآن بر همگان؛ حلال مشکلات

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر قرآن بر ما و همه مسلمانان حاکم باشد همه مشکلات حل خواهد شد، عنوان کرد: تعلیم و تربیت در نظام اسلامی باید نشأت‌گرفته از قرآن باشد.

فانی با اشاره به بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه اهمیت قرآن گفت: مقام معظم رهبری همواره تأکید بر انس با قرآن دارند و تلاوت قرآن را زمینه‌ساز انس با قرآن می‌دانند. انس با قرآن یعنی تربیت قرآنی به این معنی که دانش‌آموز ما در مدرسه و مراکز تربیتی ـ پرورشی بتواند با قرآن انس بگیرد و انس با قرآن در رفتار، افکار و سکنات او متجلی شود.

وی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری در جای دیگری می‌فرمایند: «قرآن فقط برای تلاوت کردن در کنج و زوایا نیست بلکه قرآن برای عمل است و قرآن برای شناخت و معرفت است تا جامعه قرآنی تکلیف خود را بداند».

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: وقتی که انسان تکلیف خود و نحوه انجام آن را نیز بداند همه چیز حل می‌شود. قرآن می‌تواند تکلیف را به ما بفهماند تا ما پس از فهمیدن تکلیف خود از ظلمات نجات پیدا کنیم.

تربیت قرآنی دانش‌آموزان؛ راهی برای رسیدن به حیات طیبه

وی با بیان اینکه قرآن کلید نجات است، افزود: در آموزش و پرورش باید قرآنی را دنبال کنیم که بچه‌ها را خوب تربیت و در واقع قدمی در راستای رسیدن به حیات طیبه ایجاد کند.

فانی با بیان اینکه رئیس جمهور عنوان کرده است هدف اصلی ما انس و آشنایی قلوب انسان‌ها با حقایق قرآن است، ادامه داد: با مرور این سخنان تکلیف دارالقرآن‌ها مشخص است و خروجی دارالقرآن‌ها باید انسان‌های تربیت شده قرآنی باشد، انسان‌هایی که در رفتار و خلوت خود خدا را ناظر ببینند و قرآن زمینه‌ساز تربیت این انسان‌ها است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دوره سه روزه توانمند‌سازی مدیران دارالقرآن‌ها اظهار کرد: قبل از اینکه توصیه‌های داشته باشم عرض می‌کنم آموزش قرآن یک فرآیند است که در این فرآیند عواملی نیز مؤثر است ما باید عوامل مؤثر در فرآیند آموزش قرآن را بشناسیم و ترکیب این عناصر را به خوبی مدیریت کنیم.

برنامه‌‌ریزی متناسب با مخاطب؛ از عوامل مؤثر در فرآیند آموزش قرآن

وی ادامه داد: یکی از عوامل مؤثر در فرآیند آموزش قرآن، برنامه‌ها و محتوای قرآنی متناسب با مخاطب، محیط و جامعه‌ای که مخاطبان ما در آن زیست می‌کنند، است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: عامل دیگر در آموزش قرآن مدرس قرآن است و مدرس قرآن باید بتواند یک آموزش مؤثر و اثربخش داشته باشد و در حقیقت باید مربی خودساخته باشد. انتخاب مدرسین در دارالقرآن‌ها به لحاظ ورود در بحث‌ها و تسلط در آموزش و به لحاظ رفتار و اثر‌گذاری بر قرآن‌آموزان بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه کلید تربیت جلب‌ اعتماد است، افزود: مربی باید اعتماد متربیان را جمع کند وگرنه تربیت شکل نمی‌گیرد. لازمه جلب اعتماد صداقت، رو‌راستی‌، تواضع و فروتنی است و مربی ما باید این ویژگی‌ها را در خود ایجاد کند تا بتوانیم ادعا کنیم متربیانی در شأن جمهوری اسلامی تربیت کرده‌ایم.

فانی با بیان اینکه امیدوارم دارالقرآن‌ها به‌عنوان قرارگاه‌های آموزش قرآن بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند به بیان توصیه‌های پرداخت و گفت: شما مدیران و مربیان دارالقرآن‌ها باید سطح تخصصی و علمی خود را در زمینه قرآن بالا ببرید چرا که مربی قرآن باید متخصص قرآن باشد تا هم متربیان را هدایت کند و هم برنامه‌ها را متناسب با متربیان تنظیم کند.

مدیران به روش‌های آموزش قرآن توجه کنند

وی توصیه دیگر به مدیران و مربیان دارالقرآن‌ها را توجه به روش‌های آموزش قرآن دانست و افزود: امروز فضای مجازی و هوشمند‌سازی ابزار آموزش ایجاب می‌کند که در روش آموزش قرآن تجدید‌نظر کنیم. استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی برای آموزش قرآن لازم است و البته ایجاد تحول در آموزش و پرورش یک خواسته عمومی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید از نرم‌افزارهای قرآنی در هوشمند‌سازی استفاده کنیم، ادامه داد: توصیه سوم استفاده از فضای مجازی در دارالقرآن‌ها است. وزیر آموزش و پرورش عضو شورای عالی فضای مجازی است و این بدان معنا است آموزش و پرورش باید نسبت به فضای مجازی حساس باشد و از این فضا در راستای اهداف تعلیم و تربیت از جمله قرآن استفاده کند و بهره‌مندی از فضای مجازی در تحقق اهداف دارالقرآن‌ها یک تکلیف است.

وی در ادامه گفت: توصیه چهارم اینکه دارالقرآن یک ستاد فرماندهی است و باید مرکز فرماندهی باشد و به‌عنوان قرارگاه فرماندهی قرآن شعبات و شاخه‌هایی در خارج از دارالقرآن و در مدارس و مراکز وابسته به آموزش و پرورش داشته باشد.

فانی یادآور شد: ما باید در کوتاه‌مدت در راستای توسعه دارالقرآن‌ها در مناطق آموزش و پرورش اقدام کنیم و این فعالیت‌ها را در درازمدت به عنوان یک فعالیت شبکه‌ای پیگیری کنیم. به این معنی که مراکز دارالقرآن مرکز فرماندهی، برنامه‌ریزی، نظارت و ارزشیابی باشد.

هر منطقه آموزش و پرورش یک پژوهش‌سرای دانش‌آموزی داشته باشد

وی در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: ما اعلام کردیم هر منطقه آموزش و پرورش باید حداقل یک پژوهش‌سرای دانش‌آموزی داشته باشد و امروز اعلام می‌کنیم که هر منطقه آموزش و پرورش حداقل یک دارالقرآن در کوتاه‌مدت و در ادامه دو دارالقرآن یکی برای دختران و یکی برای پسران داشته باشیم.

فانی در ادامه گفت: زمانی که ما به‌عنوان قرارگاه آموزش قرآن شناخته شدیم باید قاریان و حافظان دانش‌آموز را رصد کنیم و برای آنها پرونده تشکیل دهیم و آنها را هدایت و راهنمایی کنیم. باید تمام قاریان و حافظ قرآن را در شهرستان‌ها و مناطق شناسایی کنیم تا هر یک از آنها در آینده به‌عنوان معلمان قرآن در همین مراکز فعالیت کنند.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: توصیه بعدی منطبق بر این سیاست آموزش و پرورش مبنی بر توسعه عدالت است و لازم است در مناطق محروم به آموزش قرآن توجه ویژه داشته باشیم و فراموش نکنیم که هدف از آموزش قرآن انس با قرآن و در نهایت نیل به حیات طیبه است.

وی در ادامه گفت: در سند تحول آموزش و پرورش کشور هدف تعلیم و تربیت را نیل به حیات طیبه می‌دانیم و آموزش و پرورش باید کمک کند تا به مراکزی از حیات طیبه دست پیدا کنیم که البته لازمه آن انس دانش‌آموزان با قرآن است.

فانی با بیان اینکه نزدیک به سه سال گذشته که مسئولیت آموزش و پرورش را دارد، اظهار کرد: در این سه سال مشکلات فراوانی را پشت سر گذاشته‌ایم و در بحث نیروی متخصص مراکز دارالقرآن‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم. اما امیدواریم با گشایش‌هایی که حاصل می‌شود نسبت به رفع این مشکلات اقدام کنیم.

وی به خطاب به مدیران و مربیان قرآنی گفت: اما باید قدر خود را بدانیم و من هم باید قدر خودم را بدانم که مسئولیت سنگینی بر عهده من است و شما هم باید قدر خود را بدانید. امام خمینی(ره) قبل از انقلاب خطاب به شاه فرمودند: «این آموزش و پرورش را به ما بدهید تا ما اداره کنیم» و این نشان از اهمیتی است که آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت کشور دارد.

وزیر آموزش و پرورش در پایان افزود: آموزش و پرورش امروز در اختیار ما است و باید تلاش کنیم از این نعمت حداکثر استفاده را داشته باشیم و سعیمان بر این است که به زودی مشکلات دارالقرآن‌ها را حل کنیم.

captcha