ورود مستقیم آمریکا به یمن؛ سرپوشی بر ناکامی‌های آل سعود
کد خبر: 3538000
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲
غلامرضا کریمی عنوان کرد:

ورود مستقیم آمریکا به یمن؛ سرپوشی بر ناکامی‌های آل سعود

گروه سیاسی: به گفته کارشناس مسائل بین‌المللی، عربستان تلاش بسیاری برای ورود مستقیم آمریکا به بحران یمن دارد؛ چرا که نتوانسته علی‌رغم دو سال حملات گسترده نظامی به این کشور به اهداف خود دست پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، طی چند روز اخیر خبرهایی مبنی بر حمله موشکی آمریکا به یمن در رسانه‌های مختلف منعکس شد؛ حمله‌ای که به عنوان اولین تجاوز مستقیم ایالات متحده به خاک یمن محسوب می‌شود. رژیم آل سعود ‌قریب به 2 سال است که به بهانه حمایت از دولت قانونی یمن حمله موشکی گسترده‌ای را علیه مردم یمن آغاز کرد. عربستان برای مشروعیت بخشیدن به از بین بردن زیرساخت‌ها و مردم یمن ائتلافی با حضور برخی کشورهای منطقه تشکیل داد و از سوی دیگر تلاش می‌کرد پای ایالات متحده آمریکا را که سا‌ل‌هاست به بهانه مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری شدیدترین جنایات را در عراق و سوریه مرتکب شده به یمن بگشاید اما بحران‌های پیش روی آمریکا در منطقه این فرصت را از مهمان ناخوانده خاورمیانه گرفته بود. با این حال موقعیت استراتژیک یمن و اشراف آن به منطقه باب‌المندب حساسیت‌های آمریکایی‌ها را برمی‌انگیزد اما به نظر می‌رسد ماجرای یمن پیچیده‌تر از موضوعات افغانستان، پاکستان، سوریه و عراق باشد.

حمله اخیر آمریکا به سه رادار نظامی یمن هرچند به بهانه پاسخ به حمله‌ موشکی حوثی‌ها به ناوشکن آمریکایی بود اما این مسئله در حد یک ادعا باقی مانده و نتوانسته زوایای روشنی از خود به نمایش بگذارد.

غلامرضا کریمی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با حمله موشکی آمریکا به یمن معتقد است، ایالات متحده برای اولین بار در طول دو سال گذشته که حملات ائتلاف به رهبری سعودی‌ها بر علیه یمن در حال انجام است، به خاک یمن تجاوز کرده که این مورد به عنوان ورود علنی آمریکا به جنگ یمن تلقی می‌شود.

وی افزود: قبل از این، آمریکایی‌ها به صورت صریح و مشخص وارد جنگ یمن نشده بودند؛ اگرچه اطلاعات و تجهیزات مورد نیاز را در اختیار سعودی‌ها قرار می‌دادند و پشتیبانی لجستیکی از سعودی‌ها داشند اما این برای اولین بار بود که به صورت مستقیم به این مسئله ورود پیدا کردند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بهانه آمریکایی‌ها برای این اقدام حمله حوثی‌ها به ناوشکن متعلق به ایالات متحده بود؛ هرچند یمنی‌ها این اتهام را تکذیب کرده و حتی برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی اعلام آمادگی کردند تا ابعاد حمله به ناوشکن آمریکا مشخص شود.

وی با اشاره به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه این حمله نوعی انتقام‌گیری تلقی می‌شود و دنباله‌دار نخواهد بود، گفت: می‌دانیم که آمریکا در شرایط خاصی قرار دارد و نزدیک 100 روز از دوران ریاست جمهوری اوباما باقی مانده و ایالات متحده درگیر رقابت‌های انتخاباتی است و به نظر نمی‌رسد که این آمادگی در درون این کشور وجود داشته باشد که بخواهد حمله نظامی جدیدی را در منطقه خاورمیانه طرح‌ریزی کند؛ با این حال باید توجه داشت که برای آمریکایی‌ها تنگه باب‌المندب و امنیت آن مهم است.

کریمی با اشاره به ناامنی‌های اخیر تنگه باب‌المندب و نگرانی‌های غربی‌ها از اشراف نیروهای حوثی به این منطقه اظهار کرد: ناامن شدن آبراهه‌ای که برای قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا حالت استراتژیک به نفع غرب نیست و شاید به نوعی آمریکایی‌ها با این حمله نظامی خود به دنبال نشان دادن ضربه‌شستی به حوثی‌ها بودند تا به دنبال ناامن کردن این آبراهه بین‌المللی نباشند.

وی در مورد تلاش آل سعود برای حضور مستقیم آمریکا در حمله نظامی به یمن گفت: سعودی‌ها علی‌رغم حملات نظامی گسترده‌ای که طی دو سال گذشته علیه یمن انجام دادند اما کم‌ترین توفیقی به لحاظ نظامی و استراتژیک به دست نیاوردند در حالی‌که آنها انتظار داشتند بتوانند در مدت‌زمان کوتاهی دولت جدیدی را به عنوان متحد خود در یمن بر سر کار بیاورند که چنین چیزی محقق نشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: از این روست که آل سعود شدیداً به دنبال آن است که پای آمریکا را مستقیماً وارد کارزار یمن کند اما فضای درونی آمریکا به گونه‌ای است که در حال حاضر شرایط ورود به بحران جدید را ندارد؛ چرا که بحرانی سخت‌تر و شدید‌تری مانند سوریه وجود دارد که آمریکا ظرفیت‌های خود را به آن سمت متمایل کرده و تلاش می‌کند در این عرصه نقش‌آفرینی بیشتر و مستقیم‌تری داشته باشد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر در بحران یمن متغیرها و عوامل متعدد و بسیار پیچیده‌ای دخیل هستند و به نظر می‌رسد پیچیدگی‌های بحران یمن از سایر بحران‌های خاورمیانه بیشتر است.

کریمی با اشاره به انتخابات آتی ایالات متحده و تأثیرآن در نقش‌آفرینی آمریکا در خاورمیانه گفت: اینکه چه کسی برنده رقابت انتخاباتی در آمریکا شود مسئله بسیار مهمی است؛ چرا که دو دیدگاه و تفکر وجود دارد که تصمیمات آتی را رقم می‌زند. اگر خانم کلینتون برنده شود که نظرسنجی‌ها نیز بیشتر به کاندیدای دموکرات‌ها تمایل پیدا کرده، سیاست‌های موجود ادامه پیدا خواهد کرد و تقریباً حمایت‌ها از عربستان ادامه خواهد داشت؛ بحران سوریه پررنگ خواهد بود و شرایط و وضعیت موجود با کمی تغییرات جزئی ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: از سوی دیگر اگر ترامپ به عنوان کاندیدای جمهوری‌خواهان روی کار بیاید تغییراتی در سیاست خارجی آمریکا به وجود می‌آید؛ با توجه به توجهی که ترامپ به داخل آمریکا دارد احتمالاً حجم سرمایه‌گذاری‌های نظامی آمریکا برای مداخله گسترده در خاورمیانه و یا سایر نقاط جهان کاهش پیدا خواهد کرد و بیشتر توجهات به داخل آمریکا معطوف خواهد شد فلذا باید منتظر نتیجه انتخابات آمریکا بود.

captcha