کد خبر: 3518540
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳

پرهزینه بودن طراحی حرکت نمایش‌های دینی

گروه هنر: طراحی حرکات نمایشی امروزه به عنوان یک امر مؤثر در فهم بهتر روایت یک اثر تئاتری مطرح است؛ بخشی پرهزینه که خوشبختانه به دلیل سفارشی بودن تولیدات نمایش دینی و ارزشی، بودجه مورد نیاز برای این بخش اغلب تأمین می‌شود.

علی براتی، هنرمند طراح حرکت در نمایش‌های دینی و ارزشی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: موضوعی به نام طراحی حرکت در آثار نمایشی که ممکن است آثاری کاملاً حرفه‌ای و فاخر باشند که مخاطبان خاص خود را دارا هستند، همچنان برای گروه‌های نمایشی و تولیدکنندگان به عنوان یک امر تزئینی و زائد محسوب شده و چندان توجهی به آن در تولیدات وجود ندارد.

وی گفت: این در حالی است که در همه جای دنیا از طراحی حرکت در تولید نمایش‌های بسیار مطرح نهایت استفاده به عمل می‌آید و این بخش از فرایند تولید نمایش به عنوان یکی از جذابترین بخش‌ها هم برای گروه تولید در روند آماده‌سازی و تمرین نمایش و هم برای مخاطبان در زمانی که نمایش به روی صحنه اجرا می‌رود مطرح است.

طراح حرکات نمایش میدانی و دفاع مقدسی «دریادلان» تصریح کرد: حرکات نمایشی و طراحی آنها در یک پروسه توانفرسا و براساس روح و کالبد روایت نمایشی و اتفاقاتی که میان اشخاص آن به وقوع می‌پیوندد به عنوان مکملی برای فهم و درک بیشتر رویداد نمایشی توسط گروه طراحی است و به موازات تمرین نمایش توسط گروه اصلی بازیگران، گروه فرم‌کار نیز براساس طراحی صورت گرفته به آماده‌سازی آن مشغول می‌شوند و لذا نباید طراحی حرکات در یک نمایش را امری بیهوده و اضافی به شمار آورد.

براتی ادامه داد: گاه چنین تلقی می‌شود که مثلاً کارگردان و عوامل گروه در نمایش خود با خلأ روایت تصویری و تجسم‌بخشی به آنچه که در نمایشنامه نوشته شده است روبرو شده‌اند و لذا برای پُر کردن این فضا دقایقی از زمان نمایش را به گروه فرم‌کار اختصاص داده‌اند که با حرکات نوآورانه خود چنین منافذی را پُر کند؛ در صورتی که چنین امری صحیح نیست و اگر هم طرح می‌شود این به مثابه عبث دانستن کار گروه حرکات موزون و همچنین بی‌هویت کردن تلاش گروه نمایشی در تولید یک اثر است.

طراح حرکات نمایش عاشورایی «سردار مهر و ماه» گفت: آنچه که ما با گروه فرم‌کاران و گروه‌های مشابه در جریان تولید یک اثر نمایشی به آن می‌پردازیم در حقیقت برای فهم بیشتر روایت نمایشی و همچنین جذابیت‌بخشی به آن است و نباید آن را به کاری بی‌مورد و خنثی تعبیر کرد.

براتی تأکید کرد: اینکه در بسیاری از نمایش‌های دینی و ارزشی از گروه طراح حرکات استفاده می‌شود، به آن دلیل است که اغلب این آثار به شکل سفارشی تولید می‌شود و لذا نقدینگی و بودجه خوبی در اختیار گروه تولید قرار داده شده است؛ چرا که طراحی و اجرای حرکات در یک اثر نمایشی بسیار پرهزینه است و در مورد سایر کارها نیز به دلیل نبود بودجه مناسب از این کار صرفنظر می‌کنند.

وی در پایان گفت: البته نباید از این واقعیت تلخ نیز غافل ماند که ممکن است در برخی از کارهای دینی و ارزشی با وجود بودجه مناسبی که برای آن در نظر گرفته شده است، اما به دلیل ناآگاهی کارگردان و گروه تولید و با این فرض که چیزی از ماهیت چنین فنی در عرصه هنرهای نمایشی نداریم، اثر تخت و غیرمنعطفی تولید می‌شود که کمتر استقبالی را از آن شاهد هستیم.

captcha