ارتقای کیفیت نماز؛ محصول یک ماه روزه‌داری واقعی
کد خبر: 3512967
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
ادیب‌بهروز تصریح کرد:

ارتقای کیفیت نماز؛ محصول یک ماه روزه‌داری واقعی

گروه جامعه: مدیر گروه تاریخ اسلام حوزه‌های علمیه بانوان روزه داری واقعی را سبب پالایش گناهان دانست و گفت: وقتی دل از گناه پاک شود کیفیت نماز ارتقا می‌یابد، پس اولین خروجی روزه داری واقعی بالا رفتن کیفیت نماز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ادیب‌بهروز، مدیر گروه تاریخ اسلام حوزه‌های علمیه بانوان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تبیین خروجی یک ماه روزه داری واقعی در انسان پرداخت و گفت: در کلمات منتسب به ائمه معصومین(ع) آمده است که قبولی اعمال دینی در گرو آثار آنان است که یکی از این آثار نماز واجب است.

وی با بیان اینکه هر عملی اگر آثار مطلوبی داشته باشد باعث تغییر در نوع کیفیت اقامه نماز می‌شود، گفت: فردی که یک ماه روزه‌داری کرده است، باید به بررسی میزان تغییر در کیفیت نماز خود بپردازد تا بداند تا چه حد روزه داری او توانسته مثمرثمر باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر اینکه یک توقع از هر کاری در دورن انسان وجود دارد و یک آثاری را نیز خود دین برای اعمال بیان می‌کند گفت: بین این دو باید تفکیک قائل شد. اگر همسویی بین انتظار روزه گیرنده با آثاری که برای روزه بیان شده، باشد، سیر مطلوبی پیموده شده است.

از بین رفتن آثار برخی از گناهان

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه برای آثار اعمال دینی کفی وجود دارد اما سقف آن نامعلوم است گفت: اولین اثر حداقلی روزه که قابل دستیابی برای عموم مردم باشد از بین رفتن آثار برخی از گناهانی است که فرد انجام داده است.

حجت‌الاسلام ادیب‌بهروز ادامه داد: به ماه رمضان ماه استغفار و عنابه می‌گویند، چرا که در استغفار انسان از عملکرد خود احساس پشیمانی می‌کند و با عنابه به سوی خداوند باز می‌گردد و با خالق انس می‌گیرد و این انس زمانی حاصل می‌شود که ضمیر باطنی از آثار خطاها پاک شود.

توقع انسان از روزه‌داری فقط خدا باشد

وی ویژگی خاص روزه ماه رمضان را آثارزدایی و پالایش دانست و گفت: برخی اعمال سبب می‌شود این پالایش در افراد تقویت شود که از مهم ترین آنان قصد غربت است. قصد غربت یعنی توقع انسان در ماه رمضان برای روزه داری فقط خدا باشد و ستایش سایرین و مخالفت دیگران در آن نقشی نداشته باشد.

تأکید به تلاوت قرآن در ماه رمضان

وی دومین عمل که سبب پالایش گناهان می‌شود را تلاوت قرآن در حین روزه داری دانست و گفت: بنابراین سفارش شده است که در طول ماه مبارک رمضان حداقل یک ختم قرآن داشته باشیم، اگرچه سفارش ائمه معصومین(ع) بیشتر از یک بار ختم کردن است. این تلاوت تأکید شده در کیفیت روزه تغییراتی ایجاد می‌کند.

این کارشناس دینی یک مجموعه از دعاها که رابطه گفت‌و‌گو با خداوند دارد را نیز در پالایش گناهان مؤثر دانست و گفت: بنابراین توصیه شده است در ماه مبارک رمضان به گفت‌و‌گو با خداوند بپردازیم، بدین منظور دعای سحر، دعای روزانه و .. گنجانده شده است.

مدیر گروه تاریخ اسلام حوزه‌های علمیه بانوان شب قدر را نیز از اهمیت ویژه‌ای در ماه مبارک رمضان برخوردار دانست و گفت: پشتیبانی قرآن از وقوع شب قدر در ماه رمضان گویای اهمیت آن است. تنظیم برنامه یک ساله در شب قدر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید مورد توجه روزه داران باشد.

حجت‌الاسلام ادیب‌بهروز در ادامه پالایش گناهان را سبب توجه بیشتر به خداوند در نماز دانست و گفت: بدین ترتیب به همان نقطه اول که بالا رفتن کیفیت نماز پس از ماه مبارک رمضان است می‌رسیم و این امر اگر واقع شود بسیار ارزشمند است. این ملاک نشان می‌دهد که روزه دار فقط گرسنگی و تشنگی را تحمل کرده است یا اینکه به معنای واقعی کلمه روزه دار بوده است.


captcha