جوابیه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به گزارش ایکنا
کد خبر: 3518179
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵

جوابیه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به گزارش ایکنا

گروه فضای مجازی: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای جوابیه‌ای برای گزارش ایکنا با عنوان «جشنواره بازی‌های رایانه‌ای؛ به نام بازی‌سازان به کام اهداف غیرفرهنگی» را به این خبرگزاری ارسال کرده است. خبرگزاری ایکنا با هدف عمل به وظایف حرفه‌ای خود این جوابیه را عیناً منتشر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بخش فضای مجازی سرویس اجتماعی خبرگزاری ایکنا روز یکشنبه سوم مردادماه گزارشی با عنوان جشنواره بازی‌های رایانه‌ای؛ به نام بازی‌سازان به کام اهداف غیرفرهنگی منتشر کرده است. این گزارش بر اساس مستنداتی تهیه شده که به صورت محرمانه در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار گرفته است.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای امروز چهارشنبه 6 مرداد ماه جوابیه‌ای برای این گزارش به خبرگزاری ایکنا ارسال کرده است که عیناً منتشر می‌شود.

متن جوابیه به شرح ذیل است:

عنوان «جشنواره بازی‌های رایانه‌ای؛ به نام بازی‌سازان به کام اهداف غیر فرهنگی» یک تهمت و انگ فرهنگی محسوب می‌شود به یک نهاد فرهنگی، مانند بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که همه تلاشش را می‌کند تا در برابر هجمه بزرگ ضدفرهنگی دنیای غرب علاوه بر ایجاد سد و مانع، برنامه‌ای فعال و نه انفعالی را پیاده کند تا 23میلیون مخاطب بازی‌های رایانه‌ای در کشور از این هجمه ضدفرهنگی که قطعا جزو برنامه‌های استراتژیک دنیای استکبار است را در حد توان ایزوله کند.

البته خصوصیت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از زمان دولت یازدهم، سیاست‌زده نبودن و دوری از شعار است و همه برنامه‌های بنیاد به دور از شعار، حول سه محور «حمایت»، «نظارت» و «جریان‌سازی» برنامه‌ریزی شده که نتیجه آن گسترده‌تر شدن فعالیت بازی‌سازان واقعی و در نهایت جایگزینی محصول ایرانی به جای محصولات خارجی و غربی خواهد بود.

جملات بالا مربوط به تیتر مطلب خبرگزاری ایکنا است که البته تاکنون شعار آن از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای داده نشده بود و مهم، نتیجه کار بوده و خواهد بود.

اما در مورد متن این خبر باید اشاره کرد که اساسا مخاطب بی‌واسطه جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران کودکان و نوجوانان نیستند بلکه بازی‌سازان، مخاطب این جشنواره هستند و همه ساله از برترین دستاوردهای ایران در حوزه بازی‌های ویدئویی تقدیر می‌شود و همه بازی‌های راه یافته به این جشنواره یا مجوز لازم را دریافت کرد بودند و یا در مسیر اخذ مجوز بوده‌اند.

در این خبر ذکر شده که آقایان متین ایزدی و مهرداد آشتیانی علاوه بر فعالیت در جشنواره، عهده‌دار شورای قیمت‌گذاری نیز هستند و ظاهرا ذکر این مطلب به عنوان یک انتقاد است. باید متذکر شد که اولا این دو فعال در حوزه بازی‌های رایانه‌ای یکی از فعالان مؤثر و موفق در این عرصه هستند و دوم اینکه چه تناقض یا عمل ضدفرهنگی در دو مسئولیت جشنواره و عضویت در شورای قیمت‌گذاری وجود دارد؟ این شورا اساسا یک حرکت حمایتی برای بازی‌سازان است و اگر این دو نفر نباشند، دو بازی‌ساز دیگر در این شورا خواهند بود چراکه تخصص بازی‌سازی لازمه عضویت در این شورا است و نکته سوم و البته قابل توجه خبرنگار محترم خبرگزاری ایکنا اینکه اصلا و اساسا و از ابتدا، آقای متین ایزدی در شورای قیمت‌گذاری بنیاد نبوده و نیست و حضور نامبرده در این شورا کذب محض است.

در مورد بازی شهر بختک‌ها باید گفت که برخلاف ادعای دروغین خبرگزاری قرآنی ایکنا، این بازی تولید شده و یک ناشر ایرانی آن را برای نشر در بازار خریداری کرده است. ضمن اینکه جایزه بهترین بازی‌نامه همانطور که از نامش پیداست، جایزه برای متن بازی‌نامه است نه بازی ساخته‌شده، لذا جشنواره تضمین‌کننده ساخت بازی‌نامه‌ها نیست که البته این بازی همانطور که گفته شد، ساخته شده است.

پاراگراف بعدی خبر مربوط به قوانین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران است که نگارنده محترم خبرگزاری ایکنا ظاهرا اطلاعی از این قوانین ندارد. در این بخش از خبر دوباره به بازی شهر بختک‌ها اشاره شده که هم در جشنواره چهارم شرکت داده شده و هم در دور پنجم جشنواره. در پاسخ باید گفت که طبق قوانین جشنواره، یک بازی‌نامه که بازی آن هنوز ساخته نشده می‌تواند در یک دوره از جشنواره شرکت کند و اگر بازی آن ساخته شد، آن بازی (ونه بازی‌نامه) می‌تواند در دور دیگری از جشنواره شرکت داده شود. بازی شهر بختک‌ها هم دقیقا همین بوده و بازی‌نامه آن در جشنواره چهارم شرکت کرد و بازی ساخته شده آن در پنجمین جشنواره.

در ادامه این مطلب اشاره شده که به برخی بازی‌ها توجه بیش از حد شده اما بسیاری از بازی‌های خوش‌ساخت حتی در لیست نامزدها نیز قرار نگرفتند. که باید از نگارنده متخصص این مطلب تشکر کرد که از میان تعداد زیادی از داوران ایرانی و بین‌المللی موشکافانه‌تر، بازی‌های ایرانی را دنبال می‌کنند.

این نکته بسیار روشن است و رسانه‌ها آن را پیش‌تر منعکس کرده‌اند که در دور پنجم جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران، انتخاب آثار بر اساس ژانربندی صورت گرفت که الگوی جهانی این نوع جشنواره‌هاست و داوری آثار نیز غیرشورایی بود که بازی‌ها براساس سیستم امتیازدهی داوری شدند و نه شورایی و فقط و فقط تجمیع امتیازهای داوران داخلی و خارجی نتیجه بازی‌ها را مشخص کرد و برای اینکه کار، محکم‌تر شود و به قول خبرگزاری ایکنا باعث یأس و ناامیدی بازی‌سازان و فرار از کشور نشود، نماینده صنف بازی‌‌سازان در تمامی جلسات نتیجه‌گیری حضور داشت و این صنف بر شفافیت تمامی مراحل داوری تأکید کرد و حتی نماینده صنف بازی سازان به این مهم اذعان داشت.
اساسا شاخصه جشنواره پنجم بازی‌های رایانه‌ای تهران، وجود داوران بین‌المللی بود که هرچند هزینه اضافه‌ای را بر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای متحمل کرد اما دقیقا در راستای دقت در داوری و عدم اعمال سلیقه بود.

و در آخر، نگارنده این مطلب پیشنهاد کرده است که جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران را یک نهاد ملی برگزار کند و نه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که در پاسخ این دلسوزی (که امیدواریم این دلسوزی فرهنگی باشد و نه سیاسی و از نوع مطالب نزدیک به انتخابات) باید گفت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی یک نهاد دولتی هستند، امور مربوط به بازی‌های رایانه‌ای را به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شده است، محول کرده‌اند.
در پایان امیدواریم که انتقادات به نحوه عملکرد بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که حتما کاستی‌هایی در آن وجود دارد، تخصصی باشد و از مستندات درست استفاده شود.

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
الهم عجل لولیک الفرج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۰۷ - ۰۱:۳۷
0
0
کاش معلوم میشد که این متن از زبان چه کسی است تا همه بدانند با چه شخصی طرف هستند! اینکه میگویید بنیاد ملی بازی ها چنین و چنان گفت و بعدش میگید آقای جنتی وزیر ارشاد از بنیاد بازی های کامپیوتری حمایت میکند، آدم حس میکنه آقای جنتی داره این حرفا رو میزنه ....!
بگذریم..

در متن خبر گفته شده:
"اساسا مخاطب بی‌واسطه جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران کودکان و نوجوانان نیستند بلکه بازی‌سازان، مخاطب این جشنواره هستند"

این یعنی چی؟!؟!؟!
عنوان موضوع جشنواره چی بووود؟!؟!؟!؟!!؟!؟
معلومه چه خبره؟!

* قابل توجه و یادآوری به شخص جوابیه دهنده:
موضوع جشنواره "ترویج فرهنگ ایرانی، اسلامی با نگاه ویژه به کودکان و نوجوانان" بوده
* حتی اگر بنا بر ادعای شما فرض کنیم که هدف از جشنواره مخاطبان و کودکان نبوده بلکه بازی‌سازان بوده است این یعنی شما با الگوسازی بطور غیر مستقیم به بازیسازان خط میدهید که چه سبکی با چه محتوایی بسازند تا جایزه بگیرند!

و حالا سوالاتی مطرح میشود:
* چرا در یک جشنواره که با "شعار ترویج فرهنگ ایرانی، اسلامی با نگاه ویژه به کودکان و نوجوانان" برگزار میشود آثاری برگزیده میشوند که دقیقا رویکردی مخالف با هدف جشنواره دارند؟

* کجای بازیهای "خروس جنگی" و "dead august" به زندگی ایرانی اسلامی و تاکید های رهبری و وزیر ارشاد شبیه است؟

* چطور در محتوای بازی " مشروب فروشی ، پورنوگرافی (علامت XXX نماد بی قید و شرط بی بند و باری جنسی در جهان است) و همچنین ترویج غیر مستقیم حیوان آزاری وجود دارد که برگزیده جشنواره میشود؟!

* چطور در محتوای بازی آخرالزمانی زنده شدن انسانهای مرده وجود دارد (با فلسفه فراماسونی که متناقض و متضاد با اعتقاد به قیامت و ظهور امام زمان است) و عدل در همان جشنواره برگزیده میشود؟!



عزیزان ما به قسم های شما باور داریم، اما آن چیزی که شاهدش هستیم باور نکردنیست

نکند خدای نکرده داور خارجی که استخدام کردید دشمن انقلاب و کشور و مذهب بوده که چنین نتایجی را شاهد هستیم!
دانیال
|
Germany
|
۱۳۹۵/۰۵/۰۷ - ۱۳:۲۳
0
1
چرا در جشنواره ملی که هیچ اثر خارجی شرکت نکرده است و بین المللی نیست باید داور خارجی بیاورند و منت هزینه اش را سر ملت بگذارند

خوبه همه بدونید .. بله حتی شما دوست عزیز...

حضور داوران بین‌المللی هزینه اضافه‌ای را بر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای متحمل نکرده بلکه آن کودک گرسنه ای که از شدت فقر کیسه پلاستیکی به دوش میگیرد و زباله از زمین جمع میکند و نای بازی کردن حتی با توپ پلاستیکی را ندارد متحمل هزینه شده

و بنیاد ملی بازی ها از نعمت بیکران بیت المال خرج کرده نه جیب پدر گرامیشان که اینچنین خود را متضرر میداند
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۰۷ - ۱۶:۰۲
0
0
میگویند: از یک اثر بازینامه اش میتواند در یکسال شرکت کند و جایزه را ببرد و در سال بعد خود بازی!

درجواب به ایشان باید گفت:
شما به بازینامه های ساخته شده ی فرهنگی جایزه ندادی! اونوقت به بازینامه ساخته نشده که قراره سال بعد دوباره توی جشنواره شرکت کنه جایزه دادی؟! اونم شهر بختک ها که هیچ ارتباطی به فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی نداره
اونم خیلی اتفاقی به رفیق شفیقتون

با این قانون عجیب و جدید نانوشته که قبلا نبوده و بنظر میرسد برای همین مورد استثنایی(طی همین چند روز بر اثر شکایت های متعدد) ساخته و پرداخته شده است...

یعنی تمام آثار میتوانند از این پس بصورت مرحله ای در جشنواره شرکت کنند و هرسال یک بخش از بازی را در بخش بخصوصی از جشنواره شرکت دهند!

قابل توجه کسانی که مطلع نیستند "بازینامه" یک بخش از یک بازی است و همینطور یکی از بخش های جشنواره
( و جشنواره بخش های دیگری دارد مثل: هنری- موسیقی- فنی و ... )

مثلا درآینده میتوانند برای شهربختکهای ۲ یا موارد مشابه ساخته ی همین عزیزان: یک سال بازینامه را شرکت دهند- سال بعد بخش هنری- سال بعدش فنی- سال بعد موسیقی و.. ودرنهایت دیپلم افتخار بهترین بازی را هم کسب کنند
:)))
جالبه نه ؟!
کی بود کی بود من نبودم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۰۷ - ۱۶:۳۱
0
0
قابل توجه جواب دهنده محترم که عنوان "بنیاد ملی بازی های رایانه ای ایران" را یدک میکشد

خسته نباشی اخوی ، گویا شما خوب متوجه نشدی:
تناقض در مسئولیت جشنواره و شورای قیمت گذاری بهمراه فعالیت در عرصه بازیسازی وجود دارد!

با مثل قدیمی سپردن گوشت دست گربه که آشنایی دارید؟!؟!؟!

خبرنگار این خبر ظاهراً قصد بر افشای حقایق داشته اما متاسفانه کامل برجزئیات عملکرد شما نپرداخته است

چرا که مسئولان شما هم بازی میسازند- هم درجشنواره شرکت میکنند - هم داور و دبیر همان جشنواره ای که شرکت کرده اند میشن (هم به خودشان و هم به رفقایشان جایزه میدند) - هم قیمت گذاری بازی های خودشان و رغیبانشان را انجام میدهند و هم مسئولیت های متعدد دیگری دارند که خودتان بهتر واقف هستید

چه عملی غیر اخلاقی تر و قبیح تر و غیر فرهنگی تر از این!!!!!!!
که حق یه عده هنرمند و فرهنگی رو ضایع کنید و در نهایت نارضایتی به وجود بیاورید و در آخر به گردن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان بلند پایه کشور و انتخابات بیاندازید!!!!!

یه داور خارجی معلوم نیست از کجا پیدا کردید و تمام ناعدالتی هاتون رو با آوردن اون میپوشونید!
داور نمیدونه شما همتون گروه رفقای بنیاد هستید و به نظر و رای شما به عنوان مسئولان این حوزه در کشور احترام میزاره و پولشو میگیره و میره...

بیشرمی هم حدی داره
captcha