به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در مراسم امضای تفاهمنامه سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد اجرایی امر به معروف و نهی از منکر کشور که صبح امروز، 13 مهرماه در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: تاثیر رفتار در امر به معروف و نهی از منکر بیش از گفتار است؛ اصلاح رفتار، نگاه و تفکر افراد منجر به گسترش به معروف در حوزههای مختلف میشود و این مهم با ارائه و انجام رفتارهای درست، همچنین بهرهمندی از روشهای روزآمد ممکن میشود.
معاون رئیسجمهور ضمن تاکید بر نقش شبکههای اجتماعی و کمپینها به عنوان ابزارهای روزآمد و نوین در گسترش معروفها بهویژه در حوزه محیط زیست، تصریح کرد: در همین راستا، کمپینهای مختلفی همچون کمپین سهشنبههای بدون خودرو و چالش 18 درجه در حال فعالیت هستند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: کمپین چالش 18 درجه که از زمستان سال گذشته آغاز شد، علاوه بر تشویق به کاهش و اصلاح الگوی مصرف انرژی در کشور، میتواند نقشی مهم برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای داشته باشد.
به گفته وی، تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای از جمله معروفهای جهانی است زیرا همه جهان از این موضوع و گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی ناشی از آن آسیب خواهند دید.
ابتکار افزود: از جمله آسیبهای گرمایش جهانی در ایران، افزایش 1.5 درجهای دمای هوا در سال 94 نسبت به گذشته، کاهش بارندگی و خشکی تالابها است.
معاون رئیسجمهور از پویشها و کمپینهای جهانی برای حفظ محیط زیست به عنوان معروفهایی برای حفظ منافع انسانی و ملی نام برد و اضافه کرد: به طور نمونه حفاظت از حیات وحش و تنوع زیستی از جمله موضوعاتی است که مورد توجه پویشها و کمپینهای محیط زیستی است و در همین راستا شاهد نقش بستن تصویر یوز بر پیراهن بازیکنان تیم ملی فوتبال بودیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تلاش و رقابت کشتی های ایرانی برای به تصویر کشیدن گونههای ارزشمند در معرض خطر انقراض ایران بر روی کشتی ها خبر داد و گفت: در حالیکه بر اثر زیاده خواهی انسانها شاهد انقراض 70 درصد گونههای جانوری چهارپا طی 50 سال اخیر بودهایم، این اقدامات برای آموزش و آگاهی رسانی عمومی بسیار ارزشمند است.
به گفته وی، اگرچه زمانی مدرنیته با مصرفگرایی و تجملگرایی انسانها گره خورده بود و زیادهخواهی انسانها ارزش محسوب میشد اما امروز این نگاه تغییر کرده و دنیا به سمت کاهش مصرفگرایی گام برداشته است.
ابتکار با یادآوری نگاه دینی و فرهنگی ایران مبتنی بر نهی مصرف گرایی، اظهار کرد: اما متاسفانه آنچه امروز شاهد آن هستیم تناسبی با الگوهای دینی و فرهنگی کشور ندارد به گونهای که ایران با برخورداری از 1 درصد خاک و جمعیت جهان و در حالیکه تنها چهار دهم منابع آبی جهان را در اختیار دارد، میانگین مصرف آب دو برابری نسبت به جهان را ثبت کرده است.
معاون رئیس جمهور افزود: این میزان مصرف گاهی به سه یا چهار برابر میانگین مصرف جهانی نیز میرسد بهگونهای که به طور نمونه در حوزه کشاورزی و در اطراف دریاچه ارومیه، دورهای را شاهد بودیم که کشاورزان تا 3.5 برابر میانگین جهانی آب مصرف میکردند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: مصرف نادرست منابع در ایران تنها محدود به حوزه آب نیست و در حوزه انرژی نیز شاهد میزان مصرف 3.5 تا 4 برابری انرژی در مقایسه با کشورهای توسعه یافته هستیم.
وی امر به معروف و نهی از منکر در حوزه محیط زیست را از جمله منویات امام(ره) و مقام معظم رهبری برشمرد و اظهار کرد: تاکید صریح رهبر انقلاب بر ضرورت توجه به مقوله امر به معروف و نهی از منکر برای حفظ محیط زیست در دیدار 17 اسفندماه 1393 با فعالان و مدیران حوزه محیط زیست کشور، بیانگر اهمیت این موضوع است.
ابتکار ضمن یادآوری صحبتهای رئیس جمهوری همزمان با روزجهانی محیط زیست، خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری، حفظ محیط زیست را خیر جمعی و امر به معروف دانست.
معاون رئیسجمهور اشارهای هم به نگاه جهانی در حوزه محیط زیست به عنوان یکی از شاخصهای سنجش کارآمدی و موفقیت دولتها و حکومتها داشت و خاطرنشان کرد: کارآمدی نظام از جمله ارزشهای متعالی انقلاب و جمهوری اسلامی است و از این رو حفظ محیط زیست به نوعی ارزشی فراتر از زمان و مکان و ارزش متعالی محسوب میشود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر این نکته که امر به معروف و نهی از منکر باید منجر به رشد و نشاط جامعه شود، تصریح کرد: امروز کارآمدی دولتها با میزان تلاش و موفقیت آنها در جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست و اقدامات صورت گرفته برای حفظ محیط زیست سنجیده میشود از این رو امضاء این تفاهم نامه میتواند منجر به برداشتن گامهای مثبتی در این حوزه شود.
ابتکار با اشاره به بیانات رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: خوشحالیم که این ستاد معتقد است باید نگاهمان را در حوزه محیط زیست تغییر بدهیم. انقلاب با ارزشهای متعالی که فراتر از مرز زمان و مکان بود، شکل گرفته است، بنابراین امر به معروف و نهی از منکر نباید به موضوعات خاص و عده خاص محدود شود، زیرا در این صورت امر به معروف از تاثیرگذاری و جنبه اصولی خود خارج میشود.