به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری فیلم سینمای «ابو زینب» با حضور علی غفاری، کارگردان، مرتضی شعبانی، تهیهکننده و محمود غلامی، نویسنده امروز 28 مهرماه، در پاتوق خبر خبرگزاری بسیج برگزار شد.
در ابتدای این جلسه کارگردان فیلم درباره شکل گرفتن ایده این فیلم سینمایی اظهار کرد: 4 سال پیش مستندی دیدم که کارگردانی آن را مرتضی شعبانی بر عهده داشت بعد از تماشای این فیلم که درباره مبازارات لبنان بود انگیزه ساخت فیلم «ابو زینب» در ذهنم شکل گرفت.
وی افزود: آن چیزی که در فیلم «ابو زینب»
دیده میشود کاملا منطبق بر واقعیت است، حتی این واقعگرایی تا به آنجا پیش رفته که
ما برای جذابتر شدن فیلمنامه، مطلبی غیرواقعی را به فیلم «ابو زینب» اضافه نکردهایم،
البته حساسیتهای که شیخ حسن نصرالله پیرامون واقع نگری فیلم داشت به ما در رسیدن
به این امتیاز کمک کرد. شیخ حسن نصرالله در کشور لبنان به عنوان سید راستگو معروف
است چون تحت هیچ شرایطی راضی به دروغ گفتن نیست. پس تعجب ندارد که نسبت به واقعنگری
«ابو زینب» تا به این اندازه حساس باشد.
این فیلمساز ادامه داد: جالب است بدانید زمانی که در حال ساخت «ابو زینب» بودم تلویزیونهای اسرائیلی تبلیغات فراوانی علیه فیلم ما به راه انداخته بودند و با هجمه گسترده میخواستند این نکته را اشاعه دهند که «ابو زینب» فیلمی است که در آن تفکر جنگطلبی اشاعه داده میشود. اما تلاشهای آنها بینتیجه بود، زیرا وقتی سال گذشته «ابو زینب» در لبنان به نمایش عمومی درآمد استقبال از آن خیره کننده بود؛ بهحدی که هنوز هم این فیلم متقاضی نمایش در کشور لبنان را دارد. درباره اکران عمومی این فیلم نیز باید یک نکته را اضافه کنم آن هم اینکه بر خلاف لبنان در داخل هیچگونه حمایتی از نمایش این فیلم رخ نداد.
غفاری با بیان اینکه مسئولان فرهنگی هیچگونه حمایتی از فیلمهای ارزشی به عمل نمیآورند، تصریح کرد: سه سال پیش وقتی حجتالله ایوبی به ریاست سازمان سینمای منصوب شد، ادعای حمایت از فیلمهای ارزشی و دفاع مقدسی جزء شعار اصلی وی بود برای نمونه ادعا کرد سالی 14 فیلم دفاع مقدسی در سینما تولید خواهد شد. اما سوال من اینجاست آیا وی توانسته حداقل سالی 4 فیلم خوب در سینما تولید کند؟ از این تاسف بارتر اینکه، فیلمهایی نظیر «ابو زینب» با تمام مشکلات موجود ساخته میشود، اما حمایتهای لازم از آن در اکران صورت نمیگیرد بهنحوی که تنها با چند سالن، ما فیلم خود را به نمایش درآوردیم.
این فیلمساز درباره سختیهای فیلمسازی در لبنان گفت: لوکیشن اصلی «ابو زینب» زندان خیام در کشور لبنان است، اما در واقعیت این محل وجود خارجی ندارد چون در زمان جنگ سیوسه روزه به واسطه رژیم صهیونیستی با بمبارانهای متعدد نابود شد پس به همین دلیل مجبور شدیم، این مکان را بازسازی کرده تا بتوانیم فیلم خود را تولید کنیم. مطلب دیگر اینکه فیلمهای نظیر «ابو زینب» تنها برای پخش در لبنان و ایران تولید نشده است، بلکه مخاطبان جهانی مد نظر تولید کنندگان این فیلم هستند، در همین راستا عراق، ترکیه، سوریه، اردن و ... کشورهای هستند که سعی داریم «ابو زینب» را در آنجا اکران عمومی کنیم.
غفاری با بیان اینکه در حوزه فرهنگ نیز
نیازمند فردی چون سردار سلیمانی هستیم، اظهار کرد: سردار قاسم سلیمانی چهرهای
است که همه ایران وی را دوست دارد چون وی از امنیت ایران و انقلاب دفاع میکند،
اما در حوزه فرهنگ نیز ما باید فردی چون سردار سلیمانی داشته باشیم تا بتواند از
ارزشهای انقلاب اسلامی دفاع کند. اتفاقی که با توجه به فضای موجود رخ نمیدهد، برای
همین متاسفم بگویم چنین دورنمایی برای ما ترسیم نشده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه عملیات استشهادی با عملیات انتحاری متفاوت است، بیان کرد: محور اصلی قصه در «ابو زینب» عملیات استشهادی است، اما تمام تلاش ما این بوده که در فیلم نشان دهیم عملیات استشهادی آن چیزی نیست که این روزها از سوی گروهی چون داعش انجام میشود. در عملیات استشهادی کمترین، اما تاثیرگذارترین تلفات مد نظر است و به هیچ وجه نیروهای غیر نظامی هدف نیستند، اما در عملیاتهای انتحاری تنها تعداد تلفات مهم است و به هیچ وجه نظامی یا غیر نظامی بودن فرقی نمیکند. در فیلم «ابو زینب» قهرمان فیلم «عامر کلاکش» یک تنه به گردانی صهیونیستی میزند تا بتواند آنها را از بین ببرد این اتفاق فرق دارد با بمب گذاری که داعش در کوچه و بازار انجام میدهد.
وی به توضیح فوق اضافه کرد: برایم دردناک است وقتی میبینم ایثار حسین فهمیده از کتب درسی حذف شده است به این توجیح که جلوی رواج خشونت گرفته شود. این اوج بیانصافی نسبت به قهرمانان چون حسین فهمیده است، البته آبشخور این تفکرات از سوی صهیونیستها شکل میگیرد، اما چرا مسئولان ما باید تن به خواسته آنها دهند؟
کارگردان فیلم «استرداد» از مسئولان فرهنگی سوال کرد از مسئولان فرهنگی یک سوال دارم آن هم اینکه با سیاستی که در پیش گرفتهاند آیا انگیزهای برای جوانان باقی میماند تا اگر این کشور با حمله نظامی مواجه شد به دفاع برخیزند؟ آیا فیلمهای موجود احساس سلحشوری را در جوانان ما ایجاد میکنند؟ برای درک بهتر مثالی میزنم. زمانی که فیلم «گذرگاه» اکران عمومی شد به عین میدیدم که جوانان بسیاری به واسطه تماشای فیلم برای اعزام به جبهه نامنویسی میکردند. این خاصیت سینما است که میتواند مردم را تحت تاثیر قرار دهد، اما این امتیاز در سینمای امروز هیچ جایگاهی ندارد.
غفاری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در سینمای که شما از آن گلهمند هستید فیلمهای چون «ایستاده در غبار» ساخته میشود؟ این گونه جواب داد: من هم فیلم «ایستاده در غبار» را دوست دارم، اما یک یا چند فیلم میتواند جوابگوی نیاز ما در حوزه انقلاب و مقاومت باشد؟ آیا تنها برای تولید فیلمی نظیر «ایستاده در غبار» باید به مدیریت فعلی سینما نمره قبولی داد؟ مطمئنا جواب این سوال خیر است چون آن چیزی که ما از سینما میخواهیم پرداختن به کل است و با این استثناها رنگ و بوی خوشبختی به خود نمیگیرد.
در بخش دیگری از این گزارش مرتضی شعبانی
تهیهکننده فیلم اظهار کرد: وقتی چند طرح به سید حسن نصرالله پیشنهاد دادیم وی از
ما خواست که قصه «ابو زینب» را محور کارمان قرار دهیم ما نیز اطاعت کرده و تحقیقات
لازم را در این حوزه انجام دادیم. محمود غلامی نویسنده این فیلم تلاش بسیار کرد تا
جزء جزء واقعیتهای در فیلمنامه لحاظ شود این تلاش وی در شرایطی بود که دستاورد
مادی به او تعلق نمیگرفت و تنها عشق و ایمان به هدف برایش انگیزه کارکردن بود.
وی اضافه کرد: بسیار ناراحت کننده است بچههای که دغدغه فعالیت در حوزه مقاومت را دارند تعدادشان بسیار اندک شده است در صورتی که میبایست این اکثریت با آنها باشد. وضعیت پیش آمده به هیچ وجه نشئت گرفته از کم کاری هنرمندان نیست، بلکه عدم حمایتها از سینمای ارزشی سبب شده کسی جرات کار کردن در حوزه مقاومت را نداشته باشد.
شعبانی تاکید کرد: تلاش ما در«ابو زینب» این بود که بگویم فرهنگ مقاومت با فرهنگ جنگ فرق دارد در فرهنگ مقاومت ما در پی دفاع از حق خود هستیم همانگونه که در هشت سال دفاع مقدس و دفاع مردم لبنان و فلسطین با این قضیه روبرو بودیم، اما در تفکر جنگطلبانه صحبت از دفاع نیست، بلکه جنگ افروزی و کشتار هدف اصلی است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سرمایه گذار این کار کیست؟ گفت: حزب الله لبنان و برخی نهادهای داخلی حامی مالی این فیلم بودند، اما این گفته به معنای این نیست که ما اثری سفارشی تولید کردهایم. در «ابو زینب» آرمانی مطرح میشود که انقلاب اسلامی منادی و مروج آن در جهان است پس بیایم فیلمهای این چنین را کاری خارجی تصویر نکنیم، بلکه آن را اثری برگرفته از انقلاب اسلامی بدانیم.
در ادامه این گزارش غفاری کارگردان فیلم
اعلام کرد: ساختن فیلمی درباره شهید سردار باکری یکی از آرزوهای همیشگی من است،
اما متاسفم که تا به امروز با هر جا ارتباط برقرار کردم نتوانستم برای آن سرمایهگذاری پیدا کنم. در ضمن باید متذکر شوم فیلمی که با این محوریت ساخته میشود حتما
باید بهترین کیفیت را دارا باشد، والا تولید فیلم به هر قیمتی نوعی ضایع کردن
موضوع است.
وی یاد آور شد: چرا باید فیلمسازی که میخواهد موضوعی دفاع مقدسی را در فیلمش مد نظر قرار دهد برای تهیه فشنگ و چند اسلحه با مشکلات عدیده مواجه شود؟ آیا با این امکانات میتوانیم عملیاتی چون بیتالمقدس را تصویر کنیم؟ جواب این سوال کاملا مشخص است چرا که اگر ما امکانات لازم را در اختیار فیلمسازمان قرار داده بودیم امروز در این حوزه تا به این اندازه دستمان خالی نبود. نکته دیگر اینکه موضوعاتی چون عملیات بیت المقدس، فتح المبین، والفجر و ... پتانسیل بسیار بالای برای تبدیل شدن به کارهای سینمای داراست، اما این پتانسیل به هیچ وجه مورد استفاده قرار نمیگیرد و تنها در کتابها و خاطرات رزمندگان روایت میشود.
در انتهای این گزارش محمود غلامی، فیلمنامهنویس «ابو زینب» تاکید کرد: تفکر ما دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد این گفته تنها ادعای من نیست، بلکه اگر به کشورهای مسلمان بروید خود به عین تاثیرات انقلاب اسلامی را در آنجا شاهد خواهید بود برای همین ما نباید تحت تاثیرات بینالمللی باشیم و سیاستهای خود را در حوزه فرهنگ با کشورهای اروپای هماهنگ کنیم. در کلامی آرمان ما باید پایبندی به ولایت باشد و از هر ابزاری نیز برای تبلیغ این آرمان میبایست سود بریم.