به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)،
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور ساماندهی فعالیتهای جلسات قرآن و از سوی دیگر به منظور تقویت آنها و ترغیب و
تشویق قرآندوستان، مجوزهایی در قالب مؤسسات مردمی از
سوی وزارتخانه و دستگاههایی چون سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت کشور و سپس وزارت
فرهنگ و ارشاد اسلامی و... صادر شد.
این صدور مجوز
برای فعالیتهای قرآنی خودجوش مردمی در کنار مزیتها و ساماندهی آنها،
بیعیب و نقص نبود.
پس از این صدور مجوزها و برای سهولت کار، این
تشکلهای قرآنی ـ مردمی نیازمند دقت نظر و رفع موانع برای ارتقای بهتر
فعالیتها چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی بودند.
مکانهای استیجاری شاید بارزترین مشکل
مؤسسات قرآنی، استیجاری بودن این اماکن است که تا به امروز نیز مؤسسات قرآنی با آن دست به گریبان هستند و حال
آنکه جلسات قرآن به صورت سنتی در منازل و یا با بهرهگیری از فضای مساجد و
حسینهها، معمولا با کمترین مشکل و با حضور تعدادی از بانوان و
دختران و یا آقایان و پسران علاقهمند تشکیل میشد. حال آنکه رقمهای
بالای اجارهبها و جابهجایی سالیانه این مؤسسات هم از تعداد قرآنآموزان
آنها میکاهد و هم موجب اخذ شهریهها هرچند مصوب به منظور پرداخت هزینههای جاری مؤسسات و اجاره بها و
حقالزحمه مربیان و سایر هزینههای مؤسسات شده است.
اما از اینها که
بگذریم، طبق قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، هزینه مصرف با رعایت
الگوی مصرف(متناسب با مساحت فضاهای اصلی) و حق انشعاب برق، آب و گاز برای
حوزههای علمیه، مساجد، حسینیهها و اماکن دینی اقلیتهای دینی مصرح در
قانون اساسی رایگان است، اما هنوز به مانند حل نشدن مشکل رفع مالیات برای
برخی از مؤسسات و سلیقهای عمل کردن مسئولان امور
مالیاتی با وجود پرکردن اظهارنامههای مالیاتی و دفترهای مربوطه، موجب
درگیری مؤسسات قرآنی ـ مردمی با آنها شده است.
بیمه فعالان قرآنیدر کنار آن نیز میتوان
به دیگر مشکلی که برای مؤسسات بروز کرده است توجه کرد و آن هم سردرگم بودن
جامعه مؤسسات قرآنی در خصوص بیمه فعالان قرآنی با وجود تصویب آییننامه جدید از سوی وزارت ارشاد است. علیرغم اینکه طی سالهای گذشته این بیمه
از طریق صندوق حمایت از هنرمندان انجام میشد و براساس تدبیر اخذ شده مقرر
شد تا صندوقی ویژه فعالان قرآنی اختصاص یابد و با وجود از سرگیری واجدین
شرایط، آییننامه جدید و تقسیم حافظان قرآن و نهجالبلاغه، قاریان ممتاز،
استادان، مربیان، پیشکسوتان، داوران، پژوهشگران و کاتبان قرآنی و نیز
مبتهلان منجر به تقشیم به سه گروه تبلیغ و ترویج قرآن و عترت، آموزش و پژوهشهای قرآنی و
فعالیتهای هنری قرآنی، براساس ابلاغ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد
اسلامی شد؛ اما هنوز راهاندازی این صندوق و اعتبار 10 میلیارد
تومانی آن تأمین نشده است.
شاید
باید گفت که با تصویب آییننامه جدید بیمه فعالان قرآنی کادر اجرایی
مؤسسات از این مزایا بیبهره شدهاند، چنانکه طبق مصاحبه انجام شده از سوی
حجتالاسلام پروانه، مدیرکل سابق آموزش و توسعه مشارکتهای امور قرآن و
عترت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرگزاری ایکنا
«طبق قانون کار، بیمه کادر اجرایی مؤسسات قرآنی» از نوع بیمه اجباری و برعهده مدیر مؤسسه(کارفرما) است و کمک برای تأمین حق کارفرما، تابع قوانین
مصوب مجلس شورای اسلامی خواهد بود». البته مدیران مؤسسات قرآنی میتوانند از
تسهیلات تخفیف پلکانی مندرج در آییننامه اجرایی بند «و» ماده «۸۰» قانون
برنامه پنجساله پنجم توسعه، مصوب جلسه مورخ ۹۰/۵/۲ هیأت وزیران، جهت بیمه
اجباری کادر اجرایی و سایر افراد شاغل در مؤسسه متبوع خود استفاده کنند.
درگیری
مؤسسات با مسئله اصطلاحاً «خانه به دوش بودن» از دیگر مسائل قابل تأمل است
که نیازمند تدبیر مسئولان است.
ارتقای فعالیت تشکلهای قرآنی درگرو توجه بیشتراینها
تنها نمونههایی از مشکلات مؤسسات، فراتر از توجه به مسائل آموزشی و ایجاد
طرحهای آموزشی قرآنی نوین است که شاید درگیری زیاد آنها و غرق شدنشان
برای رفع این مشکلات، موجب دوری آنها از اهتمام و ارتقای فعالیتها را در
برداشته باشد و شاید موجب دلسردی آنها را از ادامه گام نهادن در جهت
فعالیتهای قرآنی موجب شود که خود ضرری به پیکیره فعالیتهای قرآنی ـ مردمی
است.
اما شاید خالی از لطف نباشد که نوید
از سرگیری صدور مجوز مؤسسات قرآنی ـ مردمی با عنوان مجوز موسسات فرهنگی قرآن و عترت طی هفتههای پیش از سوی سامانهای که به این منظور در پایگاه اینترنتی تلاوت سازمان دارالقرآن الکریم فعال شده است و دوشنبه، ۲۸ تیرماه به صورت رسمی رونمایی میشود بتواند در میان این دغدغههای ناراحتکننده تا حدودی باعث مسرت مدیران مؤسسات قرآنی شود و باعث گرمی متقاضیان راهاندازی تشکلهای قرآنی و همچنین افرادی که در انتظار تعویض مجوزهایشان هستند، شود.
سمیرا انصاری