آغاز تربیت 4 هزار حافظ قرآن در تفاهم‌نامه «دارالتقوی» با اداره اوقاف شمال غرب تهران
کد خبر: 3529183
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶

آغاز تربیت 4 هزار حافظ قرآن در تفاهم‌نامه «دارالتقوی» با اداره اوقاف شمال غرب تهران

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران بیان کرد: امسال با تفاهم‌نامه‌ای که با خانه قرآن دارالتقوی منعقد کردیم، مقرر شد تا تعداد چهار هزار نفر از علاقه‌مندان به حفظ قرآن را تحت پوشش طرح تربیت حافظان قرار دهیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، طی چند سال گذشته و با توجه به منویات مقام معظم رهبری در رابطه با تربیت حافظان قرآن کریم در سطح کشور، فعالیت‌های قرآنی در این زمینه در کشور صورت گرفته است که دستگاه‌های مختلف قرآنی و فرهنگی هر کدام به سهم خود به انجام وظیفه خود در رابطه با رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مورد پرداخته‌اند.

در این میان، یکی از سازمان‌هایی که در رابطه با اجرای برنامه‌های قرآنی به ویژه در زمینه حفظ قرآن سهم دارد، سازمان اوقاف و امور خیریه و ادارات وابسته به آن است که با اجرای برنامه‌های مختلف قرآنی، گام در راه تربیت حافظان قرآن کریم نهاده است.

سازمان اوقاف و امور خیریه در سراسر کشور تاکنون در این چند سال برنامه‌هایی را در زمینه تربیت حفاظ قرآن کریم اجرا کرده است که امید آن می‌رود با تداوم این برنامه‌ها بتوان به نتایج خوبی در زمینه افزایش حفاظ قرآن کریم در کشور دست پیدا کرد.

اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب شهر تهران، مدت چهار سال است که طرح تربیت حفاظ قرآن را در منطقه خود اجرا می‌کند و امسال نیز برای پنجمین سال متوالی، اقدام به اجرای این طرح قرآنی کرده است. این اداره، در سال جاری، همزمان با آغاز سال تحصیلی با همکاری اداره آموزش و پرورش منطقه و نیز خانه قرآن دارالتقوی، اقدام به اجرای طرح تربیت حفاظ به ویژه در سطح مدارس منطقه کرده است که این گستردگی از ارقام ارائه شده توسط مسئولان اجرای طرح به خوبی ملموس است و امید آن می‌رود تا با تلاش وافر مسئولان اجرای طرح بتوان به نتایج بسیار خوبی در سطح مدارس منطقه در زمینه حفظ قرآن دست پیدا کرد.

4000 نفر؛ تحت پوشش طرح تربیت حفاظ در منطقه شمال غرب تهران/ به‌کارگیری 200 مربی

بهمن پزشکی، معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران در گفت‌و‌گو با ایکنا در رابطه با طرح تربیت حافظان قرآن در این منطقه، بیان کرد: با مطرح شدن بحث تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور از سوی مقام معظم رهبری، سازمان اوقاف و امور خیریه با جدیت هرچه تمام‌تر به پیگیری این بحث به جهت رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در این زمینه پرداخت.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای این بحث اجرای طرح‌هایی مانند تربیت حفاظ قرآن را به ادارات تابعه ابلاغ کرد، تصریح کرد: در همین زمینه نیز اداره اوقاف و امور خیریه شمال غب تهران نیز بنا به وظیفه‌ای که در این راستا دارد به اجرای طرح تربیت حفاظ قرآن پرداخته است.

پزشکی در ادامه با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته به اجرای طرح تربیت حافظان قرآن در سطح منطقه اقدام کردیم،‌ ادامه داد: طی سه سال گذشته در حدود 15 هزار نفر در سطح منطقه تحت پوشش این طرح قرآنی قرار گرفتند و به حفظ قرآن کریم پراختند. تنها در سال گذشته، تعداد 3500 نفر تحت پوشش این طرح قرار گرفته و در آزمون‌های اداره اوقاف شرکت کردند و در حدود پنجاه درصد از این تعداد نیز حد نصاب لازم را کسب کرده و موفق به دریافت مدرک قرآنی از اداره اوقاف و امور خیریه شدند.

وی در ادامه تصریح کرد: در سال گذشته، علاوه بر اعطای مدارک قرآنی از سوی اداره اوقاف و امور خیریه به نفرات برتر در طرح، به 10 نفر از برگزیدگان طرح نیز به قید قرعه مبلغ پنج میلیون ریال جایزه نقدی اعطا شد. امسال نیز با تفاهم‌نامه‌ای که با خانه قرآن دارالتقوی، منعقد کردیم، مقرر شد تا تعداد چهار هزار نفر از علاقه‌مندان به حفظ قرآن کریم را تحت پوشش قرار دهیم.

پزشکی در ادامه با اشاره به اینکه این تعداد از قرآن‌آموزان را با همکاری اداره آموزش و پرورش منطقه تحت پوشش قرار خواهیم داد، اظهار کرد: این دانش‌آموزان در سطح مدارس منطقه 9 و 10 تهران و زیر نظر 200 مربی قرآنی تحت پوشش قرار می‌گیرند. کار اجرای طرح تربیت حافظان قرآن کریم از ابتدای مهرماه سال جاری همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید آغاز خواهد شد و تا اسفندماه سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به نحوه اجرای طرح نیز تصریح کرد: طی اجرا، افراد تحت پوشش کار خود را از حداقل حفظ یک جزء آغاز می‌کنند و در ادامه نیز بنا به میزان علاقه‌مندی خود و دارا بودن میزان وقت کافی برای ادامه حفظ قرآن، می‌توانند کار حفظ خود را تا حفظ کل قرآن کریم نیز ادامه دهند. با پایان یافتن اجرای این طرح قرآنی در منطقه شمال غرب تهران، آزمون کتبی و شفاهی طرح تربیت حافظان قرآن طی اسفندماه سال جاری همزمان به صورت سراسری در کشور برگزار می‌شود و قرآن‌آموزان این منطقه نیز در این آزمون شرکت خواهند کرد.

معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران در ادامه سخنان خود در این زمینه با بیان اینکه می‌توان گفت که اجرای این طرح قرآنی در واقع بزرگترین رویداد قرآنی داخل کشور است، گفت: نزدیک به چهارصد هزار نفر در سطح کشور درگیر اجرای این طرح قرآنی هستند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه امسال سعی بر آن داریم تا این طرح قرآنی را به صورت بسیار گسترده‌تر در منطقه اجرا کنیم، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم این طرح قرآنی را هر سال بهتر از سال گذشته برگزار کنیم و بتوانیم گامی هر چند کوچک در زمینه رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری در زمینه حفظ قرآن کریم برداریم.

خواجه محمودآباد

همچنین، محمدمهدی خواجه محمودآباد، مدیر اجرایی طرح تربیت حافظان قرآن در منطقه شمال غرب تهران نیز در گفت‌و‌گو با ایکنا طی سخنانی در این زمینه با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) همواره پیروان خود را به فراگیری علم و دانش تشویق می‌کردند، کودکان اصحاب را وادار به یادگیری سواد کرده و برخی از یاران خویش را فرمان دادند تا زبان سریانی بیاموزند، گفت: این تأکید و تشویق‌های پیامبر(ص) و نیز ائمه اطهار(ع) درباره علم و دانش، سبب شد تا مسلمانان با همت و سرعت بی‌نظیری به جست‌و‌جوی علم در همه جهان بپردازند.

وی در ادامه با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ»(سوره زمر/ آیه 9) اظهار کرد: اهمیت علم در اسلام آنقدر زیاد است که در اسلام طلب آن بر هر مسلمانان واجب شده است.

مدیر اجرایی طرح تربیت حافظان قرآن در منطقه شمال غرب تهران در ادامه با بیان اینکه در رابطه با فراگیری علم و آموزش، آیات متعددی در قرآن کریم مانند آیه 7 سوره مبارکه آل عمران، آیه 162 سوره نساء، آیه 107 سوره اسراء، آیه 54 سوره حج و آیه 49 سوره عنکبوت آمده است، افزود: در این آیات الهی به رابطه تنگاتنگ و ناگسستنی علم با ایمان و دریافت مفاهیم و اسرار قرآنی اشاره شده است. پیامبر اکرم(ص)‌ فرمودند «خیرُکم من تعلّم القرآن و علّمه؛ بهترین شما کسی است که قرآن بیاموزد و آن را تعلیم دهد». در پاسخ به منویات مقام معظم رهبری در مورد افزایش حفاظ قرآن کریم و نیز سیاست‌های راهبردی سازمان اوقاف و امور خیریه در این زمینه، اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران اقدام به اجرای طرح تربیت حافظان قرآن کریم در این منطقه کرده است. در اجرای این طرح قرآنی، حفظ جزء 30 قرآن کریم همراه با مفاهیم در دستور کار مربیان در مدارس قرار خواهد گرفت.

مدیر اجرایی طرح تربیت حافظان قرآن در منطقه شمال غرب تهران با بیان اینکه از سال‌های گذشته تاکنون طرح‌های مختلف آموزشی، تربیتی در مدارس منطقه 10 اجرایی شده است که با تأییدات خداوند متعال بازتاب خوبی داشته است، ادامه داد: ‌طرح‌های نور علی نور 1، 2 و 3 و نیز طرح قرآنی «بینات» از جمله طرح‌های اجرایی و راهبردی آموزش قرآن در سطح منطقه بوده است که به نوبه خود هر سال در حدود سه هزار و ششصد نفر را تحت پوشش قرار داده است.

خواجه محمودآباد با بیان اینکه، قرآن سفره‌ای الهی است که هرکس لیاقت داشته باشد، بر سر این سفره می‌نشیند و بهره می‌برد، گفت: طی دستورالعمل اجرایی اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران، پس از آماده‌سازی مخاطبان طرح در یک امامزاده شاخص شمال غرب تهران، اقدام به برگزاری آزمون حفظ قرآن کریم خواهد شد که به منتخبان این آزمون نیز جوایز ارزنده‌ای به رسم یادبود اهدا خواهد شد.

خواجه محمودآباد اظهار کرد: نحوه اجرای طرح نیز به این صورت است که مربی قرآنی در یک روز مشخص از آغاز اجرای طرح تا پایان آن در مدرسه حضور یافته و ضمن آموزش نکات کاربردی جهت حفظ قرآن همراه با مفاهیم و استفاده از هنر نقاشی، جهت تثبیت محفوظات قرآنی دانش‌آموزان، به تعلیم آهسته و پیوسته حفظ قرآن می‌پردازد که این کار می‌تواند با تکرار محفوظات ماندگاری داشته باشد. مربیانی که در اجرای این طرح همکاری می‌کنند همگی از مربیان کارآزموده و منتخبان دوره‌های تربیت مربی هستند.

مدیر اجرایی طرح تربیت حافظان قرآن در منطقه شمال غرب تهران در پایان ضمن تشکر از اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران و نیز اداره آموزش و پرورش منطقه، بیان کرد: امیدواریم تا با اجرای این طرح قرآنی بتوانیم سهم خود را در رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری در زمینه تربیت حفاظ قرآنی ادا کنیم.

استفاده از دانش‌آموزان به عنوان مجموعه هدف برای اجرای طرح تربیت حافظان و با توجه به استعداد فراوان دانش‌آموزان برای یادگیری آموزه‌های مختلف علمی به‌ویژه آموزه‌های قرآنی، این نوید را می‌دهد که با انجام به موقع وظایف مسئولان بتوانیم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد افزایش تعداد حفاظ قرآن کریم در سطح کشور باشیم. حفظ قرآن و در ادامه درک عمیق مفاهیم آن می‌تواند در زمینه ایجاد سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و قرآنی تأثیر بسزایی داشته باشد و آموزه‌های قرآنی را در تمامی مراحل زندگی جاری کند که امید است بتوانیم با افزایش تعداد حفاظ قرآن که خود در آینده راهی برای درک مفاهیم قرآنی نیز خواهد شد، راه را برای ایجاد جامعه‌ای با سبک زندگی قرآنی هموارتر کنیم.

مجتبی افشار

captcha