مجتبی فرهنگیان، مسئول دبیرخانه کرسیهای آزاداندیشی حوزه در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) در گزارشی از روند کرسیهای آزاداندیشی در حوزه گفت: دبیرخانه کرسیهای آزاداندیشی اواخر سال 93 با دستور مدیر حوزههای علمیه شروع به کار مجدد کرد و پس از آن شورای کرسیهای آزاداندیشی متشکل از معاونان مرکز مدیریت حوزه فعالیت خود را آغاز کردند.
وی ادامه داد: متعاقب این فعالیتها، آئیننامه و دستورالعمل فعالیت کرسیها، تدوین و تصویب شد و در مرحله بعد کمیتههای علمی با هدف مدیریت و سیاستگذاری تشکیل شد.
وی از تشکیل کمیتههای هفتگانه خبر داد و افزود: موضوعات توسط این کمیتهها اولویتبندی و نیازسنجی و تعدادی از موضوعات نیز به تصویب رسید و به موازات آن به استانها ابلاغ شد تا شاهد جنبشی فراگیر در سطح حوزهها در تمام کشور باشیم.
فرهنگیان تصریح کرد: هدف از رونق کرسیهای آزاداندیشی، مدد به تولید علم و توسعه نظامهای دانشی و فرهنگ رواداری و مداراست که زیرساختهای آن فراهم شده است.
وی اظهار کرد: بعد از نامه فضلای حوزه به رهبری درباره کرسیهای آزاداندیشی، کارهایی صورت گرفت ولی سامانه هدفمند سیاستگذاری و رفع موانع یکی از خلاهای جدی در این زمینه بود و دبیرخانه با هدف ایجاد چالاکی و چابکی و تبدیل کردن این کرسیها به فرهنگ نهادینه شده در حوزه زمینههایی را فراهم کرده است.
وی تاکید کرد: آنچه تاکنون بیشتر از سوی دبیرخانه صورت گرفته بحث تبیین تعاریف و فرق میان کرسی، نشست و تعریف نظام واژگان و دستورالعملها و ... است البته با توجه به پراکندگی موسسات و مراکز حوزوی، تعدادی نشست آزاداندیشی نیز برگزار شده است.
پیشگامی قرآنیها در برپایی کرسیهای آزاداندیشی در حوزه
فرهنگیان در پاسخ به این سؤال که در زمینه قرآن وضعیت کرسیها چگونه است و آیا برنامه قابل توجهی برگزار شده است گفت: در حوزه موضوعات قرآنی به نسبت جد و جهد بیشتری شده و دورنمای روشنتری دارد و موسسات نشستهای علمی دقیقی برگزار کردهاند و کار مهمی که در این زمینه صورت گرفت نمایه نیازسنجی علوم قرآن و تفسیر بود که کتاب آن چاپ شد از این رو نسبت به سایر دانشها رشد بهتری داشته است.
مسئول دبیرخانه کرسیهای آزاداندیشی معاونت پژوهشی حوزه تصریح کرد: برای رونق کرسیهای آزاداندیشی باید به سنتها و اندیشههای بومی و درونزای حوزه نگاه ویژه داشته باشیم زیرا مباحث و گفت و گو جزء لاینفک نظام آموزشی حوزه بوده است.
لزوم رهایی از محدودیتهای خودساخته
وی تاکید کرد: احیای این باور درونزا و بومی و بارور کردن آن میتواند زمینه مناظره و آزاداندیشی در حوزه را فراهمتر کرده و ما را از محدودیتهای خودساخته رها کند؛ الان ظرفیتها و بسترهای خوبی در علوم انسانی وجود دارد همچنین عرصههای جدید علوم انسانی گشوده شده و طلاب برجستهای در حوزه مشغول تحصیل هستند که باید با احیای فرهنگ بومی علمی حوزه به کرسیها رونق ببخشیم.
موانع فراروی کرسیها
فرهنگیان در پاسخ به این سؤال که عمده موانع فراروی کرسیها چیست گفت: موانع نرم و سخت وجود دارد یعنی ما با هر دو نوع موانع روبروییم، تاکنون ظرفیتهای لازم برای گفت و گوهای آزاداندیشانه فراهم نبوده و زیرساختهای لازم ایجاد نشده بود که دبیرخانه تلاش کرده تا با ارایه تعاریف دقیق و تبیین دستورالعمل ها و نظام واژگانی این زیرساخت قانونی را ایجاد کند البته گفت و گو، تشویق و احیای خودباوری سنت مباحثه در حوزه میتواند زمینه رونق کرسیها را ایجاد کند.