نسرین کاردانی، هنرمند فعال در عرصه صنایع دستی و هنرهای سنتی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: پرچم به عنوان یک نماد و المان نمایانگر بخش عمدهای از ماهیت یک جریان سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی است و صرفنظر از پرچم انحصاری هر یک از کشورها، مصارف گوناگونی از این نماد را بهویژه در محافل فرهنگی اقوام شاهد هستیم.
وی گفت: از جمله موارد استفاده از پرچم را میتوانیم در آئین و شعائر مذهبی و دینی و به ویژه محافل عزا و سوگواره نام ببریم که با عناصر و جزئیاتی از قدیمالایام شناخته شده که شاید بیشتر به ذکر اسامی، برخی اذکار و اشعار مرثیه اشاره کرده است.
این هنر فعال در عرصه سوزندوزی تصریح کرد: بخش عمدهای از پرچمها و کتیبههای مربوط به عزا را اقلامی به خود اختصاص دادهاند که با استفاده از هنر گلدوزی و سوزندوزی به نسبت آثار چاپی در این عرصه از مانایی بیشتری برخوردارند و لذا با این رویکرد هنرمند خالق چنین آثاری سعی در کیفیتگرایی در طراحی و تولید آنها دارد.
کاردانی در ادامه گفت: متأسفانه باید گفت که در این زمینه، جریان تولید اقلام مورد نیاز برای اقامه مجالس عزا نه شناختی نسبت به فعالان هنری در این عرصه دارند و نه حتی با وجود چنین آگاهی، تعامل و ارتباطی سازنده میان این دو جریان وجود دارد و نتیجه اینکه در عرصه عمل، شاهد نوعی نگرش بازاری نسبت به آن هستیم.
وی افزود: به دلیل تقاضای بالایی که از سوی برپاکنندگان مجالس عزا و سایر موارد مشابه وجود دارد و باید به مناسبتهای مختلف شاهد تولید تعداد قابل توجهی از چنین اجناس مورد نیاز باشیم؛ لذا جریان بازاریدوزی بهویژه در تولید پرچم، بیرق، کتل و کتیبههای عزا رایج میشود و ناخودآگاه شکلی از شلختگی و عدم دیدگاه زیباییشناسی هنری به جهت شتابزدگی در تولید را شاهد هستیم که البته خروجی کار نیز مورد استفاده قرار میگیرد و قابل پذیرش است، اما از نگاه هنری شاید بتوان گفت که این آثار چندان مرغوبیتی ندارند.
این هنرمند هنرهای سنتی و دستی در پایان تأکید کرد: حال که سوگواره هنرهای عاشورایی بخشی را به طراحی و تولید پرچم عزا اختصاص داده است، این توقع میرود که از ظرفیت ایجاد شده به بهترین شکل استفاده شود و این سوگواره حلقه ارتباطی میان تولیدکنندگان اقلام مورد نیاز برپایی مجالس عزا با جامعه هنری که به طراحی و تولید آثار ماندگار هنری به ویژه در زمینه پرچم و کتیبههای عزا میپردازند، باشد.
امیرسجاد دبیریان