تجلیل از سال‌ها خدمت قرآنی استاد پرهیزکار/ شهریاری در ملک اخلاق و شهامت
کد خبر: 3504123
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۷

تجلیل از سال‌ها خدمت قرآنی استاد پرهیزکار/ شهریاری در ملک اخلاق و شهامت

گروه فعالیت‌های قرآنی: در محفل تجلیل از استاد شهریار پرهیزکار عنوان شد: ایشان تنها در زمینه ترتیل شهریار نیستند بلکه در ملک اخلاق و شهامت در گفتار و سایر عرصه‌ها نیز شهریار هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم نکوداشت استاد شهریار پرهیزکار بعدازظهر امروز 16 خردادماه با حضور جمعی از فعالان قرآنی کشورمان در خبرگزاری فارس برگزار شد در ابتدای این مراسم احمد ابوالقاسمی،‌ قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و در ادامه آن نیز سیدنظام‌الدین موسوی،‌ مدیرعامل خبرگزاری فارس، به بیان سخنانی پرداخت.
تجلیل از یک شخصیت قرآنی افتخار اصلی خبرگزاری فارس
وی در صحبت‌های خود با اشاره به اینکه این مراسم، تقدیر از شخصی است که به واسطه نقشی که در عرصه فعالیت‌های قرآنی داشته است،‌ بر گردن همه مردم ایران و مسلمانان حق دارد، گفت: استاد پرهیزکار تأکید داشته‌اند که اگر تقدیری صورت می‌گیرد تقدیر از قرآن است، این نکته درستی است چراکه هر چه امثال استاد پرهیزکار و .. دارند همه از دولت قرآن کریم است.  اما این را نیز باید بدانیم که عرصه فعالیت‌های قرآنی نیز عرصه هر کسی نیست و تلاش و مجاهدت شایانی می‌خواهد که افراد از بسیاری از لذات و خوشگذرانی‌های دنیوی بگذرند و خود را وقف قرآن کنند تا شبیه شخصیتی جون استاد شوند.
مدیرعامل خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه باید گوشه چشمی از صاحب کلام وحی به ما بشود تا بتوانیم در این عرصه فعالیت شایان داشته باشیم، افزود: تنها گوشه چشم الهی لازم است تا در این عرصه وارد شویم، در ان ماندگار شویم و به اوج نیز برسیم، شهریار ملک حفظ و تلاوت قرآن کریم از این توفیق به خوبی بهر‌مند شده است.
تجلیل از سال‌ها خدمت قرآنی استاد پرهیزکار/
موسوی تصریح کرد: امروز اگر ما در این مجموعه میزبان این جمع هستیم به یک نیت و ان هم عرض خدا قوت و خسته نباشید به واسطه تلاش‌‌های بسیار این استاد و نیز داشتن التماس دعا از ایشان است. امروز کمتر ایرانی هست که در حوزه قرآن ورود داشته باشد و نام و آوازه استاد پرهیزکار را نشنیده باشد. گوش‌های همه ما مملو از صوت ترتیل و تلاوت این استاد بزرگ آن هم در زمانی که متهم به نداشتن قرآن از سوی مسلمانان شده بودیم، است.
وی اذعان کرد: استاد پرهیزکار با ارائه خود نشان دادند که ایرانیان هستند که اهل سنت واقعی و کلام الله وحی هستند،‌ تا همه متوجه شوند که ایرانیان همچون گذشته که پرچمدار علوم قرآنی بودند، در این دوران هم می‌درخشند. استاد پرهیزکار نام ایران را در مسابقات بین‌المللی قرآن طنین انداز کردند و نام ایران در این مسابقات متعالی شد.
مدیرعامل خبرگزاری فارس در ادامه با اشاره به اینکه در این مجموعه مراسم‌های تجلیل از شخصیت‌های برجسته دیگری نیز صورت گرفته است، گفت: تجلیل از یک شخصیت قرآنی افتخار این مجموعه است و هیچ تعارفی در این زمینه نیز نداریم. این موضوع برای ما افتخار است و این حوزه جزء فعالیت‌های اصلی ما در خبرگزاری است. امیدواریم در ادامه و با کمک مسئولان گام‌های بعدی در تقدیر از بزرگان این عرصه برداشته شود.
موسوی در پایان صحبت‌های خود با قرائت شعری از حافظ شیرازی با مطلع «زان یار دلنوازم شکری است با شکایت/گرنه نکته دان عشقی بشنو تو این حکایت» پرداخت و گفت: مسیری که استاد شهریار پرهیزکار انتخاب کرده است، مسیر عشق و تعالی است و امیدوارم کسانی که در این مسیر رهرو بوده‌ و هستند به توفیقات روزافزون دست یابند.

دیدار با استاد پس از 30 سال /طعم شیرین یک جایزه
در ادامه این مراسم، عبدالرئوف ادیب‌زاده، اولین استاد شهریار پرهیزکار به بیان سخنانی در مورد این شخصیت قرآنی پرداخت و گفت: زمانی که شهریار کلاس پنجم بود و من در سال چهارم دبیرستان تحصیل می‌کردم،‌ در ماه مبارک رمضان در مسجد توحید واقع در خیابان جمهوری جلسات آموزش قرآن دائر بود. در یکی از آن سال‌ها که حدود 40 سال قبل بود، پدر شهریار پرهیزکار دست ایشان را گرفت و به جلسه آورد.
وی افزود: در آن جلسه علاوه بر آموزش مواردی بسیار مقدماتی در زمینه آموزش قرآن کریم از قران آموزان نیز می‌خواستم که احادیثی و برخی آیات را نیز حفظ کنند، در آخر ماه مبارک نیز آزمونی از آنها به عمل آورده و به سه نفر اول جوایزی می‌دادم، در یکی از این سال‌ها شهریار پرهیزکار وارد جلسه من شد و در پایان هم بعد از آزمون مقام اول را کسب کرد و یک ساعت مچی به عنوان جایزه دریافت کرد. خود استاد شهریار بعدها و در کتاب خودشان تعریف کرد‌ه اند که آن جایزه باعث خوشحالی بسیار زیاد وی شده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بعد از آن سال دیگر استاد پرهیزکار را ندیدم تا زمانی که در دانشگاه شهید بهشتی مشغول تحصیل بودم و گاهی از دور همدیگر را می‌دیدم،‌ در واقع در حال حاضر بعد از 30 سال ما مجدد هم را ملاقات کرده‌ایم. برای من بسیار جای خوشحالی است که نقشی هرچند کوچک در آموزش قرآن به استاد پرهیزکار داشته‌ام.
ادیب‌زاده در پایان عنوان کرد: جا دارد در اینجا از نقش پدران و مادران در تربیت فرزندان نیز یاد کنیم، در آن سال‌ها عشق و علاقه پدر استاد پرهیزکار که فرزند خود را برای حضور در جلسات آموزش همراهی می‌کرد به عینه قابل لمس بود.
در ادامه این مراسم گروه تواشیح قدر به اجرای چهار قطعه پرداخت که مورد توجه حاضران در سالن قرار گرفت و پس از آن نیز حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، از داوران مسابقات بین‌المللی قرآن به بیان سخنانی در مورد ویژگی‌های ترتیل استاد شهریار پرهیزکار پرداخت.

توجه به معنا محوری ویژگی خاص ترتیل استاد پرهیزکار
وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه نکوداشت فعالان قرآنی از وظایف رسانه‌ها است و باید به آن نیز اهتمام داشته باشند، گفت: چرا که این رسانه‌ها از برکت همین قرآن و عترت است که رشد کرده و توانسته‌اند در جامعه نفوذ کلام پیدا کرده و مورد اعتماد واقع شده‌اند.
شهیدی‌پور با اشاره به اینکه بهترین ترتیل را ارائه کرده است، افزود: در تأثیرگذرای این ترتیل و اینکه بسیاری از علاقه‌مندان این عرصه با شنیدن آن حافظ قران کریم شد‌ه‌اند بر کسی پوشیده نیست، چرا که این ترتیل در خدمت معنا محوری و مفهوم محوری بوده است. البته قبل از ایشان ترتیل استاد فاطمی نیز وجود داشته است.
ؤتجلیل از سال‌ها خدمت قرآنی استاد پرهیزکار/
وی در ادامه با بیان اینکه توجه ویژه به معنامحور بودن از جمله ویژگی‌های خاص ترتیل استاد پرهیزکار است، عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های ایشان در ترتیل توجه ویژه به وقف و ابتداء است، این را باید مد نظر داشته باشیم که استاد پرهیزکار این ترتیل را در 21 سالگی اجرا کرده و اگر ماندگار شده است به خاطر معنامحوری و مفهوم گرایی در آن بوده است.
شهیدی‌پور با تأکید بر اینکه این ترتیل باید توسط قرآن پژوهان از جنبه‌های مختلف مورد پژوهش قرار بگیرد، گفت: به جز مواردی که در بالا گفته شد، این نکته را نیز باید اشاره کرد که استاد پرهیزکار بر خلاف اساتیدی که گرایشی به سمت تحقیق و پژوهش و آموزش ندارند، بسیار به این موضوع گرایش دارند.
این داور مسابقات بین‌المللی قرآن در پایان به ویژگی‌های اخلاقی استاد پرهیزکار نیز اشاره و بیان کرد: ایشان تنها در زمینه ترتیل شهریار نیستند بلکه در ملک اخلاق و شهامت در گفتار و سایر عرصه‌ها نیز شهریار هستند. ایشان مورد توجه ویژه رهبری هستند و هر زمانی که در دیدارهای جامعه قرآنی با معظم‌له استاد پرهیزکار حضور ندارند، مقام معظم رهبری بلافاصله سراغ ایشان را می‌گیرند.

اجرای حنانه خلفی و حبیب صداقت
اجرای ابتهال حبیب صداقت که در آن به فرازهای از مناجات شعبانیه اشاره شد، از دیگر بخش‌های این مراسم بود و پس از آن نیز، حنانه خلفی، حافظ خردسال کل قرآن به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت. وی همچنین صلوات خاصه حضرت امام رضا(ع) را اجرا کرد که مورد توجه حاضران در این مراسم قرار گرفت.

گلایه‌های استاد
در بخش دیگری از این مراسم نیز شهریار پرهیزکار در سخنانی با اشاره به آیه 39 سوره مبارکه کهف، «وَلَوْلَا إِذْ دَخَلْتَ جَنَّتَكَ قُلْتَ مَا شَاء اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ»، گفت: این مراسم تجلیل از من نیست، چرا که ما منهای قرآن چیزی نیستیم، خدمتی که در این عرصه داشته‌ایم خواسته خود خدا بوده است.
وی در ادامه به کسب رتبه در سال 71 در مسابقات بین‌المللی قرآن در کشور عربستان اشاره کرد و افزود: در ان مسابقات کسب رتبه اول توسط یک ایرانی و پایین‌تر بودن حافظ عربستانی بعد از ایران تودهنی بسیار محکمی بر دهان وهابیت بود. همه این موارد و این امکانات می‌توانست نباشد یا می‌توانست به گونه‌ای دیگر باشد. برای همین است که می‌گویم این جلسه تقدیر از شخص من نیست بلکه تقدیر از قرآن است و به این موضوع عمیقانه اعتقاد دارم.
پرهیزکار با اشاره به دیدن اولین استادش آن هم بعد از 30 سال در این جلسه نکوداشت، تصریح کرد: دیدار با اولین استادم در این مراسم برای من بزرگترین هدیه ممکن بود. من نزد استاد ادیب‌زاده الفبای قرآن یا به قولی فتحه، کسره و ضمه را فراگرفتم. ایشان اولین استاد من بودند که افتخار شاگردی ایشان را به مدت یک ماه در مسجد توحید داشته‌ام.
تجلیل از سال‌ها خدمت قرآنی استاد پرهیزکار/
این حافظ برجسته قرآن اظهار کرد: هنوز هم و بعد از 40 سال هر وقت از خیابان جمهوری اسلامی می‌گذرم حتماً به این مسجد سری می‌زنم و تا دلم می‌خواهد گریه می‌کنم. با اینکه تنها یک ماه در این مسجد قرآن را فراگرفتم اما خاطرات بسیار زیادی از آن دارم. در آنجا برای اولین بار وارد عرصه حفظ قرآن کریم شدم، اولین حفظیات من در آن جلسه صورت گرفت و موفق شدم برای اولین بار 11 آیه ابتدایی سوره مبارکه مومنون را حفظ کردم.
وی به جایزه‌ای که در آن جلسه دریافت کرده است اشاره و اذعان کرد: طعم و لذت آن جایزه که یک ساعت مچی بود و توسط استاد ادیب‌زاده به من اهدا شد برای همیشه در ذهن من مانده و خواهد ماند. برای همین است که توصیه می‌کنم به مسئولان تا بحث جوایز را در زمینه فعالیت‌های قرآنی جدی بگیرند.
پرهیزکار در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به غیبت مسئولان فرهنگی در برنامه‌های قرآنی، خاطرنشان کرد: اگر امروز و در این مراسم مسئولان فرهنگی کشور حضور ندارند در ازای آن نوجوانان علاقه‌مندی حضور دارند که حضورشان برای من بسیار ارزشمندتر از مسئولان است.
وی با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین حضور مسئولان فرهنگی در برنامه‌ها و جلسات قرآنی با سایر برنامه‌ها داشته باشیم،  وضع آنها بسیار وخیم خواهد شد، گفت: در این زمینه حرف برای گفتن بسیار زیاد است. اگر عرصه فعالیت‌های قرآنی را با سایر عرصه‌ها مقایسه کنیم به واقعیت‌های بسیار زیادی دست خواهیم یافت.
این استاد پیشکسوت قرآنی کشورمان در ادامه خطاب به مسئولان فرهنگی کشورمان بیان کرد: چرا وقتی مراسم تجلیل از سایر فعالان در عرصه‌های مختلف برگزار شد حضور داشتید و چه کارهایی که انجام دادید، اما  در بحث قرآنف درگیر جلسات و کار و ... بودید. انشا الله که حقیقت را می‌گوئید. اما قرائن و شواهد و مدارک چیز دیگری می‌گوید.
پرهیزکار با اشاره به اینکه شواهد و قرائن می‌گوید که اگر اهتمام مقام معظم رهبری نبود شاهد همین فعالیت‌های قرآنی هم نبودیم، گفت: اگر اهتمام معظم‌له نبود همین برنامه که جای خود دارد بلکه شاهد 95 درصد از برنامه‌های فعلی که در عرصه فعالیت‌های قرآنی برگزار می‌شود نیز نبودیم.
وی افزود: من سند و مدرک دارم که زمانی قصد تعطیلی مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران را داشتند،‌ زمانی دیگر رادیو قرآن را تا آستانه تعطیل شدن هم پیش بردند اما حمایت‌های مقام معظم رهبری مانع از این کارها شد.
این داور مسابقات بین‌المللی قرآن با اشاره به برگزاری برخی مراسم‌ها در موقعیت‌های مختلف، گفت: شاهد برگزاری این مراسم‌ها هستیم که در آن 9 منکر وجود دارد اما برای اینکه آن منکرها دیده نشوند یک قرآن هم می‌آورند تا به این ترتیب همه چیز در سایه قرآن قرار بگیرد. من اطلاعات و مستندات و مدارک خود را در همه این زمینه‌ها دارم و به موقع آنها را ارائه می‌کنم. 
پرهیزکار در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر لزوم افزایش تجلیل‌ها در عرضه قرآن اشاره و تصریح کرد: با اینکه در این دنیا باید این قبیل تجلیل زیاد شود، اما نیاز ما در آخرت بسیار بیشتر به این نوع تجلیل‌ها است و امیدوارم در آن دنیا نیز تجلیل شویم. تأثیر جایزه دادن بسیار زیاد است و من به یاد دارم اولین جایزه‌ای که از دست استاد ادیب زاده گرفتم ده‌ها متر را با شوق و ذوق تمام به سمت خانه دویدم.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان در ادامه به یکی از خاطرات خود قبل از اعزام به مسابقات کشور لیبی اشاره و بیان کرد: در ان سال که هنوز چندماهی از ترور مقام معظم رهبری نگذشته بود و در حالی که ایشان در منزل بستری بودند، ما را به حضور پذیرفتند که چند نفر از قرآنی‌ها حضور داشتند، در آن دیدار ایشان به «اعتمادیان» رئیس وقت سازمان اوقاف فرمودند که هر چقدر برای قرآن هزینه کنید و تجلیل کنید هیچ اسرافی صورت نگرفته است و اساساً صرفه‌جویی در این عرصه معنا ندارد. من همیشه این موضوع را به مسئولانی که متاسفانه در برنامه‌های قرآنی کمتر به چشم می‌خورند، بارها گفته‌ام.
وی همچنین با تأکید بر اینکه توقعش از نظام اسلامی بسیار بیشتر از وضع موجود بوده است، عنوان کرد: اینکه می‌گویم توقع منظور توقع مادی و معنوی است، من کشورهای عربی بسیار زیادی رفته‌ام و هزینه‌ای که انها برای قرآن می‌کنند را نیز دیده‌ام برای همین است که می‌گویم، توقعم از نظام اسلامی بسیار بیشتر بوده است.
پرهیزکار بیان کرد: اگر جلسه تقدیر از یک شخصیت گذاشته می‌شود نباید آن مراسم پررونق‌تر از جلسات و مراسم‌های قرآنی شود، اگر سیستم فرهنگی کشور سالم باشد، پررونق‌ترین و عالی‌ترین مسائل از لحاظ مادی و معنوی باید برای قرآن باشد و البته قرآنی‌ها نیز باید بدانند که اگر تجلیل می‌شوند به برکت نوکری قرآن است.
این استاد برجسته قرآنی در ابتدای سخنان خود نیز به اجرای «حنانه خلفی» در این مراسم اشاره کرد و گفت: اگر چنین فرزندانی در ایران اسلامی رشد می‌کنند به برکت همین جوایزی است که اهدا می‌شود و باید تأثیر این جوایز را دریابیم. من تا کنون حافظی مسلط‌‌‌تر از ایشان ندیده‌ام.
تجلیل از سال‌ها خدمت قرآنی استاد پرهیزکار/
بخش پایانی این مراسم نیز رونمایی از تمبر یادبود استاد شهریار پرهیزکار بود، همچنین پس از آن از سال‌‌ها تلاش تیمور پرهیزکار، پدر استاد شهریار پرهیزکار نیز تجلیل شد.
تجلیل از حنانه خلفی و اهدای جایزه به وی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.
همچنین در ادامه به استاد شهریار پرهیزکار لوح تقدیر و هدایایی از سوی خبرگزاری فارس اهدا شد.
اهدای هدایایی از سوی لاله افتخاری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و دارالقرآن بسیج کشور به استاد شهریار پرهیزکار از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
همچنین در پایان این مراسم اعلام شد که حق معنوی ترتیل استاد شهریار پرهیزکار به دارالقرآن بسیج کشور اهدا خواهد شد.
یادآور می‌شود در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن، رحیم قربانی، رئیس دارالقرآن بسیج کشور، سید علی سرابی،‌ قائم مقام شورای عالی قرآن،‌ احمد ابوالقاسمی و امین پویا، دو نفر از قاریان بین‌المللی کشور،  محمد بنیادی و ولی یاراحمدی از مدیران سابق قرآنی، لاله افتخاری،‌ نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، حسین ساری، حبیب صداقت و علی قاسم آبادی دو نفر از قاریان جوان کشورمان، هادی فروزان،‌ پیشکسوت قرآنی کشور و ... حضور داشتند.
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
jahani
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۱۱:۰۲
0
2
سلام، تقدیر از استاد پرهیزکار کاملا بجا بود.
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۱۱:۰۵
0
2
تلاوت ترتیل استاد پرهیزکار واقعا ماندنی است
خالقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۱۱:۱۷
0
2
"ما منهای قرآن چیزی نیستیم، خدمتی که در این عرصه داشته‌ایم خواسته خود خدا بوده است. "
واقعا چقدر استاد متواضع هستن. خدا حفظشون کنه
حافظ قرآن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۱۱:۲۴
0
2
ایکاش مسؤولین به اساتید و حافظان قرآن توجه بیشتری داشته باشند. قدر این اساتید را باید دانست....
م.ر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۱۱:۲۷
0
2
سلام من قرآن را با صدای استاد پرهیزکار حفظ کردم. خدا حفظشون کنه
captcha