پیشنهاد مسجدجامعی برای نمایش قرآن‌های نفیس
کد خبر: 3533636
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳

پیشنهاد مسجدجامعی برای نمایش قرآن‌های نفیس

گروه ادب: عضو شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد کرد: آثار قرآنی در یک مجموعه به معرض نمایش درآید تا برای مطالعه و تحقیق درباره خط، خوشنویسی، ترجمه، صحافی و ... مؤثر باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران عصر سه‌شنبه 6 مهرماه در آئین رونمایی از قرآن نفیس به خط میرزا احمد نیریزی گفت: قرآنی که نصرالله توکلی به کتابخانه ملی اهدا کرده و بسیاری از قرآن‌های دیگر جزء ذخایر سلطنتی بوده و در کنار جواهرات سلطنتی نگهداری می‌شد و با وجود اینکه ارزش معنوی این قرآن‌ها محفوظ بود اما به لحاظ آرایه‌های هنری و زیبایی‌های بصری نیز اهمیت داشته است.
وی افزود: در کتابت و حفظ این قرآن‌ها تلاش‌های بسیاری شده و این تلاش‌ها در دوره صفوی به اوج خود رسیده و در دوره شاه عباس دوم نیز استمرار داشته است، اما در همه این دوره‌ها هنرمندان تعهد داشته‌اند که آثار برجسته قرآنی پدید آورند و تمام هنر خود را به کار گیرند و به تحقیق می‌توان گفت؛ هیچ موزه و کتابخانه‌ای وجود ندارد که نمونه‌ای از این قرآن‌ها در آنها وجود نداشته باشد.
مسجدجامعی ادامه داد: چند سال پیش قرآن «ابن بقا» توسط ایتالیایی‌ها و فرانسوی‌ها به چاپ رسید و چاپ این اثر توسط آنها به دلیل دارا بودن ارزش هنری قرآن است که در آن سال‌ها هزار دلار برای خرید آن پرداختم و نسخه را به مرحوم محمد زهرایی دادم که قول داد با کیفیتی بهتر آن را به چاپ برساند که آماده چاپ شد اما متأسفانه هنوز چاپ نشده است.
وی با اشاره به ویژگی‌های شاخص قرآن‌های ایرانی عنوان کرد: در این نسخه‌ها رنگ قرمز ایرانی، سبز متمایل به آبی و یا آبی فیروزه‌ای مشهود است و این هنر ایرانی است که در به کار گیری رنگ تمهیدات خاصی می‌اندیشیدند و قرآن را با بهترین رنگ روی بهترین کاغذ می‌نوشتند و تواناترین هنرمندان به کتابت قرآن می‌پرداخت. کسانی که خط و خوشنویسی قرآن و تجلید را انجام می‌دادند در رتبه برترین‌ها قرار داشتند و اثری هم که پدید می‌آمد مجموعه‌ای ارزشمند بود و در گنجینه نگهداری می‌شد.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: هنرمندان و خوشنویسان در کتابت قرآن، همه توان زمانه را به کار می‌گرفتند تا اثری هنرمندانه خلق کنند و نگاهی به رنگ‌ها و آرایه‌های هنری در این قرآن‌ها، هر یک دوره‌ای را روایت می‌کند و از جمله این قرآن‌ها را می‌توان در کتابخانه ملی ایران یافت. همانطور که پیشنهاد کردم آثار قرآنی در یک مجموعه به معرض نمایش درآید تا برای مطالعه و تحقیق درباره خط، خوشنویسی، ترجمه، صحافی و ... مؤثر باشد؛ چرا که تجلی روح ایرانی در کالبد قرآن جلوه‌گر شده است.
گفتنی است، در پایان این مراسم، قرآن نفیس به خط میرزا احمد نیریزی رونمایی شد و نصرالله توکلی به طور رسمی این قرآن را به کتابخانه ملی اهدا کرد که شماره ثبت آن 38456 است.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۰۷ - ۱۰:۵۶
0
0
نمایش قرآنی نفیس برای بالا بردن سطح آگاهی و دانش علاقمندان موثر است
captcha