به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از کردستان، ابراهیم زارعی، فرماندار سنندج در هجدهمین جشنواره خیرین مدرسهساز استان که امروز، چهارم خردادماه در مجتمع نور سنندج برگزار شد، اظهار کرد: در طول تاریخ تمام مساجد و مدارس در شهرها و روستاهای مختلف توسط خیرین نیکاندیشی احداث شده است.
وی با اشاره به اینکه بیشتر مساجد
قدیمی سطح استان هم مسجد و هم مدرسه بودهاند، افزود: تمام مساجد محلات قدیمی
استان در سطح شهر و روستاها دارای یک فضای آموزشی بوده است که این فضا همان مدرسه
بوده که به تناسب شرایط زمانی ساخته شده است.
فرماندار سنندج با اشاره به اینکه
خیرین مدرسهساز در راستای تقویت هر چه بیشتر پایههای دینی و حمایت از ارزشهای اسلامی
در این امر نیکو گام گذاشتهاند، افزود: آیتالله مردوخ در سال 1327 مدرسه ای را در
شهر سنندج بنا کرده که جزء اولین مدارس استان بوده است.
وی بیان کرد: خیرین در امر مدرسهسازی به
دولت کمک میکنند و از قدیم تاکنون اگر خیران نبودند دولت به تنهایی توان احداث این
همه مدرسه را نداشته و ندارد.
زارعی با بیان اینکه مدارس زیادی در سطح
استان نیازمند مرمت و بازسازی است، عنوان کرد: باید در کنار توجه به امر مهم مدرسهسازی
مقوله مرمت و نگهداری از بناهای موجود نیز با جدیت ویژه در دستور کار مجمع خیرین مدرسهساز
قرار گیرد.
وی اعلام کرد: هرساله باید اعتباری در راستای
حفظ و نگهداری از مدارس موجود، پیشبینی شود تا مانع تخریب و از بین رفتن کامل آنها
و در نتیجه تحمیل هزینههای بیشتر برای ساخت و احداث دوباره شود.
فرماندار سنندج ادامه داد: در شرایط
کنونی که امکان ساخت مدارس جدید وجود ندارد باید به سمت مرمت، حفط و نگهداری از فضاهایی
موجود باشیم که خیرین میتوانند در امر مرمت و نگهداری مدارس نیز کمک حال دولت و آموزش
و پرورش باشند.
وی با اشاره به اینکه در شرایط اقتصادی
کنونی دولت با دست خالی کارهای بزرگی در حوزههای مختلف از جمله بهداشت و کنترل تورم
انجام داده است، عنوان کرد: امروز دولت بیشتر از هر زمان دیگری به کمک خیرین به ویژه
در بخش احداث و بازسازی مدارس نیاز دارد.
زارعی نقش کمک خیرین در توسعه هر جامعه
را قابل توجه دانست و یادآور شد: زمانی جامعه توسعه یافته خواهیم داشت که آموزش و
فضاهای آموزشی را توسعه دهیم.