کد خبر: 3521571
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷
جشنواره «تئاتر رضوی» در گام یازدهم/6

کرسی‌های نظریه‌پردازی؛ روشی برای بین‌المللی شدن «تئاتر رضوی»

گروه هنر: از آنجا که موضوع اصلی جشنواره «تئاتر رضوی» پرداختن به شخصیت و سیره امام‌ رضا(ع) است، لذا ابتدا باید کرسی‌های نظریه‌پردازی در آن برگزار شود تا به مشترکاتی در باب شخصیت امام رضا(ع) رسیده و پیرامون این موضوعات به تولید اثر بپردازیم؛ چرا که تلقی و برداشت افراد از این منزلت و جایگاه متفاوت و متضاد است.

عزت‌الله مهرآوران، کارگردان پیشکسوت تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن ابزار خرسندی از شرکت در یازدهمین جشنواره سراسری «تئاتر رضوی» گفت: خوشبختانه به واسطه حضور محمود عزیزی به عنوان دبیر جشنواره، فضایی حرفه‌ای بر این دوره حکمفرما شده است و این امر موجب می‌شود که توقع از آثار اجرا شده در این جشنواره بالا رفته و شاهد اجرای آثاری کیفی‌تر و هنرمندانه‌تر از سوی گروه‌های نمایشی باشیم.

وی ادامه داد: اجرای آثار شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره «تئاتر رضوی» نشان داد که مضامین و بندهای موضوعی مورد نظر برگزارکنندگان آن توانسته است موجب قرابت هر چه بیشتر طیف هنرمندان جوان به فرهنگ و سیره رضوی شود که این خود زمینه را برای رونق هر چه بیشتر تئاتر دینی در فضای حرفه‌ای هنر فراهم می‌کند.

عزت الله مهرآوران، کارگردان تئاتر

مهرآوران تصریح کرد: علیرغم همه توفیقات روزافزونی که جشنواره «تئاتر رضوی» طی یازده دوره برگزاری خود به دست آورده و در زمینه جشنواره و رویدادهای تئاتر موضوعی و دینی این تعداد برگزاری کم‌نظیر است، اما این رویداد همچنان برای پختگی و قوام بیشتر نیازمند زمان و فرصت است تا از رهگذر آثار متنوعی که بنا بر خلاقیت و ذوق هنرمندان جوان به نگارش درآمده و تولید می‌شوند با استفاده از ابزار نافذ تئاتر، شاهد فراگیر شدن فرهنگ و سیره رضوی در فضای جشنواره‌ای و فضاهای متأثر از آن باشیم.

این بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون در ادامه گفت: از جمله مسائلی که در این راستا مطرح است اینکه پس از گذشت ادوار گوناگون از برگزاری جشنواره «تئاتر رضوی»، این جشنواره ظرفیت بین‌المللی شدن را به دست آورده است، اما من اعتقاد دارم از آنجا که موضوع اصلی این جشنواره پرداختن به شخصیت و سیره امام‌ رضا(ع) است، ابتدا باید کرسی‌های نظریه‌پردازی در این زمینه در جشنواره را شاهد باشیم تا میان افراد شرکت‌کننده در این رویداد بزرگ تئاتر دینی مشترکاتی در باب شخصیت امام رضا(ع) به دست آید؛ چرا که افراد با ملیت‌های گوناگون از کشورهای مختلف، ولو با فرض اینکه مسلمان باشند، تلقی و برداشت خاص خود را نسبت به شخصیت و جایگاه والای ائمه معصومین(ع) دارند که شاید در تضاد با یکدیگر باشد.

وی افزود: تا چنین تعامل و ارتباط فرهنگی در حوزه نظریه‌پردازی موضوعی در مورد چگونگی پرداخت نمایشی به مضامین دینی با محوریت حضرت رضا(ع) رخ ندهد و تا زمانی که در قالب بندهای توافقی شاهد درج این موضوعات در مفاد فراخوان جشنواره نباشیم، نمی‌توان ادعای بین‌المللی شدن جشنواره «تئاتر رضوی» را داشت؛ چرا که مقوله بسیار حساسی است و ممکن است به دلیل بروز برخی سلایق به تشتت آراء منجر شود.

مهرآوران با اشاره به اینکه با نویسندگی و کارگردانی نمایش «این عروسک» در جشنواره یازدهم «تئاتر رضوی» حضور داشت، تأکید کرد: متأسفانه در جدول اجرایی برنامه‌های جشنواره علاوه بر این اثر نمایشی، نام من به عنوان نقال مجالس نقل جشنواره ذکر شده است که باید بگویم من تخصصی در زمینه نقالی ندارم و صرفاً شاهنامه‌خوان هستم و این برنامه در اصل اجرای مونولوگ(تک‌گویی) است که در آن براساس خاطرات مردم و زواری که به پابوس آستان قدس رضوی مشرف شده‌اند و از کرامات و معجزات آن حضرت خاطره‌ای به یاد دارند، متنی را براساس مختصات یک اجرای تئاتری به نگارش درآورده و اجرا کردم که البته با کمال تأسف فضای پارکی که برای اجرای این برنامه اختصاص داده شده بود، چندان مناسب آن نبود.

یادآور می‌شود، یازدهمین جشنواره سراسری «تئاتر رضوی» امشب چهارشنبه، 20 مرداد با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی و تقدیر از برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد.

امیرسجاد دبیریان

captcha