به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله علیرضا اعرافی، امشب، سوم مهرماه در مراسم آغاز سال تحصیلی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: خداوند در سوره زیبا و دلربای شمس همه هستی و خلق را به قسم گرفته و زنجیرهوار آن را در برگرفته است به گونهای که 11 قسم در این سوره کوچک وجود دارد.
وی با بیان اینکه سماء چندین کاربرد در قرآن دارد افزود: در برخی کاربردها، سماء همه مراتب هستی را در بر میگیرد و در «بنها» و یا در «سماء» اگر تعمیم به همه مراتب غیب و شهود بدهیم یعنی همه این کره خاکی و عالم مادی و سراسر عالم هستی را شامل خواهد شد.
اعرافی بیان کرد: در این سوره مقسم خدا و مقسمبه همه مراتب عالم هستی از خدا و خلق و همه عالم هستی از انسان و غیرانسان است و شامل بیشترین قسمهای جمع شده در قرآن است.
وی اظهار کرد: برای اول سال طلبگی و برای تعمیق مباحث حوزوی ما همین سوره کوچک راهگشاست، این زنجیره بیشترین قسمهای قرآنی را خداوند روی میز قرار داده تا فقط ما و شما را بیدار کرده و چشمهایمان را معطوف به مقسمبه کند و آن هم برای یک جمله یعنی فلاح و رستگاری اهل تزکیه و بدبختی و نابودی کسانی که در نقطه مقابل آن قرار دارند.
مدیر حوزههای علمیه عنوان کرد: همه هستی خلق برای این موضوع است تا نفس انسان به قله «زکیها» برسد، از این رو 11 قسم در این سوره برای همین موضوع بیان شده؛ این در حالی است که تک قسم خدا آنقدر بالاست که اهمیت آن برای ما قابل تصور نیست چه رسد به 11 قسم که نشان دهنده حساسیت فوق العاده این مسئله است.
وی افزود: نتیجه سوره این است که کسی که فطرت و ثمرات الهی را بارور کرد پیروز خواهد بود و کسی که عناصر بیگانه و غیرمربوط را وارد این میدان کرد پایان کارش و در لحظه نزول فرشته مرگ یاس و ناامیدی خواهد بود.
اعرافی عنوان کرد: حوزه باید پایگاه این فرهنگ نورانی و مترقی باشد و طلبه ما یک روز از این مقوله نباید در غفلت باشد به خصوص کسانی که در لبه افکار غیرالهی و شیطانی به اقتضاء کار طلبگی قرار دارند باید هوشیاری دوچندانی داشته باشند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: حوزهای در تراز تمدن و انقلاب اسلامی خواهد بود که در تمامی قلمروهای مورد نیاز وارد شود و خودش نیز ساییده نشود و دیگران را بساید و این نیازمند درونی پاک و مجاهده است.
وی با اشاره به فراز پایانی این سوره تصریح کرد: قصه ثمود و ناقه صالح یک قصه اجتماعی و سیاسی و آزمونی بود که مردمی در برابر فرمان یک رهبر الهی قرار گرفتند و نتیجه آن اشتباه و تدسیس آنان بود و هلاکت پایان کارشان شد.
علم اصول متورم نیست
وی در بخش دوم سخنانش عنوان کرد: ما اگر بخواهیم در علوم انسانی به نگاه درست اسلام برسیم باید پایه علوم اسلامی را تقویت کنیم که یک بخش آن علم اصول است؛ برخی میگویند علم اصول متورم شده و کسانی بر عکس این مسئله معتقدند و بنده معتقدم که اصول متورم نیست ولی باید به مسایل جدیدی توجه شود که الان نیست.
مدیر حوزههای علمیه با تاکید بر لزوم اصلاح ساختاری علم اصول برای ورود به نرمافزار علوم تمدن غربی اظهار کرد: بدون شناخت نرمافزار غرب و اصلاح آن و رساندن به تراز تمدن اسلامی نمیتوانیم به علوم انسانی اسلامی دست یابیم بنابراین باید این ابزار یعنی اصولی متناسب با ساماندهی جدید تنظیم شود.
اعرافی با تاکید بر فقه افزود: در بخشهایی ما فقه منظم و مدون تولید نکردهایم لذا توجه به بینش فقهی لازم در حوزه علوم اجتماعی و تولید فقههای تخصصی یک ضرورت است مثلا در حوزه اقتصاد نیازمند گشودن ابواب جدید فقهی هستیم.
وی با بیان اینکه پیشنهاد من این است که این موسسه پیشگام در این عرصه باشد، اظهار کرد: در میان بیش از 500 درس و جلسه فقهی در حوزه باید مسایل فقهی ناظر به مسایل روز بیشتر در آن دیده و پررنگ شود.
اعرافی با اشاره به اهمیت تفسیر در حوزه ادامه داد: تفسیر از دوره علامه طباطبایی وارد فاز جدید شد و بعد از المیزان نیز گامهای زیادی به پیش برداشتیم اما تولید نظریات کلان سیاسی و اجتماعی نیازمند این است که تفسیر نیز گامی رو به جلو بگذارد.
وی با اشاره به مقوله نظامسازی بیان کرد: ما باید اجتهاد را به سطح نظامسازی برسانیم البته این موضوع جدید نبوده و نیست و مرحوم صدر از پیشگامان این موضوع است؛ البته سوگمندانه باید بگوییم حوزه در منطق نظامسازی گام جدیدی برنداشته است.
مدیر حوزههای علمیه تصریح کرد: نظامسازی کار هر کسی نیست و فکر دقیق و منهج استواری میخواهد که باید به آن توجه کرد و پیشنهاد من این است که منطق نظامسازی به عنوان یک جزوه نشر یابد.