به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، علیاصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش امروز، 18 مردادماه در سی و سومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور به ارائه گزارشی از فعالیتهای صورت گرفته در حوزه فرهنگیان در دولت تدبیر و امید پرداخت و اظهار کرد: در تحول نظام آموزشی عناصر متعددی تاثیرگذار هستند که یکی از مهمترین آنها نیروی انسانی محسوب میشود. وی با انتقاد از اینکه مدیران همواره برای ایجاد تحول فعالیت خود را از تغییر ساختارها آغاز میکنند، اظهار کرد: این در صورتی است که ابتدا باید زیرساختها را آماده کرد و این بزرگترین چالشی بود که در سال 92 با آن مواجه شدیم.
وی با تاکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش نظام جدید آموزشی را در سال 92 به خوبی آغاز نکرد و هنوز مشکلات سالهای گذشته گریبان وزارتخانه را گرفته است، اظهار کرد: عدم اطلاعرسانی و فرهنگسازی برای نظام جدید آموزشی از جمله مشکلات موجود به شمار میرفت.
فانی دیگر چالش نظام جدید آموزشی را فاصله سنی دانشآموزان در دوره ابتدائی دانست و اظهار کرد: فاصله سنی موجود بین دانشآموزان سال اول تا ششم دبستان بعضاً زمینهساز ایجاد مشکلات اخلاقی میشود.
وی ادامه داد: با مشاهده چالشهای پیش رو در وزارت آموزش و پرورش بر آن شدیم تا با تشکیل کمیتههایی درصدد شناسایی چالشها و زمینهسازی برای رفع آن برآئیم، به این ترتیب 740 چالش احصاء و در این زمینه سیاستهای مرتبط اتخاذ شد.
فانی ارتقای کیفیت را مهمترین راهبرد وزارت آموزش و پرورش برشمرد و اظهار کرد: ذیل این راهبرد 5 سیاست اتخاذ شد که از جمله آنها توسعه عدالت آموزشی است، به نحوی که امروز هیچ کودکی به دلیل کمبود امکانات آموزشی ترک تحصیل نکرده است، بلکه موارد موجود مربوط به مشکلات فرهنگی و اقتصادی خانوادهها میشود.
وزیر آموزش و پرورش ساماندهی و بهسازی منابع انسانی را از دیگر سیاستهای مد نظر برشمرد و عنوان کرد: متاسفانه با توزیع نامتقارن نیرو و ورود نیروهای کم تجربه به مناطق محروم روبرو بودیم که با اتخاذ سیاستهای راهبردی درصدد رفع این معضل برآمدیم.
فانی با تاکید بر اینکه وظیفه آموزش و پرورش فرزندان این کشور از توان یک وزارتخانه خارج است و مشارکت همگان را میطلبد اظهار کرد: دولت طی سه سال گذشته بودجه مصوب آموزش و پرورش را 82 درصد افزایش داد، ولی با این وجود هنوز از کمبود بودجه رنج میبریم و این مهم نشان میدهد که نیازهای انباشته شده آموزش و پرورش باید با مشارکت بخشهای خصوصی مرتفع شود. به این ترتیب توسعه آموزش و پرورش را به عنوان یک سیاست جدی دنبال کردیم.
وی بر ضرورت ارتقای مدیریت آموزشگاهی تاکید و تصریح کرد: برای مدیریت مدارس از بهترین نیروها بهره بگیرید؛ چرا که مدیر توانمند با انگیزه و با اختیارات کافی میتواند بسیاری از مشکلات را مرتفع کند.
وزیر آموزش و پرورش به برخی فعالیتهای صورت گرفته اشاره و عنوان کرد: انسداد مبادی بی سوادی با جدیت دنبال شد و در این راستا 76 هزار کودک لازمالتعلیم در استانها شناسایی و به کلاس درس باز گردانده شدند. همچنین در راستای تحقق عدالت آموزشی آئیننامه کلاسهای چند پایه و مدارس عشایری تصویب شد.
فانی دانشآموزان تحت پوشش متوسطه اول را 94 درصد عنوان کرد و گفت: این رقم بی سابقه است و 6 درصد باقیمانده نیز مربوط به جلوگیری از تحصیل دختران در برخی مناطق روستایی میشود. همچنین پوشش تحصیلی دختران نیز از 47 درصد به 48.20 دهم درصد افزایش پیدا کرده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به افزایش مشارکت خیران اظهار کرد: در زمینه ساخت مدرسه با مشارکت 800 میلیارد تومانی خیران در طول سال مواجه بودیم. احیای دارالقرآنها از دیگر اقدامات صورت گرفته به شمار میآید و امیدواریم تا پایان دولت یازدهم تعداد دارالقرآنها به 1500 مرکز برسد.
وی، حفظ قرآن، انس دانشآموزان با اهل بیت(ع) و اقامه نماز را از جمله اموری دانست که طی سالهای گذشته در آموزش و پرورش با افزایش روبرو بوده است و گفت: 650 هزار دانشآموز در اردوی راهیان نور برای حفظ ارزشهای دفاع مقدس حضور پیدا کردهاند.
فانی تقویت تشکلهای دانشآموزی همچون بسیج دانشآموزی، سازمان دانشآموزی،جمعیت جوانان هلال احمر و هماهنگی بین این تشکلها را از دیگر اقدامات صورت گرفته برشمرد و گفت: با ایجاد طرحهای همچون سفیران سلامت، کتابیاران و همیار مشاور، زمینه توسعه مشارکتهای دانش آموزی را ایجاد کردیم.
وی همچنین از ایجاد 155 هزار کتابخانه کلاسی و 615 پژوهش سرا خبر داد و گفت: ما همواره مدیون معلمانی هستیم که روزانه دهها و حتی صدها کیلومتر راه را برای رسیدن به مدرسه و ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان طی میکنند.