چرا قانون حمایت از نخبگان قرآنی اجرایی نمی‌شود؟
کد خبر: 3515462
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴

چرا قانون حمایت از نخبگان قرآنی اجرایی نمی‌شود؟

گروه فعالیت‌های قرآنی: در برنامه رادیویی افق درباره قوانینی که در حمایت از نخبگان قرآنی وجود دارد بحث و این سؤال مطرح شد که چرا این قوانین اجرایی نمی‌شود؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) برنامه رادیویی افق با حضور محمدحسین فریدونی، کارشناس ارشد شورای توسعه فرهنگ قرآنی و اجرای‌ کارشناسی، محمدرضا پورمعین به موضوع بنیاد ملی نخبگان و جایگاه قاریان و حافظان در آئین‌نامه جدید این بنیاد به روی آنتن رادیو قرآن رفت.
براساس این گزارش، محمدحسین فریدونی در این برنامه اظهار کرد: بنیاد نخبگان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شده است و فلسفه وجودی این بنیاد این بوده است که راه کمال و خدمت‌رسانی نخبگان به جامعه را آسان کند.
وی افزود: شروع فعالیت بنیاد نخبگان از بحث نخبگان علمی بوده و مأموریت اصلی آن مربوط به حوزه‌های علمی ـ  پژوهشی است اما کم‌کم گروه‌های دیگر در حوزه‌های ورزشی، فرهنگی و به طور خاص قرآنی نیز با مصوبات و آئین‌نامه‌های دیگر وارد شدند و برگزیدگان مسابقات بین‌المللی و کشوری قرآن نیز تحت پوشش قرار گرفتند.
فریدونی عنوان کرد: نخبه در حوزه قرآنی براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزیدگان مسابقات کشوری و بین‌المللی قرآن است و سال گذشته نیز یک مصوبه‌ای بود مبنی بر اینکه دارندگان مدارک تخصصی درجه یک و دو حفظ و قرائت نیز تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان قرار بگیرند، به این معنی که فقط در رشته قرائت و حفظ، نخبگان شناسایی و حمایت شوند.
وی در ادامه گفت: در تغییر دولت و تغییر دستورالعمل بنیاد ملی نخبگان بسیاری از مراجعات در حوزه قرآنی بی‌جواب مانده است و تکلیف نخبگان قرآنی هنوز مشخص نیست.
کارشناس ارشد شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: در بحث فعالیت قاریان و حافظان دو مشکل داریم که مشکل اول مشکل محیط داخلی فعالان قرآنی است و مشکل دیگر محیط اجتماعی بیرون است و البته دومین مشکل مهم‌تر است چرا که وقتی در سطح جامعه وارد حوزه‌های معنوی می‌شویم هیچکس به این موضوع توجه ندارد که افراد معنوی و فعالان قرآنی هم نیاز به حمایت دارند و این افراد نیز ممکن است مشکلات مالی و اقتصادی داشته باشند در حالی که در حوزه ورزشی رفتن به‌دنبال مسائل مادی هیچ مشکلی ندارد.
وی افزود: از یک طرف فعالان جامعه قرآنی به دنبال این هستند که به سراغ مسائل مالی نروند و این موضوع را برای خود بد می‌دانند اما از طرف دیگر مسئولان هنوز توجیه نیستند که خود را ملزم به حمایت از قرآنیان بدانند و متأسفانه این چالش در جامعه ما وجود دارد.
فریدونی عنوان کرد: امسال در قانون مجلس تسهیل رایگان حافظان قرآن نیست و فقط نوشته شده است کمک به شهریه تحصیلی قاریان و حافظان ممتاز و براساس قانون امسال مسجد فقط درصدی از شهریه به دانشجویان قاری و حافظ پرداخت می‌شود و در بودجه 95 اشاره‌ای به تحصیل رایگان قاریان و حافظان نشده است.
وی افزود: اگر قرار است تحصیل رایگان و کمک هزینه تحصیلی به قاریان و حافظان قرآن داده شود نمایندگان مجلس شورای اسلامی این را در برنامه ششم توسعه بگنجانند. باید این موضوع برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی اهمیت خاصی داشته باشد و البته اولویت اصلی
همچنین، علی قاسم‌آبادی، مسئول اجرایی دبیرخانه ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم میهمان تلفنی برنامه افق بود که در خصوص استفاده قاریان دارای مدرک تخصصی قرائت از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان، گفت: ما چندین جلسه گذاشتیم تا بگوییم مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم مصوبات مجلس شورای اسلامی است، این موضوع را در بنیاد ملی نخبگان قبول می‌کنند اما زمانی که پای اجرا می‌آیند، عنوان می‌کنند ما این مصوبات را قبول نداریم و امکان اجرایی شدن آن وجود ندارد.
قاسم‌آبادی ادامه داد: در بنیاد ملی نخبگان تصویب کرده‌اند که به‌عنوان مثال امتیاز قاری درجه یک 50 است و اگر رتبه بین‌المللی داشته باشد 50 امتیاز دیگر می‌گیرد و اگر تحصیلات دکتری داشته باشد هم 50 امتیاز می‌گیرد و در مجموع می‌تواند 150 امتیاز بگیرد در حالی که کسانی می‌توانند از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان بهره‌مند شوند که 1000 امتیاز داشته باشند.
وی افزود: از راه‌های مختلف و به شکل‌های مختلف بحث استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان از سوی قاریان و حافظان نخبه را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم با همت مسئولان این موضوع به نتیجه برسد.
قاسم‌آبادی در ادامه به پرداخت هزینه تحصیلی قاریان و حافظان اشاره کرد و گفت: سال گذشته بسیاری از قاریان و حافظان که در دانشگاه‌ها تدریس می‌کردند هزینه تحصیلی خود را از سازمان اوقاف دریافت کردند و البته حدود 50 درصد از هزینه‌ها پرداخت نشده و همچنین تعداد زیادی نیز امسال به این جمع اضافه شده است.
مسئول اجرایی دبیرخانه ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم ادامه داد: چهار دوره از طرح ارزیابی قاریان را پشت سر گذاشتیم و طی این چهار دوره، 100 نفر خروجی داشتیم و از این میان باید حدود 15 نفر از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان بهره‌مند شوند که تکلیف این افراد هنوز مشخص نیست. قانون وجود دارد ابلاغ شده است اما نمی‌دانیم چرا اجرایی نمی‌شود.  
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هاشم سلطانی نژاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۲۷ - ۰۲:۳۴
0
0
سلام. اگر امثال این دوستان بزرگوار نمیدانند چرا بنیاد نخبگان امتیازات قرآنیها را اجرایی نمی کند از امثال بنده که ۵سال است به در بسته میکوبند توقعی نیست. در ثانی هرسال نزدیک ۴۰۰ نفر فقط به خاطر توفیق تست زنی کنکور از مزایای بنیاد مذکور بهره مند میشوند اما آیا حتی یکی دو نفر به خاطر قرآن نبایند بهره ای ببرند?!
ناشناس
|
Germany
|
۱۳۹۵/۰۴/۲۷ - ۱۲:۲۷
0
0
واقعا متاسفم واسه مسوولان قرانی !فرزندم در حفظ کل استان تهران اموزش وپرورش اول شدن فقط ۳۰ هزار تومن به ایشون جایزه دادن!همین ارزش قائل شدن ها باعث میشه که بچه ها دیگه سمت قران نروند !انگار در جامعه اسلامی برای موسیقی وورزش بیشتر ارزش قائلند
عرفان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۲۶ - ۰۸:۲۷
0
0
تابحال آنچه در زمينه فعاليتهاي قرآني كشور ديده ايم اكثريت تبليغات و آمار بوده است و به آن نتيجه چندان مطلوبي دست نيافته ايم بنظر بنده مجامع قرآني بايد يكي بشوند.
captcha