فلسفه عزاداری امام حسین(ع) در ماه محرم/ ولی فقیه سرمایه اسلام در دوران غیبت است
کد خبر: 3534171
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
خطیب جمعه تهران تشریح کرد:

فلسفه عزاداری امام حسین(ع) در ماه محرم/ ولی فقیه سرمایه اسلام در دوران غیبت است

گروه سیاسی: آیت الله امامی کاشانی با اشاره به فلسفه عزاداری برای امام حسین(ع) در ماه محرم اظهار کرد: هدف ایشان از قیام عاشورا امر به معروف و نهی از منکر و احیای سیره پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) بود و باید عزاداری‎ها به گونه‎ای باشد که دل‎ها را به معروف و دوری از منکر هدایت کند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، آیت‎الله محمد امامی کاشانی، عضو مجلس خبرگان رهبری، امروز،‌ 9 مهرماه، در خطبه دوم نماز جمعه تهران، ولی فقیه را سرمایه اسلام در دوران غیبت عنوان کرد و گفت: در این دوران ولی فقیه مایه امیدواری است؛ کسی که طبق موازین اسلام فکر می‌کند و آینده‎نگر است.

خطیب جمعه تهران از رهبر معظم انقلاب به دلیل بیانات اخیر در رابطه با جلوگیری از دوقطبی شدن جامعه در انتخابات تشکر کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب مشکلات جامعه را در نظر دارند و در جریان اخیر مربوط به انتخابات و کاندیداتوری تأکید ایشان بر دوری از بروز اختلاف و تزلزل در جامعه بود.

وی همچنین اظهار کرد:‌ پیش از این نیز رهبر معظم انقلاب با ارسال دو پیام به جوانان غربی مسئله تکفیر و گروه هایی را که برای به انحراف کشیدن اسلام بسیج شده اند، تبیین کردند و جوانان را به اسلام واقعی توجه دادند.

آیت الله امامی کاشانی با اشاره به فرارسیدن ایام هفته دفاع مقدس و هفته نیروی انتظامی گفت: شهادت ها، جهادها و رشادت های جوانان ما در نیروهای نظامی و انتظامی در راه امام حسین(ع) و توجه به ولی عصر(عج) است و حرکتشان برای امنیت کشور و پاسداری از همین ارزش هاست.

وی در پایان سخنان خود به فرارسیدن سالگرد شهادت سلطان علی بن محمد باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان اشاره کرد و گفت: این امامزاده بلافصل، در سال 113 به دستور امام باقر(ع) به کاشان آمدند و نماز جمعه تنشکیل دادند و در خطبه های خود بحث تشکیل حکومت اسلامی را مطرح کردند و خود را به عنوان فردی که فرمانده جامعه اسلامی باشد معرفی کردند.

بنابراین گزارش، آیت الله امامی کاشانی همچنین در خطبه اول نماز جمعه تهران با اشاره به فلسفه عزاداری در ماه محرم به وصیت نامه امام حسین(ع) پیش از حرکت به مکه اشاره کرد و گفت: ایشان وصیت نامه خود را با شهادت به وحدانیت خدا، نبوت پیامبر و اعتقاد به روز قیامت و حق بودن قرآن آغاز می کنند و بر این نکته تصریح دارند که حرکت شان برای این نبود که بخواهند بساطی را بر هم بزنند و ایجاد فتنه کنند؛ بلکه هدف از قیام را امر به معروف و نهی از منکر و احیای سیره پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) عنوان می کنند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به وضعیت سیاسی دوران امام حسین (ع) اظهار کرد: در آن دوران دیدگاهی را منتشر می کردند که بر اساس آن نظر مردم را نسبت به امام حسین(ع) گمراه می کردند؛ در آن دوران یزید را حاکم اسلامی عنوان می کردند و حسین بن علی را شخصی معرفی می کردند که علیه حکومت اسلامی قیام کرده است.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) در وصیت نامه خود بر اعتقادات خود تأکید داشتند؛ چرا که شرط اول امر به معروف و نهی از منکر قبول داشتن معارف است و شرط اثرگذاری امر به معروف و نهی از منکر به این است که انسان خود اهل عمل باشد.

آیت الله امامی کاشانی گفت: اگر فردی عامل به معروف باشد، رویه ای پاکیزه و دل طاهر و صافی و زبانی طیب داشته باشد، کلامش نافذ خواهد بود اما اگر دلی آلوده و زبان ناخالص داشته باشد، اینجاست که اثر کلامش منفی و یا خیلی کم است.

وی با بیان اینکه هر فردی علاوه بر پاکیزه بودن اعمالش باید به فکر جامعه خود نیز باشد، اظهار کرد: افراد باید به فکر ساختن جامعه خود نیز باشند و فساد و گناه را از جامعه خود دور کنند؛ تکیه جامعه اسلامی به امر به معروف و نهی از منکر نیز بر همین اساس است.

خطیب جمعه تهران با اشاره به مراتب امر به معروف و نهی از منکر و شرایط آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت: امر به معروفی که از سوی امام حسین(ع) صورت گرفت را شخص دیگری نمی توانست؛ چرا که هر کسی توان نهی از منکر را ندارد. از سوی دیگر برخی معروف ها و منکرها را نمی توان با سخن و کتابت بیان کرد بلکه نیاز به عمل و فداکاری دارد.

وی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) امر به معروف را بین دو چیز می دید؛ یا ایجاد حکومت و برهم زدن حکومت بنی امیه و تشکیل حکومت اسلامی یا اینکه خود را فدا کند؛ بر همین اساس هم تکیه به فدا کردن خود کرده بود و از آغاز حرکت خود نیز بر همین مورد تأکید می کرد.

آیت الله امامی کاشانی ادامه داد: زمانی که یزید دستور داد که بروند از امام حسین(ع) بیعت بگیرند و یا او را بکشند، امام حسین(ع) چنین مرگی را والا و باارزش دانستند.

وی تصریح کرد: مراسم های عزاداری نیز باید اثرگذار باشد و باید از دل آن اثر امر به معروف و نهی از منکر را مشاهده کرد؛ مراسم های عزاداری و هیئات باید فلوب ما را به خدا و معنویت و معارف متوجه کند؛ اگر این توجهات صورت نگیرد نتیجه عزاداری ما ابتر خواهد بود، بنابراین فلسفه عزاداری این است که اهل توجه به خدا باشیم و تفکر امام حسین(ع) را در خود زنده کنیم و به معروف عمل کرده و منکر را ترک کنیم.

captcha