تقویت بن‌مایه فرهنگی اسلام بزرگترین راه مقابله با جریان تروریستی تکفیری
کد خبر: 3506517
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
مسجدجامعی تأکید کرد:

تقویت بن‌مایه فرهنگی اسلام بزرگترین راه مقابله با جریان تروریستی تکفیری

گروه هنر: یکی از حربه‌های مؤثر در خنثی‌سازی نیت شوم و پلید جریان تروریستی تکفیری، تقویت نگاه و بن‌مایه‌های فرهنگی دین اسلام و تمدنی است که قرن‌ها در میان مردمان این منطقه از جهان جاری و ساری بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آئین گشایش نمایشگاه طرح مطالعاتی مرمت و بازسازی حرمین عسکریین(ع) «بهشت سامرا» شامگاه گذشته یکشنبه، 23 خرداد در سالن همایش‌های موزه هنرهای دینی امام علی(ع) و با حضور احمد مسجدجامعی؛ عضو شورای اسلامی شهر تهران، محمود صلاحی؛ رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، زاهد احمد؛ رایزن فرهنگی سفارت عراق و جمعی از اساتید و کارشناسان معماری و همچنین مهندسان گروه مشاوران پیراز برگزار شد.

احمد مسجدجامعی در این مراسم با اشاره به ظهور پدیده گروه‌های تکفیری در منطقه که دشمن اصلی انسانیت و میراث فرهنگی منطقه خاورمیانه هستند، گفت: این پدیده عجیب و غریبی است که در قرن بیست و یکم و در شرایطی که اغلب جوامع دم از تمدن می‌زنند شاهد آن هستیم؛ پدیده‌ای که به اسم اسلام در منطقه ظهور پیدا کرد، اما نافی تمام پیام‌های انسانی و الهام‌بخش آن است.

وی ادامه داد: این گروه‌هایی که به ظاهر از جامعه اسلامی برخاسته‌اند ادبیات‌شان مونولوگ است و دیالوگی در این میان در کار نیست و حاضر به هیچ گفت‌و‌گویی نیستند و خود را خلیفه خدا بر زمین می‌دانند که هر چه حکم کنند لازم‌الاجراست و نکته جالب اینکه شنیده می‌شود انگشت سبابه کسانی را که پیشتر در جریان همه‌پرسی و انتخابات دو کشور عراق و سوریه شرکت کرده‌اند را قطع می‌کنند به این بهانه که اساساً شما حق رأی و زدن اثر انگشت پای هیچ برگه‌ای را ندارید.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: این نگرش مغایر و متفاوت با آن چیزی است که ما به عنوان مسلمان و شیعه پایبند به آن هستیم که به فرموده امام راحل میزان، رأی ملت است و باید همه در جریان تعیین سرنوشت خود دخیل باشند؛ به هر حال این حقیقت تلخ را باید پذیرفت که در یکی، دو دهه اخیر این تفکر با نیت اسلام‌هراسی به جان مسلمانان منطقه افتاده است.

گروه‌های تروریستی تکفیری با فرهنگ، هنر و تمدن مخالف هستند

مسجدجامعی در ادامه گفت: اما یکی از شاخصه‌های این گروه ضدیت آنها با فرهنگ، هنر و تمدن است، در هیچ برهه‌ای از تاریخ اسلام با این مسئله مواجه نبوده و نیستیم که مسلمانان دشمن فرهنگ و تمدنی باشند. من شما را به تاریخ سرزمین بلخ ارجاع می‌دهم، آن زمان که بانیان بلخ مجسمه‌های غول‌پیکر بودا که از قرن‌ها قبل در آنجا باقی مانده بود را حفظ و نگهداری می‌کردند، اما با نفوذ اسلام، در هیچ جای تاریخ شاهد این ماجرا نیستیم که مسلمانان در پی تخریب این میراث فرهنگی باقیمانده از قرون گذشته باشند،  بلکه همواره زندگی مسالمت‌آمیزی را با سایر ادیان و پیروان آنها اختیار کرده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت هشتم افزود: باید به این مسئله اذعان کرد که تنها ظهور این گروه‌های تکفیری و تروریستی جنایات آنها در به خاک و خون کشیدن مردم بی‌گناه نیست، بلکه معضل اصلی تفکر شوم آنهاست که اگر همچنان قوام یابد و جلوی آن گرفته نشود، ضربه به پیکره اسلام و رسالت روح‌بخش پیامبر اکرم(ص) خواهد زد؛ چرا که این افراد با ترویج این تفکر که شاهد آن هستیم و گرانبهاترین گنجینه‌های تمدنی در منطقه خاورمیانه بدون کوچکترین اغماضی با خاک یکسان می‌کنند، نوعی اسلام‌هراسی را در میان پیروان سایر ادیان به وجود می‌آورند که این موضوع موجب خدشه در این آئین رحمانی و الهی خواهد شد.

مسجدجامعی تأکید کرد: در این شرایط شاید یکی از حربه‌های مؤثر در خنثی‌سازی نیت شوم و پلید این تفکر تقویت نگاه و بن‌مایه‌های فرهنگی دین اسلام و تمدنی باشد که قرن‌ها در میان مردمان این منطقه از جهان جاری و ساری بوده است و باید از تلاش گروهی از مهندسان و معماران این مرز و بوم که در یک حرکت جهادی و خودجوش، موفق به ایجاد یک طرح مطالعاتی و زیربنایی در زمینه مرمت و بازسازی نقطه‌ای از این منطقه که اتفاقاً برای همه ما به ویژه شیعیان حائز اهمیت است تجلیل کرد.

وی ادامه داد: با نگاه به تاریخ به روشنی می‌توان دریافت که اتفاقاً در اغلب اوقات کسانی که به حفظ و حراست، نظافت و رتق و فتق امور سامرا به عنوان شهری که اهمیت آن در میان شهرهای مقدس و زیارتی همپایه سایر شهرها همچون کربلا، نجف، مشهد  و قم است از مسلمانان اهل سنت بوده‌اند، پس آنچه اکنون در محافل گوناگون فرهنگی و سیاسی از آن دم زده می‌شود که حوادث تروریستی که منجر به تخریب حرم امامین عسکریین(ع) شده است، نشئت گرفته از یک تفکر شیعه‌ستیزانه فاقد اعتبار بوده و این مسئله تنها توطئه استکبار برای بر هم زدن اتحاد میان مسلمانان پیروی همه فرق و مذاهب آن است.

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: حرم امامین عسکریین(ع) در شهر سامرا تنها منحصر و محدود به مضجع دو امام شیعه نمی‌شود، بلکه این نقطه از شهر محل زندگی و آمد و شد بسیاری از امامان معصوم(ع) بوده است که به واسطه این اتفاق بافت شهر سامرا گسترش پیدا کرده و مدنیت یافته است؛ از دیرباز این شهر در زمینه هنری پیشینه پرسابقه‌ای داشته است و حتی کارگاه کاشی‌سازی این شهر در حوزه معماری اسلامی زبانزد بوده است.

باید تلاش شود آنچه نیت واقف بوده به انجام رسد

مسجدجامعی در ادامه گفت: ضمن ادای احترام به تلاش این گروه کارشناس و معمار که آستین همت را بالا زده‌اند و در قالب یک طرح مطالعاتی تصمیم دارند تا به یک طرح نهایی در زمینه بازسازی و مرمت و گسترش حرم امامین عسکریین(ع) برسند. باید این نکته را متذکر شوم که در تمامی مراحل کارشناسی باید مراعات شود که آنچه نیت واقف بوده است به انجام برسد و نتیجه این فعالیت منجر به این شود که در نهایت ما با ابنیه‌ای روبرو شویم که در آن تمامی اصول معماری اسلامی و باورهای دینی و اعتقادی مردم منطقه در تحول تمدنی آنها حفظ شود.

وی در پایان گفت: به طور مثال در زمینه طراحی گنبد مضجع شریف امامین عسکریین(ع) به مورد تذکر آیت‌الله سیستانی اشاره می‌کنم که گویا در طرح اصلی این گنبد زیارت جامعه کبیره امام‌ هادی(ع) با خطی خوش نقش شده بود، پس باید تلاش شود بنا به نظر معظم‌له همان طرح با همان کیفیت به اجرا درآید و خوشنویسانی برای طراحی خطوط آن انتخاب شوند که مکتبی هم‌راستا با خوشنویس اولیه طراح گنبد داشته باشند.

این گزارش حاکی است در ادامه محمود صلاحی؛ رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در سخنانی کوتاه گفت: باید بگویم که مسئله سامرا برای ما موضوعیت دارد؛ چرا که در آن شهر کسی متولد شده است که همه انسان‌های آزادی‌خواه جهان انتظار او را می‌کشند تا روزی ظهور کرده و دنیا را پر از عدل و داد کند.

وی ادامه داد: آنچه که امروز به عنوان جنایت و هجمه و تخریب میراث فرهنگی شهرهای زیارتی عراق و سوریه از سوی گروهی غیرمتمدن شاهد آن هستیم زائیده تفکر ربانی نیست، بلکه اگر دقت کنید خواهید دید که این گروه به انواع سلاح‌های پیشرفته‌ای مجهز هستند که ایادی استکبار آن را در اختیارشان قرار داده‌اند، پس این گروه منفعل، خنثی‌تر از این حد هستند که خود طراح این جنایات انسانی و از بین بردن میراث فرهنگی منطقه باشند.

ظهور گروه‌های تکفیری برای خنثی کردن اتحاد مسلمان بوده است

صلاحی تصریح کرد: ایادی استکبار و در رأس آن امریکا و اسرائیل از آنجا که پی به اتحاد و انسجام روزافزون جامعه اسلام برده‌اند، از دل جامعه اسلام و در پی تطمیع گروهی اغفال شده، پدیده شومی را به وجود آوردند که بتوانند به واسطه آن این اتحاد و انسجام را از بین ببرند.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ادامه داد: در حلب، حمص، لازقیه و بسیاری از شهرهای کشور سوریه شاهد انبوهی از مظاهر تمدنی و میراث فرهنگی هستیم که در دنیا بی‌نظیرند و مردم متمدن و فرهنگ‌دوست ایران اسلامی با محکوم کردن تخریب این مظاهر، ضمن حفظ و حراست از اماکن زیارتی و مذهبی که باور دینی و اعتقادی آنهاست، خود را برای حفظ و حراست از جان مردم بی‌گناه مسئول می‌داند و در عین حال داعیه آن را دارد که حافظ میراث فرهنگی منطقه باشد. همچنان که تاکنون صدها شهید در قالب شهدای مدافع حرم تقدیم این راه مقدس و الهی کرده است.

همچنین براساس این گزارش پیش از سخنرانی احمد مسجدجامعی، سیدعبدالمجید نجات حسینیان، مدیرعامل گروه مهندسان مشاور پیراز به عنوان مجری این طرح پژوهشی به توضیح پیرامون روند این فرایند پژوهشی پرداخت و آن را نتیجه یک پروسه 14 ماهه و 12 هزار نفر ساعت کار مداوم کارشناسی معرفی کرد و در ادامه با حضور رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و احمد مسجدجامعی از ماکت طرح‌های مطالعاتی این پروژه و همچنین منابعی که در جریان این پژوهش در قالب نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار گرفته است بازدید به عمل آمد و حضار به ضیافت افطار دعوت شدند.

یادآور می‌شود؛ نمایشگاه طرح مطالعاتی مرمت و بازسازی حرمین عسکریین(ع) تا 4 تیر برای بازدید عموم علاقه‌مندان در موزه هنرهای دینی امام‌ علی(ع) برپاست.   

captcha