ارتقای جایگاه رقابت‌های تواشیح عامل تغییرات بود
کد خبر: 3524140
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
حجت‌الاسلام حسینی در پاسخ به منتقدان مسابقات تواشیح:

ارتقای جایگاه رقابت‌های تواشیح عامل تغییرات بود

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در پاسخ به منتقدان تغییرات صورت گرفته در مسابقات تواشیح تأکید کرد: این تغییرات به دلیل پیشنهاداتی که به مرکز رسیده بود، صورت گرفت؛ همیشه در زمان برگزاری مسابقات تواشیح، بسیاری انتقاد داشتند که چرا پشتیبانی‌ها از این مسابقات در حد مسابقات سراسری قرآن نیست؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، برنامه افق این هفته رادیو قرآن با موضوع حاشیه‌‌های پیش آمده در زمینه مسابقات تواشیح، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دو مهمان تلفنی به روی آنتن رفت.
در بخشی از این برنامه، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در پاسخ به انتقادهای مطرح شده در زمینه غیر حضوری شدن این مسابقات، گفت: غیر حضوری شدن مسابقات در مرحله مقدماتی به معنای نادیده گرفته شدن تواشیح نیست، شما اگر به جشنواره‌های سینمایی نگاه کنید، متوجه خواهید شد که آثار به صورت غیر حضوری داوری می‌شود،‌ ضمن اینکه ما تنها مرحله مقدماتی را غیر حضوری کرده‌ایم و سایر مراحل به صورت حضوری برگزار می‌شود.
حسینی همچنین در مورد برخی انتقادات وارد شده در مورد کاهش تعداد گروه‌های حاضر در مسابقات به نسبت سال‌های قبل، افزود: خود دوستان معتقدند به دلیل کمبود وقت موفق به تهیه اثر نشده‌اند و این کمبود وقت هم به این خاطر بوده است که ما یک دوره از برگزاری مسابقات تواشیح و مدیحه‌سرایی عقب بودیم و باید حتماً آن را برگزار می‌کردیم. ما در این زمینه مجموعه را مستلزم کردیم که یک دوره عقب افتاده مسابقات را حتماً جبران کنند که این امر صورت گرفت.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با تأکید بر اینکه زمان در نظر گرفته شده برای مسابقات امسال چندان هم کم نبوده است، گفت: ما روز 20 اسفندماه سال 94 تقویم مسابقات قرآن در کل کشور را اعلام کردیم. این برای اولین بار بود که در تاریخ مسابقات قرآن در ایران پیش از اینکه وارد سال جدید شویم، برنامه دقیق مسابقات از مقدماتی‌ترین تا آخرین مراحل مشخص می‌شد. بنابر این از آن تاریخ، زمان برگزاری مسابقات تواشیح مشخص بود و گروه‌ها می‌توانستند از همان زمان به فکر تهیه اثر باشند که حدود چهار ماه می‌شد.
وی با اشاره به اینکه قطعاً امسال نسبت به سال‌های گذشته زمان بیشتری برای گروه‌ها وجود داشته است، گفت: این موضوع را نیز باید مدنظر داشت که در زمینه مدیحه‌سرایی و تواشیح در شرایطی قرار داریم که برگزیدگان دو سال به حج که بزرگترین جایزه و انگیزه معنوی برای گروه‌ها بود اعزام نشده‌اند. موضوع دیگر این است که مگر راه تولید آثار فاخر توسط مرکز گرفته شده است، در اینجا یک بحث نزول وجود دارد که برای رفع آن باید مسائل، بیشتر شناخته شده و در مورد آنها برنامه‌ریزی صورت بگیرد.
در ادامه این برنامه محمد عربان، از اعضای گروه تواشیح نورالهدای استان لرستان به عنوان میهمان تلفنی این برنامه روی خط آمد و بعد از بیان پیشینه‌ای در مورد تواشیح استان لرستان به انتقاد از وضعیت موجود در زمینه برگزاری مسابقات تواشیح پرداخت.
عربان با اشاره به اینکه همه دوستانی که در وادی قرآن و تبلیغ آن زحمت می‌کشند، قطعاً مأجور هستند،‌ گفت: ما به عنوان گروهی که از گروه‌های برتر کشور بوده و هستیم و در مسابقات سنوات گذشته رتبه‌های برتر را کسب کرده‌ و در محافل و مجامع مختلف قرآنی کارهای فاخری را ارائه داده‌ایم،‌ نا آشنا با فضای مسابقات تواشیح نیستیم. در دهه هشتاد که مسابقات تواشیح سازمان اوقاف و امور خیریه از سر گرفته شد در مسابقات حضور داشته و با فضای آن به خوبی آشنا شده‌ایم.
وی افزود: در آن سال‌ها مسابقات به شکل خوبی پیش می‌رفت و سال به سال بر تعداد گروه‌ها افزوده می‌شد و شور و شوق خاصی بر گروه‌ها حاکم شده بود، این شور و شوق تا زمان حاضر ادامه داشته است، اما در یکی دو سال اخیر برخی انتقادات به نحوه برگزاری مسابقات وارد است.
این عضو گروه تواشیح نورالهدی استان لرستان تصریح کرد: ما به نحوه اجرایی مسابقات در یک یا دو سال گذشته انتقاد داریم، مسابقات در این سال‌ها به شکلی پیش رفته است که به اعتقاد اکثر گروه‌های تواشیح، شور و شوق سال‌های گذشته را از بین برده است که البته به خاطر مسائل مدیریتی بوده است.
وی یکی دیگر از ایرادها و انتقادات وارد به مسابقات را تلفیق آن با مسابقات سراسری قرآن عنوان کرد و گفت: به اعتقاد بسیاری از اعضای گروه‌های تواشیح این همزمانی باعث خواهد شد تا مسابقات تواشیح به حاشیه برود؛ چرا که قبلاً شاهد چنین مواردی بوده‌ایم.
عربان بحث زمانبندی برگزاری مسابقات را از دیگر انتقادهای وارده به مسابقات تواشیح عنوان کرد و افزود: با این زمانبندی عملاً گروه‌ها، فرصت چندانی برای ارائه آثار فاخر ندارند؛ چرا که تهیه یک کار فاخر به زمان بیشتری نیاز دارد. در بهترین حالت گروه‌ها سه یا چهار ماه برای تهیه اثر جدید و ارسال به مسابقات فرصت داشتند و اگر از یک متخصص در این زمینه بپرسید قطعاً خواهد گفت که این زمان برای تهیه یک اثر فاخر تواشیح، کم است.
این عضو گروه تواشیح نورالهدی استان لرستان در پایان با تأکید بر اینکه یک گروه تواشیح برای تهیه یک اثر فاخر حداقل به 200 تا 300 جلسه تمرین نیاز دارد، گفت: همه ما و افرادی که در مورد تواشیح نظر و نقدی دارند، تنها برای ارتقاء این هنر آوایی است. کم شدن گروه‌ها در این دوره به همین موضوع ربط دارد، اگر گروه‌ها زمان بیشتری داشتند قطعاً مسابقات با استقبال بیشتری مواجه می‌شد.
در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام حسینی، در پاسخ به انتقادات مطرح شده، گفت: موضوع اول این است که در سال‌های گذشته مرحله شهرستانی وجود نداشته و گروه‌ها از مرحله استانی وارد مسابقات می‌شدند، در بهترین حالت معمول، استان‌ها نیز حدود چهار گروه برای حضور در مسابقات معرفی می‌کردند که باید در دو بخش بانوان و آقایان، نهایت آثار دریافت شده حدود 15 گروه می‌شد،‌ امسال حدود 70 اثر دریافت شده است که یکی از دلایل آن حذف گروه‌های نسبتاً ضعیف بوده است.
حسینی افزود: گروه‌هایی که حذف می‌شوند همان‌هایی بوده‌اند که آثار ضعیفی را ارائه داده و در حال حاضر که حضور نیافته‌اند، ارتقاء مسابقات را منجر شده‌اند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین در مورد انتقادات مطرح شده در زمینه همزمانی مسابقات تواشیح با مسابقات سراسری قرآن، بیان کرد: این تغییر و جابجایی به دلیل پیشنهاداتی است که به مرکز رسیده بود، صورت گرفت؛ چرا که این جابجایی به سود مسابقات است. همیشه در زمان برگزاری مسابقات تواشیح، بسیاری انتقاد داشتند که چرا پشتیبانی‌ها از این مسابقات در حد مسابقات سراسری قرآن نیست؟ ضمن اینکه همزمانی این مسابقات به این معنا نیست که در حاشیه مسابقات قرآن شاهد برپایی مسابقات تواشیح هستیم، بلکه در روزهای مجزا از هم برگزار می‌کنند و این می‌تواند به جریان رسانه‌ای این مسابقات نیز بسیار کمک کند.
حسینی همچنین در مورد انتقادات مطرح شده در مورد حواشی سال گذشته این مسابقات، خاطرنشان کرد: سال گذشته قرار بود مسابقات در سالن صدا و سیما برگزار شود که در آخرین لحظات و به برخی دلایل میزبانی صدا و سیما لغو شد، به فاصله کمتر از 24 ساعت تالار فرهنگ را آماده کرده و مسابقات را در آنجا برگزار کردیم.  
وی در پایان اذعان کرد: به همه این نوید را می‌دهم که به دنبال لطمه زدن به مسابقات مدیحه‌سرایی و تواشیح نیستیم، بلکه اعتقاد داریم در جایی که قرائت نمی‌تواند نفوذ کند این هنر می‌تواند، نفوذ لازم را داشته باشد و علاقه‌مندان این هنر آوایی می‌توانند بسیار بیشتر از اینها باشد.
captcha