جزئیات جشن رمضان استان مرکزی؛ از چاپ 2 هزار جلد قرآن تا تجلیل از خادمان
کد خبر: 3507918
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹

جزئیات جشن رمضان استان مرکزی؛ از چاپ 2 هزار جلد قرآن تا تجلیل از خادمان

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان مرکزی جزییات 200 برنامه جشن رمضان را تشریح کرد.

علیرضا حاج علی بیگی، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با خبر‌گزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با بیان اینکه امسال سال سومی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به برگزاری جشن رمضان در سراسر کشور می‌کند عنوان ‌کرد: اداره‌کل ‌فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی استان مرکزی سال 93 و امسال در این طرح بزرگ قرآنی شرکت کرده و توانسته نزدیک به 200 فعالیت قرآنی متنوع ویژه ماه مبارک رمضان با همکاری مؤسسات قرآنی و ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان‌ها برنامه‌ریزی و اجرا نماید.
وی در ادامه به بحث اکران فیلم‌های کوتاه با مضمون مفاهیم قرآن‌ کریم توسط 20 مؤسسه قرآنی اشاره کرد و گفت: در رمضان 95 معاونت قرآن و عترت اداره فرهنگ ارشاد استان در طرح تعویض قرآن‌های فرسوده شرکت کرده و نزدیک به 2 هزار جلد قرآن کریم به خط عثمان‌طه و با ترجمه استاد انصاریان چاپ و اهدا می‌شود.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های مهم جشن رمضان که توسط  ارشاد استان در اواخر ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود برنامه تکریم و تجلیل از فعالان قرآن و عترت در دو بخش مقام آوران ملی و بین‌المللی سال گذشته و امسال است همچنین تجلیل از خادمان قرآن کریم در اختتامیه جشن رمضان اجرا می‌شود.
حاج علی‌بیگی با بیان اینکه یکی از مخاطبین اصلی برنامه جشن رمضان کودکان و خانواده آنها می‌باشد عنوان کرد: ویژه برنامه‌ای با عنوان «کودکان و والدین در محضر قرآن» در روز دوشنبه 31 خردادماه با مشارکت کانون مساجد استان و مؤسسه قرآنی راحیل مهر اراک در مجتمع فرهنگی آفتاب ساعت 17 برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: شب‌های شعر با موضوع قرآن و عترت در انجمن‌های ادبی شهرستان‌ها و بعضاً مؤسسات قرآنی برگزار می‌شود که این بخش از برنامه جشن رمضان توسط ادارات ارشاد اسلامی دلیجان، تفرش، محلات، ساوه ، شازند و مؤسسات قرآنی آل‌کسا، نورالزهرا از اراک و همچنین مؤسسه نسیم اختران قرآنی برگزار می‌شود.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد استان مرکزی به برگزاری مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه با همکاری بخش رادیویی صدا و سیمای استان مرکزی اشاره کرد و گفت: سه برنامه رادیویی در قالب مسابقه قرآنی در حال برگزاری است که مسابقه رادیویی مفاهیم قرآن که هر روز از طریق رادیو اراک پخش می‌شود و مسابقه پیامکی نهج‌البلاغه در برنامه موج آشنا و... قسمتی از برنامه‌های به اجرا در آمده در بخش مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه در جشن رمضان هستند.
حاج علی‌بیگی افزود: در بخش اجرای نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی 14 اجرا در سطح استان داریم که شش اجرای آن توسط گروه نمایش اشک و لبخند در پارک‌های امیرکبیر، شهدای گمنام و گلبرگ شهر اراک برگزار می‌شود، یک اجرا در مؤسسه نورالطهر اراک، سه اجرا در شهر تفرش و در شهر ساوه نیز چهار اجرا در تاریخ‌های 31 خردادماه و 1،2،3تیرماه توسط انجمن نمایش با همکاری ارشاد شهرستان انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه در سطح استان 4 نمایشگاه قرآن در شهرستان‌های تفرش، دلیجان، کارچان و ساوه در جشن رمضان برنامه‌ریزی شده است عنوان کرد: علاوه بر برگزاری نمایشگاه‌های فوق که متولی آن ادارات ارشاد شهرستان‌ها ‌می‌باشد مؤسسه قرآنی دارالتحفیظ ساوه و مؤسسه والفجر خمین نیز با برگزاری نمایشگاه قرآنی با محوریت علوم قرآنی و هنری در این بخش جشن رمضان مشارکت دارند.
معاونت قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: نشست‌های علمی با محورهای شاخص و مطرح نظام مثل اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی قرآنی و... یکی از بخش‌های اصلی جشن رمضان سال 95می‌باشد که مؤسسات قرآنی همچون طنین بهشت اراک و مؤسسه ثقلین دلیجان با موضوع اقتصاد مقاومتی، مؤسسه کوثر تفرش با موضوع سبک زندگی اسلامی بر اساس مفاهیم قرآن کریم، مؤسسه جامعة‌الرضا کرهرود با موضوع شیوه تربیت قرآنی، مؤسسه دارالتحفیظ ساوه با موضوع سبک زندگی قرآنی، مؤسسه اصحاب‌الثقلین اراک با موضوع اقتصاد مقاومتی از منظر قرآن کریم، مؤسسه نورالطهراراک با موضوع ‌اهل‌بیت(ع) در قرآن کریم و مؤسسه عصر ظهور اراک با اجرای طرح مطالعاتی حکمت مطهر با عنوان بازخوانی قرآن در آثار شهید مطهری و فضیلت شب‌های قدر در این بخش همکاری دارند.
حاج علی‌بیگی با بیان اینکه مسابقه روزنامه دیواری گروهی با موضوع قرآن، اهل‌بیت(ع)، سفارش قرآن به صرفه‌جویی، پرهیز از تجمل‌گرایی، در جشن رمضان ویژه کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده است عنوان کرد: این بخش از جشن رمضان با همکاری آموزش‌و‌پرورش و مؤسسات قرآنی برگزار می‌شود این بخش از جشن رمضان در گروه‌های سه تا پنج نفره ویژه سنین 5 تا 16سال در حال اجرا می‌باشد.
وی در ادامه به برگزاری جشنواره هنری قدر در دو رشته تصویرسازی مفاهیم و قصص قرآنی و تایپوگرافی اسماء‌الحسنی اشاره کرد و گفت: این جشنواره به همت انجمن هنرهای تجسمی استان در روز جمعه 4 تیرماه در مجتمع فرهنگی آفتاب به صورت رقابتی با حضور هنرمندان و خطاطان شهر اراک برگزار می‌گردد.
معاون قرآن و عترت اداره ارشاد اسلامی استان مرکزی افزود: اکثر مؤسسات قرآنی در دو بخش جلسات تدبر و تفسیر قرآن کریم و برگزاری محافل انس با قرآن کریم مشارکت دارند که در جشن رمضان سال 95 بالای 30 جلسه جلسات تدبر و تفسیر قرآن کریم و 35 جلسه محافل انس با قرآن کریم در سطح شهر اراک برگزار می‌شود.
حاج علی‌بیگی در پایان گفت: مراسم اختتامیه جشن رمضان طی روال سال‌های گذشته در پایان ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و در خلال آن مراسم تجلیل از خادمان قرآن و عترت برگزار می‌شود همچنین از مؤسسات قرآنی و ادارات برتر که هر بخش از جشن رمضان تقدیر به عمل می‌آید.
captcha