به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) کتاب «کاریزسینما» شامل مجموعه مقالات و نقدهای سینمایی محمدرضا محقق نویسنده و منتقد سینمایی است که به تازگی توسط این ناشر به چاپ رسیده است.
در این کتاب که مجموعا در برگیرنده ۱۲ مقاله و یادداشت و گفتوگو با نویسنده در حوزه سینما است، موضوعات متنوعی در حوزه سینما و دین، فلسفه فیلم، مفهوم عشق در ادبیات و سینما، تجلی امر قدسی در میدان تصویر، بازآفرینی متون مقدس در حوزه هنر هفتم و... را میتوان شاهد بود. این یادداشتها و نقدها با فواصل زمانی گوناگون و با موضوعات متنوعی به رشته تحریر درآمده، اما همگی دارای اشتراکاتی ساختاری و محتوایی است.
از جمله ویژگیهای مقالات این کتاب، واکاوی و نقد مفاهیم مندرج در بطن هویت سینمای ایران همچون معناگرایی، معنویتپردازی و نیز ردیابی و پیچویی تعامل میان هنر سینما و سایر هنرها، به ویژه ادبیات و شعر است. نقدهای سینمایی نیز علاوه بر زبان معیار خاص خود، بعضاً به آثار مهم تاریخ سینمای ایران، همچون «شبهای روشن»، اشاره دارند و خود رهیافتی بر ارزشهای سختافزارانه و نرمافزارانه این آثارند. گرچه این نوشتارها به جهت قالب ارائهشان در مطبوعات از حس و حال ژورنالیستی خالی نیست، در عین بار معنایی و فکری، از بیان و مصادیق ژورنالیستی هم بهرهمند است. کتاب «کاریزسینما» چهارمین اثر محقق پس از کتابهای «هنر معنا»، «آسمانیها» و «نسل نمیران» است.
محمدرضا محقق، نویسنده و پژوهشگر ادبیات دینی و سینمایی، در گفتوگو با
ایکنا در مورد کتاب «کاریز سینما» به قلم خود بیان کرد: این کتاب مجموعهای از مقالات و مصاحبههای سینمایی من است. در این کتاب سینما از چند زاویه مورد توجه قرار گرفته است که سینما و دین، سینما و ادبیات و سینما و روحانیت بخشهایی از این کتاب است.
وی افزود: در کتاب اشاراتی به آسیبها، خلأها و نقاط ضعف و قوت سینمای ایران شده است. بیتردید هرکس که از این نظر به سینما نگاه کند متوجه کمبودها و آسیبهای آن میشود. در نگارش این کتاب تلاش کردم تا به ریشههای معرفتی آسیبهایی که سینمای ایران دچار آنها است اشاره کنم و در این زمینه بیشتر به علتهای ایجاد این مشکلات پرداختهام و مطلقاً محدود به معلولها نماندم. همچنین در کتاب «کاریز سینما» به مواردی پرداختم که باعث آسیب رساندن به سینمای ایران شده؛ برای مثال در این زمینه به مسئله بیگانگی سینما با هویت ملی و داشتههای فرهنگی و سینمایی که از فرهنگ و دین فاصله گرفته و صرفاً در تلاش تسخیر گیشه است پرداختهام.
محقق در مورد فصل دین و سینمای کتاب بیان کرد: در این کتاب مقالهای در باب رویکردهای دینی در تاریخ سینما از بدو تولد سینما تا عصر حاضر و تعاملی که میان دین و سینما وجود داشته است وجود دارد، در این زمینه مقاله دیگری در این کتاب وجود دارد که به مفاهیم، مضامین و قالبهای قرآنی در سینما پرداخته است و قابلیتها و پتانسیل سینمایی مفاهیم قرآنی را مورد بررسی قرار داده است. در کنار اینها در کتاب «کاریز سینما» مقالات دیگری به بحث انقلاب و سینما و روحانیت و سینما مورد توجه کرده است.
وی درمورد کتاب و دغدغه خود در نگارش آن افزود: آنچه که مد نظرم بود و در جمعآوری این کتاب درصدد آن بودم؛ ایجاد یک شناخت مشترک از سینما بین اهالی سینما و اهالی دین بود. سعی داشتم تا اسلامشناسان را با سینما آشنا کنم و سینماگران را به سمت نگاهی جامعتر و گستردهتر نسبت به دین سوق دهم و فقط در این صورت است که تعاملی سازنده بهوجود میآید. در این چند سال اخیر ایجاد تعامل بین سینما و دین و نقش همافزایی این دو مسئله از دغدغههای من بود.
محقق گفت: از دیگر دغدغههای من این بود که اتفاقی رخ دهد تا هم سینما از صدمات ناشی از عدم شناخت دین در امان باشد و هم اینکه اهالی دین، علما و اسلامشناسان در بیان احکام سینمایی مبتنی بر شناخت نسبی، بتوانند از این آسیبها جلوگیری کنند.
کتاب «کاریزسینما» با ۲۳۵ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۲۰ هزار ریال منتشر و در دسترس علاقهمندان است.