به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) نشست خبری نمایش «مجلس ضربت زدن» پیش از ظهر امروز یکشنبه 16 خرداد با حضور محمد رحمانیان؛ کارگردان و سایر عوامل تولید این نمایش در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. محمد رحمانیان در ابتدای این نشست گفت: پیش از فرا رسیدن سال نو از سوی مرکز هنرهای نمایشی به اینجانب و حمید امجد برای تولید نمایشهایی ویژه ایام ماه مبارک رمضان پیشنهاداتی شد که برای من متن نمایشی «مجلس ضربت زدن» به نویسندگی بهرام بیضایی بود و برای حمید امجد نمایشنامه «مهر آئینهها» از آثاری که خود او به نگارش درآورده بود.
وی ادامه داد: این موضوع در مقطعی زمانی مسکوت ماند و چون دوستان پیگیر سرنوشت پیشنهاد خود نشدند؛ لذا من تمرین نمایشی از نوشتههای خودم به نام «عاشقیت» را آغاز کردم تا اردیبهشت ماه که مجدد صحبت پیرامون اجرای نمایش «مجلس ضربت زدن» به میان آمد و با توجه به زمان کمی که در اختیار داشتیم بلافاصله تمرینات نمایش آغاز شد.
نویسنده و کارگردان نمایش«عشقه» تصریح کرد: در ابتدا به من اجرا در تالار وحدت پیشنهاد شد اما به سبب مناسب نبودن این تالار از نقطه نظر فنی و اینکه دهانه صحنه تالار وحدت بسیار بزرگتر از آن چیزی که مورد نظر من برای طراحی صحنه بود؛ لذا تصمیم گرفتیم که در تالار اصلی تئاتر شهر این نمایش را اجرا کنیم که البته با توجه به اجرای نمایش «راه مهر، راز سپهر» مجبور شدیم به جای آغاز اجرای این نمایش از ابتدای ماه مبارک آن را با یک هفته تعویق روی صحنه ببریم.
دواجرایی شدن «مجلس ضربت زدن» در پنجشنبه و جمعههای ماه مبارک
رحمانیان در ادامه گفت: از آنجا که تعهد 30 اجرا را به مرکز هنرهای نمایشی ارشاد داریم؛ لذا مجبور هستیم کمبود اجراهای این نمایش را به شکلی جبران کنیم و به ویژه در پنجشنبه و جمعه هر هفته، نمایش را دواجرایی در تالار اصلی تئاتر شهر خواهیم داشت که در این صورت و به سبب روزهداری مخاطبان هر دواجرا به ساعات پس از افطار اختصاص خواهد یافت و اجرای دوم را ساعت 11:30 شب به روی صحنه خواهیم برد.
نویسنده و کارگردان نمایش عاشورایی«اسبها» ادامه داد: برای کسب اجازه از بهرام بیضایی؛ نویسنده این نمایش با او مکالمه و مکاتباتی داشته و دارم و باید بگویم با وجود آنکه وی ابتدا راضی به اجرای این نمایش نشد اما تولید و اجرای آن را منوط به این شرط کرد که حتی یک واو از آنچه که در این نمایشنامه وجود دارد و توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان حتی به چاپ پنجم هم رسیده است کم نشود که من نیز قول مساعد دادم که به اصل نمایشنامه وفادار باقی بمانم.
وی افزود: خوشبختانه نمایش مورد بازبینی قرار گرفته است و نظر کارشناسان بازبین نسبت به اجرای این نمایش با همین ساختار و محتوا مساعد است با این وجود از آنجا که من برای نقش نویسنده که یکی از شخصیتهای این نمایشنامه است و در متن نمایشی هم او یک مرد معرفی شده است؛ چون فرد دیگری را مناسب ندیدم؛ لذا طی مشورت با بهرام بیضایی آن را به یک زن تغییر دادم که مهتاب نصیرپور عهدهدار ایفای آن است و متناسب با این تغییر باید در گفتار نمایش تغییراتی هم اعمال میشد که این کار به انجام رسید.
رحمانیان به روایت این نمایش اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این نمایشنامه منتشر شده است و اغلب دوستداران ادبیات نمایشی آن را خواندهاند و من مشکلی به لحاظ فهم روایتی آن ندارم اما باید بگویم که این نمایش دو مقطع زمانی را مورد توجه خود قرار داده است یکی سال 40 هجری در کوفه که عدهای خودسر گردهم میآیند و در مورد قتل امام علی(ع) تصمیمی میگیرند و دیگری مربوط میشود به اواخر سال 70 هجری شمسی در قرن چهاردهم در تهران که حتماً به خاطر دارید در آن سالها موضوع قتلهای زنجیرهای موضوع داغ سیاسی جامعه بود.
وی با انتقاد از همراهی و همکاری نکردن برخی از نهادهای فرهنگی و رسانهای گفت: به اعتقاد من اندیشهای وهابی خواسته و ناخواسته در جریان و سرایت است که مانع از هرگونه نضج و اشاعه فرهنگ شیعی در کشور میشود با قاطعیت اعلام میکنم بسیاری از دیالوگهای این نمایشنامه پیرامون شخصیت حضرت علی(ع) چندان خوشایند و باب میل جریان تکفیری و وهابی نیست و دوستانی که به هر نحو درصدد ممانعت از تبلیغ و فراگیر شدن اجرای این نمایش برآیند به شکلی خودخواسته و یا ناخواسته آب به آسیاب دشمنان جامعه شیعی ریختهاند.وی در پایان گفت: «مجلس ضربت زدن» را باید زوایه نو در زمینه پرداختن به واقعه شهادت حضرت علی(ع) فرض کرد، تاکنون هر آنچه در مورد روایات تاریخ دین شاهد و ناظر آن بودهایم روایات مستقیم و خطی بوده است همچون تولید تله تئاتر «علی شیرخدا» که در دهه 60 از تلویزیون پخش شد و یا روایت میرباقری از زندگی و شهادت حضرت علی(ع) در قالب سریال «امام علی(ع)» و تاکنون این نوع زاویه دید در روایات تاریخ دینی را کمتر شاهد بودهایم.
این گزارش حاکی است رحمانیان در ادامه پیرامون موسیقی، طراحی صحنه و موارد فنی تولید این نمایش نیز توضیحاتی داد و سپس رضا مولائی، مهتاب نصیرپور به عنوان بازیگر و یاسر خاسب به عنوان طراح حرکات این نمایش ضمن ابراز خرسندی در مورد اجرای این نمایش سخنان کوتاهی در مورد تولید این نمایش ارائه کردند.
اشکان خطیبی، مشاور کارگردان و مجری طرح نمایش «مجلس ضربت زدن» هم در ادامه گفت: در مورد طراحی صحنه این نمایش باید بگویم که دکور نمایش بسیار سنگین و حجیم است و برای حمل آن و استقرار در صحنه تالار اصلی تئاتر شهر نیاز به 4 کامیون داریم که کار طراحی و ساخت آن را محسن شاهابراهیمی به انجام رسانده است.
وی ادامه داد: پیشبینی میشود که کار نصب دکور این نمایش چیزی در حدود 3 تا 4 روز به طول بیانجامد و با توجه به اینکه گروه باید چند نوبت هم با دکور به تمرین بپردازند امیدوارم که هرچه زودتر تالار نمایشی تحویل ما شود تا ما برای شب 29 خرداد نخستین اجرا را در تئاتر شهر تجربه کنیم.
مجری طرح نمایش «مجلس ضربت زدن» در پایان گفت: از تبلیغات توسط رسانه ملی ناامید شدهایم اما صحبتهایی با سازمان زیباسازی شهرداری تهران صورت گرفته است تا حداقل تبلیغات محیطی مناسبی در سطح شهر داشته باشیم که امیدوارم این مهم هرچه زودتر محقق شود.