امام حسین(ع) را نمی‌توان از فرهنگ ایرانی جدا کرد
کد خبر: 3529698
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
داود میرباقری:

امام حسین(ع) را نمی‌توان از فرهنگ ایرانی جدا کرد

گروه هنر: کارگردان «مختارنامه» گفت: حیرت می‌کنم وقتی می‌شنوم آثار عاشورایی را به غیرایرانی بودن نسبت می‌دهند و می‌گویند در مورد ایران فیلم بسازید و کار کنید؛ مگر می‌شود امام حسین (ع) را از تاریخ و فرهنگ ایران جدا کرد؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی جشنواره «چهلچراغ»، آیین افتتاحیه نخستین جشنواره فیلم و عکس چهلچراغ شب گذشته، 21 شهریورماه در سالن کوثر مسجد امام صادق (ع) برگزار شد. حسین یاری، سخنگوی جشنواره به عنوان اولین سخنران روی سن رفت و گفت: واقعه عاشورا به عنوان فرهنگ و نقشه راه شیعی عمل می‌کند و در زمانه‌ای که ترجمه فرهنگ حسینی و عاشورا به زبان عکس، تصویر و رسانه بر زمین مانده باید با همت هنرمندان این عرصه بیشتر به آن پرداخت.

وی ادامه داد: از میان دو هزار اثر رسیده به دبیرخانه در 13 رشته، در مجموع 304 اثر به بخش مسابقه راه یافت. در ضمن اعضای هیئت انتخاب و داوری 70 نفر از چهره‌های حوزه فرهنگ و رسانه هستند و آثار راه یافته به بخش مسابقه از 23 تا 27 شهریور در پردیس سینمایی ملت به نمایش در می‌آید.


وی تاکید کرد: جشنواره شامل بخش‌های جنبی از جمله نمایشگاهی از عکس‌ها و پوسترهای راه یافته به بخش مسابقه در همان پردیس سینمایی و برگزاری سمینارهایی با محوریت فرهنگ عاشورایی و هنر، همچنین دوره‌های آموزشی با حضور جوانان علاقه‌مند است.
امام حسین (ع) را نمی‌توان از فرهنگ ایرانی جدا کرد

در ادامه این مراسم عبدالله اسکندری، رضا کیانیان، علیرضا رضاداد، مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی، احمدرضا درویش، سیدمصطفی میرلوحی، داماد آیت‌الله مهدوی کنی و علیرضا تابش برای تقدیر از میرباقری روی سن رفتند و تندیس و لوح را به وی اهدا کردند.

میرباقری در این مراسم گفت: همیشه به نهضت عاشورا و بزرگی این حرکت الهی و برکات آن می‌اندیشم.

کارگردان سریال امام علی(ع) ادامه داد: حیرت می‌کنم وقتی می‌شنوم که آثار عاشورایی را به غیرایرانی بودن نسبت می‌دهند و می‌گویند در مورد ایران فیلم بسازید و کار کنید؛ مگر می‌شود امام حسین (ع) را از تاریخ و فرهنگ ایران جدا کرد.

وی گفت: ایران تنها کشوری است که همه ساله دو ماه در آن با آیین‌های عاشورایی به نام حسین زندگی می‌کنند و تفکر حسین در همه شئون زندگی ما جاری است.

سازنده فیلم «مسافر ری» تاکید کرد: دشمنان امام حسین (ع) با تبلیغات فرهنگ راستین، او را بی اثر و خشن و متکی به جنگ معرفی می‌کنند؛ در حالی که هتاکی و فحاشی در مملکت وابسته به نهضت عاشورا ننگین و ناپسند است.
جشنواره چهلچراغ دیر برگزار شده است

در ادامه اسکندری با تعریف خاطره‌ای از میرباقری گفت: در پنج سال زمان ساخت سریال مختارنامه، وی حتی خانواده‌اش را فراموش کرد و می‌دیدم با عشق این تصاویر را می‌سازد.

احمدرضا درویش هم روی سن رفت و گفت: میرباقری از اصلی‌ترین ارکان و ذخایر هنر و فرهنگ ایران است و سینما و تلویزیون به وی مدیون هستند.

وی افزود: برگزاری چنین جشنواره‌ای بسیار لازم است، هر چند برگزاری آن دیر شده و در این 37 سال باید شاهد چنین جشنواره‌ای می‌بودیم.

در ادامه این مراسم، برگزیدگان بخش‌های مختلف غیر از بخش فیلم بلند سینمایی معرفی شدند و قرار است در این بخش تنها انتخاب توسط هیئت داوران صورت گیرد. داوری نهایی را مردم در این بخش انجام می‌دهند و فیلم‌ها هر شب از شبکه سه سیما ساعت 22 تا 23 پخش می‌شود.

در رشته عکس آماتور، مریم یعقوبی و شیرین برزگر به ترتیب نفر سوم و دوم شدند و محمدرضا صالحی تندیس جشنواره را از آن خود کرد.

در رشته عکس حرفه‌ای (تک عکس) نیز سجاد رادپور و امین بذرافشان جایزه‌های سوم و دوم و امیر قیومی تندیس جشنواره را دریافت کردند. همچنین در رشته مجموعه عکس حرفه‌ای، جمشید ارجمند و مهدی ناظری نفر سوم و دوم شدند و مرضیه موسوی، عکاس ایرنا توانست تندیس جشنواره را به دست آورد.

در رشته پوستر نیز مرتضی رحمتی سوم شد و فاطمه مرتضایی تندیس جشنواره را کسب کرد. علاوه بر این امیر عباس اشرفی و مهدی شاهسواری سوم و دوم شدند و محمد بهرامی تندیس را کسب کرد.

جشنواره چهلچراغ همچنین در بخش فیلمنامه کوتاه فیلمنامه‌های ریحانه عزیزی، منیره کرامتی، مهدیه غلامحسینی و آزاده نخعی را شایسته حمایت تشخیص داد و به فیلمنامه نبرد موعود از علی فرقانی جایزه ویژه داد. افزون بر این بخش فیلمنامه بلند هیچ اثری تندیس جشنواره دریافت نکرد و هفت‌خوان عاشقی شایسته حمایت شناخته شد.

captcha