به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) اکبر اسكندری نژاد، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین و دبیر جشنواره رسانه های دیجیتال رضوی با اشاره به واگذاری میزبانی جشنواره رسانههای دیجیتال رضوی به این استان اظهار کرد: در سنوات قبل جشنواره امام رضا(ع) «جشنواره نمایشنامه نویسی رضوی» را در دستور كار داشت اما بنابر دستورالعمل شورای سیاستگذاری جشنواره مبنی بر جابجایی میزبانی رشتهها بین استانها، اداره كل ارشاد قزوین پس از بررسیهای لازم، موافقت خود را برای این میزبانی در چهارمین جشنواره سراسری رسانههای دیجیتال رضوی اعلام کرد.
وی در ارزیابی آثار ارسالی به دبیرخانه رشته رسانههای دیجیتال جشنواره بینالمللی امام رضا(ع) بیان کرد: در این جشنواره ارسال آثاری با سطح کیفی مناسب را شاهد هستیم و در حین برگزاری نیز با برپایی کارگاههای آموزشی تلاش کردیم بر کیفیت بیفزاییم.
اسکندری نژاد سرمایهگذاری در این بخش را با توجه به استعدادهای فراوان و علاقه جامعه جوان از نظر فرهنگی مقرون به صرفه دانست و گفت: برای افزایش کمی آثار در دورههای بعدی تصمیم داریم بخشی از جشنواره را با همکاری مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت دائمی و با آراء مردمی برگزار کنیم.
وی درباره برنامههای دبیرخانه برای تولید بازیهای رایانهای با محتوای آموزههای رضوی تصریح کرد: یکی از بخشهای مهم و حرفهای در فراخوان جشنواره رسانههای دیجیتال رضوی بخش بازیهای رایانهای است، البته در این باره با چند چالش روبرو هستیم: نخست آنکه تکنولوژی بازیسازی متعلق به فرهنگ بیگانه است و همه بازیهای معروف و موفق مربوط به کمپانیهای بزرگ بازی سازی در کشورهایی با فرهنگ غیربومی ما هستند در حالیکه خلاقیت و نوآوری در بومی سازی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی در بازیهای یارانهای همراه با جذابیت برای کودک و جوان مهم است.
اسکندرینژاد تاکید کرد: هزینههای گزاف تولید یک بازی رایانهای موفق چالش دیگر است، با توجه به عدم رعایت قانون کپی رایت در محصولات خارجی عملا امکان رقابت و جبران این هزینهها در بازار داخلی برای تولید کنندگان بسیار سخت است، لذا نیاز است نهادهای متولی این امر مانند بنیاد ملی بازیهای رایانهای در جهت برطرف کردن آنها گام بردارند.
بنابر گفته مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین در جشنواره امسال کارگاههایی با موضوع بازیسازی استفاده از انیمیشن در بازی سازی رایانهای و بازیسازی در محیط اندروید برگزار شد که تاثیر مطلوبی در شناسایی و علاقه مند سازی قشر مستعد داشت، البته سومین چالش در بازی سازی در حوزه سینما همچنان گریبانگیر است و رفع آن دغدغه بیشتر کارشناسان فرهنگی و دینی را میطلبد.