کد خبر: 3510505
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
حسینی تصریح کرد:

نمایشگاه قرآن برای کودک و نوجوان مکان ویژه‌ای است/ بی‌توجهی به بزرگسالان

کانون خبرنگاران نبأ: مجری خبر شبکه یک سیما گفت: نمایشگاه قرآن برای طبقه کودک و نوجوان مکان ویژه‌ای است و برنامه‌های زیادی برای این قشر وجود دارد؛ از بازی‌های قرآنی تا یادگیری مفاهیم قرآن اینجا دیده می‌شود ولی برای مخاطب بزرگسال برنامه خاصی دیده نمی‌شود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هر ساله میزبان برخی مخاطبان همیشگی خود است که بعضا با نگاهی دغدغه‌مند پا به نمایشگاه می‌گذارند. امسال نیز بیست و  چهارمین دوره از نمایشگاه قرآن از 24 خردادماه تا هشتم تیرماه جاری از ساعت 18 تا 23:30 میزبان علاقه‌مندان و قرآن‌دوستان در مصلی امام خمینی(ره) است.

فضه‌سادات حسینی، مجری و دبیر خبر شبکه یک و شبکه قرآن سیما، در حاشیه بازدید از بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور در غرفه ایکنا گفت: من مشتری همیشگی نمایشگاه قرآن هستم و هر سال آمده‌ام. به نظرم ماه مبارک رمضان با نمایشگاه قرآن عجین شده است؛ به محض اینکه زمزمه ماه مبارک می‌آید، ناخودآگاه این تصور به وجود می‌آید که نمایشگاه هم نزدیک است و هر کس یک برنامه‌ریزی می‌کند که فرصت رفتن به نمایشگاه را در برنامه‌اش بگنجاند.

وی بیان کرد:‌ هر فرد براساس نیازهایی که دارد از جمله تهیه قرآن و کتب ادعیه، نرم‌افزار، کتاب و ... برای بازدید نمایشگاه می‌آید تا از این فرصت پیش آمده بهره ببرد. خیلی‌ها هم مثل من شاید یکی از بخش‌های نمایشگاه همچون بخش عفاف و حجاب برایشان جذابیت داشته باشد؛ همیشه برنامه‌ریزی می‌کنم حتما خریدهای خاصی که دارم در نمایشگاه انجام دهم.

دبیر خبر شبکه یک با اشاره به مکان برگزاری نمایشگاه در مصلی امام خمینی(ره) گفت: طی دو سال گذشته مکان برگزاری بخشی از نمایشگاه به باغ موزه دفاع‌ مقدس منتقل شده بود و بخشی از آن در مصلی دایر بود که خیلی‌ از مردم پی‌گیر این قضیه بودند که چه اتفاقی افتاده و یا چه فرقی می‌کند که مکان برگزاری نمایشگاه کجا باشد و این یعنی نمایشگاه قرآن بین مردم محبوب است و از آن استقبال می‌کنند و برایشان مهم است.

برای مخاطب بزرگسال برنامه خاصی دیده نمی‌شود

مجری خبر شبکه یک سیما با گلایه‌مندی از ضعف برنامه‌های نمایشگاه در عرضه مفاهیم قرآن به بزرگسالان، عنوان کرد: نمایشگاه قرآن برای طبقه کودک و نوجوان مکان ویژه‌ای است و برنامه‌های زیادی برای این قشر وجود دارد؛ از بازی‌های قرآنی تا یادگیری مفاهیم قرآن اینجا دیده می‌شود ولی برای مخاطب بزرگسال برنامه خاصی دیده نمی‌شود. اکثرا یا کتاب می‌خرند یا نرم‌افزار، قرآن و ادعیه‌ای که مورد نیازشان است؛ گرچه طبق سال‌های گذشته بخش مشاوره و پرسش و پاسخ در نمایشگاه در نظر گرفته شده است ولی کار جدید و متفاوتی که مخاطب بیشتری را با هر تفکری جذب کند متأسفانه وجود ندارد.

حسینی با بیان اینکه اتفاقات هر ساله نمایشگاه قرآن تا حدودی کلیشه‌ای شده است، ادامه داد: ستادهای مختلف، فرهنگسراها، سازمان‌ها، نهادها و ... با هدف و برنامه‌ای خاص به نمایشگاه نمی‌آیند و بیشتر شاید از این جهت در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند که خودشان را عرضه کنند. امسال برنامه‌ریزی و یا کار خاصی برای جذب مخاطب بیشتر، تقریبا وجود ندارد؛ به نظرم سال‌های گذشته فعالیت‌های بخش‌های مختلف نمایشگاه در ارائه برنامه‌های متنوع ویژه بزرگسالان خیلی بهتر بود و در این زمینه نمایشگاه کفه سنگین‌تری داشت ولی الان خیلی کمرنگ‌تر شده است.

وی با اشاره به اینکه عرضه مفاهیم قرآن برای بزرگسالان ضعیف است و بیشتر جنبه نمایشی و خرید برای مردم دارد، اظهار کرد: همان‌طور که گفتم در این دوره از نمایشگاه برنامه‌های متنوع و جدیدی برای مخاطب وجود ندارد؛ گرچه نمایشگاه به لحاظ موقعیتی پیشرفت داشته است اما به لحاظ محتوایی پیشرفت خاص و محسوسی به چشم نمی‌خورد و نیاز است در این زمینه نمایشگاه یک تکانی بخورد تا مخاطبی که تشنه مفاهیم قرآن است و ساعتی اینجا در جمع خانواده‌اش حضور دارد، در کنار سرگرمی و تفریح، به آن هدف اصلی یعنی نهادینه کردن مفاهیم قرآن در زندگی تا حدودی دست پیدا کند.

حسینی در پایان به شعار نمایشگاه امسال گذری زد و یادآور شد: شعار امسال نمایشگاه قرآن به‌سوی فهم قرآن است؛ انتظار می‌رود که واقعا نمایشگاه به سوی فهم قرآن پیش برود و فقط یک ظاهر و دیدن نباشد. نمایشگاه باید در لابه‌لای نمایش و عرضه‌ای که دارد بتواند مفاهیم قرآن را هم به مخاطب عرضه کند. اگر این مسئله درست شود به نظرم خیلی بیشتر از اینها می‌تواند مؤثر واقع شود.

مریم روزبهانی

captcha