کد خبر: 3513036
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
بایدها و نبایدهای نخبه‌گرایی در تولید نمایش قرآنی/4

حضور پیشکسوتان، کلید موفقیت در تولید تئاتر دینی است

گروه هنر: باید از ورود پیشکسوتان تئاتر به تولید نمایش دینی استقبال کرد، چرا که علاوه بر مرغوبیت محصول تولیدی در نتیجه حضور آنان و به واسطه محبوبیتی که این افراد در نظر مخاطبان دارند، بخش عمده‌ای از هزینه‌های صورت گرفته برای آن از طریق فروش گیشه تأمین می‌شود.

کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: همواره به این موضوع اعتقاد داشتم که اگر پرداختی درست با نگرشی کاملاً هنری و فنی به نمایش دینی و مذهبی صورت گیرد، این ژانر نمایشی نیز از چنان قابلیتی برخوردار خواهد بود که قادر به جذب مخاطب در سطح وسیع شود.

وی ادامه داد: بهره‌گیری از یک محتوای دینی و قرآنی و پرداختی هدفمند و اصولی و حرفه‌ای از آن در قالب یک اثر نمایشی با مختصات خاص خود منجر به تولید محصولی می‌شود که طیف قابل توجهی از مخاطبان با هر نوع باور و بینش شیفته تماشای آن شوند که البته تا به امروز با به حاشیه رانده شدن این طرز فکر در تولید نمایش با موضوع دینی و قرآنی، از این ظرفیت و قابلیت موجود در ذات نمایش دینی غافل بوده‌ایم.

این بازیگر و کارگردان تئاتر تصریح کرد: قطعاً حضور یک چهره پیشکسوت تئاتر در عرصه تولید نمایش دینی با کارنامه درخشانی که از او در تولیدات نمایشی که موجب جذب حداکثری مخاطبان شده، نویدبخش این موضوع است که اهتمامی از سوی مسئولان در کیفیت‌بخشی به این ژانر نمایشی صورت گرفته است و شاهد اثری خواهیم بود که با قابلیت‌های فنی و هنری خود در کنار محتوای ارزشمندی که اتفاقاً ماحصل تراوشات ذهنی یک نویسنده ماهر و کاربلد است موفق بوده و حتی می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که نمایش دینی تولید کرده‌ایم که با رونق در گیشه مواجه شده است.

وی ضمن ابراز خرسندی از چنین رویکردی که اداره کل هنرهای نمایشی ارشاد در تولید یک اثر فاخر نمایشی یعنی «مجلس ضربت زدن» که هم‌‎اکنون در حال اجراست داشته، گفت: اظهار نظرهای مغرضانه‌ای در مورد تولید این نمایش شنیده می‌شود مبنی بر اینکه تولید چنین نمایشی با صرف هزینه زیاد ممکن است منجر به سلب موقعیت از سایر گروه‌های تئاتری به ویژه گروه‌های جوان شود که باید بگویم دوستان پیشکسوتی که به تولید نمایش دینی می‌پردازند، ظرفیت مخاطب‌پذیری این نمایش‌ها را بالا برده و موجب محبوبیت بیشتر این آثار می‌شوند.

کارگردان نمایش «راکب» در پایان گفت: بخش عمده‌ای از هزینه‌های صورت گرفته در مورد آثار نمایشی که پیشکسوتان تئاتر به تولید آنها مبادرت می‌ورزند از طریق جذب مخاطب و فروش گیشه تأمین می‌شود، این مسئله بسیار متفاوت است از زمانی که یک نمایش که توسط یک گروه نه چندان مطرح با بودجه معادل تولید می‌شود که حتی در جذب مخاطبان خود نیز به شکل معقول موفق نیست.

captcha