به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز 10 آبان ماه، به منظور تشریح برنامههای بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات طی 14 تا 21 آبان ماه برگزار شد.
وی از حضور 23 موسسه مطبوعاتی، 65 رسانه استانی، 8 تشکل مطبوعاتی، 20 رسانه مرتبط با کسب و کار، 40 روزنامه، 13 خبرگزاری عمومی، 23 پایگاه دین و اندیشه، 7 پایگاه روابط عمومی و ادارات ارشاد و خانه مطبوعات استانها در این نمایشگاه خبر داد و گفت: از این میان 86 عنوان به موضوعات فرهنگی و هنری، 94 عنوان به موضوعات سیاسی و اقتصادی، 99 عنوان به آموزش تخصصی، 7 عنوان به خانواده و 11 عنوان به موضوع کودک اختصاص دارد.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برگزاری نشستهای حرفهای در نمایشگاه مطبوعات اشاره و عنوان کرد: بخش قابل توجهی از این نشستهای حرفهای از سوی رسانهها برگزار میشود همچنین کارگاههای تخصصی و کاربردی نیز به صورت روزانه با حضور استادان روزنامه نگاری و میهمانان خارجی در نمایشگاه مطبوعات برپا میشود.
انتظامی شعار بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات را شفافیت و صداقت عنوان و اظهار کرد: این شعار تکمیل کننده شعارهایی است که برای نمایشگاههای سالهای گذشته انتخاب شده بود رعایت شفافیت و صداقت در کار خبری راهکاری برای مبارزه با فساد است و رسانهها باید طالب شفافیت عملکرد از سوی دولتها باشند این مهم به توسعه مردم سالاری کمک میکند و هزینه نظارت را کاهش میدهد. همچنین رسانهها باید با استفاده از اخلاقیات و روشهای حرفهای نسبت به پیگیری حقوق مردم رفتار شفافی داشته باشند.
افتتاح رسمی نمایشگاه روز
15 آبان ماه
وی با بیان اینکه دومین نمایشگاه مطبوعات از روز جمعه 14 آبان ماه آغاز به کار میکند اظهار کرد: افتتاح رسمی نمایشگاه روز 15 آبان ماه با حضور مسئولان صورت میگیرد.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رونمایی کتاب حقوق جهانی ارتباطات نوشته مرحوم استاد معتمد نژاد خبر داد و گفت: نگارش ویژه نامه نمایشگاه در هر روز به صورت جداگانه بر عهده یک رسانه قرار گرفته است.
وی تجلیل از 5 رسانه برتر که در حوزه رعایت زبان و ادبیات فارسی سرآمد باشند را از دیگر فعالیتهای برشمرد که در نمایشگاه مطبوعات صورت میگیرد و گفت: رعایت زبان و ادبیات فارسی نباید فدای فرآینده پر سرعت تهیه خبر شود.
انتظامی ابراز امیدواری کرد که امسال شاهد فضای پر نشاطتری در نمایشگاه مطبوعات نسبت به سال گذشته باشیم و گفت: سه نمایشگاه: عکس ایران در سالی که گذشت، محیط زیست و ایران و کره جنوبی در این نمایشگاه برپا میشود.
معاون وزیر ارشاد به تدوین نظام نامه نمایشگاه که در
برگیرنده ضوابطی که باید از سوی رسانهها و دست اندرکاران رعایت شود اشاره کرد و
گفت: در مراسم اختتامیه نمایشگاه مطبوعات از بخشها و غرفه فعال تجلیل به عمل میآید.
افزایش 30 درصدی مشارکت
رسانهها
وی با اشاره به افزایش 30 درصدی مشارکت رسانهها در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات عنوان کرد: امسال طبقه فوقانی مصلا نیز به فضای نمایشگاهی افزوده شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا نمایشگاه
مطبوعات به صورت بین المللی برگزار نشده است گفت: برای اینکه بتوانیم ادعا کنیم
نمایشگاه بین المللی برگزار کردهایم باید شاهد حضور رسانههای طراز اول خارجی
باشیم اما با دعوت از دو یا سه رسانه خارجی نمیتوان ادعای نمایشگاه بین المللی
داشت.
الگوی مصرف رسانه در میان
مردم تغییر کرده است
وی با بیان اینکه الگوی مصرف رسانه در میان مردم تغییر کرده و رسانههای اجتماعی جایگزین رسانههای جمعی شدهاند تصریح کرد: این نمایشگاه فرصت خوبی است تا رسانهها در کنار یکدیگر به بیان ظرفیتهای خود بپردازند. چرا که امروز رسانهها رغیب یکدیگر نیستند و هر یک از جایگاه مشخصی برخوردار هستند.
وی در پاسخ به سوال ایکنا مبنی بر اینکه
فعالیت رسانههای تخصصی و تولید محتوای ارزشی و دینی چه وزنی در ارزیابی معاونت
مطبوعاتی دارد اظهار کرد: شورای سیاستگذاری طی سه دوره گذشته برای حوزههای دین و
اندیشه بخش جداگانهای را در نمایشگاه مطبوعات در نظر گرفت این مهم سبب شد تا
رسانههای دینی و ارزشی نمود بیشتری داشته باشند و به فرهنگ سازی و توسعه الگوهای
صحیح بیانجامد.
مبنای فضای اختصاصی به هر رسانه چیست؟
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص مصلای امام خمینی(ره) به محل برگزاری نمایشگاه مطبوعات را درخواستی دانست که از سوی رسانهها مطرح شده است و گفت: فضای اختصاص داده شده به هر غرفه بر مبنای سقف تعیین شده برای حوزههای مختلف بوده است به طور مثال سقف متراژ خبرگزاریهای عمومی با رتبههای بالا 96 متر و برای خبرگزاریهای عمومی با رتبههای پائینتر 48 متر بوده است.
گزارش تصویری نشست را اینجا ببینید