مسئولان بین اتحادیه‌های قرآنی وحدت ایجاد کنند
کد خبر: 3544034
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸
سردار طلایی:

مسئولان بین اتحادیه‌های قرآنی وحدت ایجاد کنند

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور ضمن انتقاد از مسئولانی که در روند ایجاد وحدت بین دو اتحادیه مؤسسات قرآنی و اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور مشکل ایجاد می‌کنند وحدت بین مؤسسات قرآنی را خواستار شد.

مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به اهمیت ایجاد وحدت بین اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور و اتحادیه مؤسسات قرآنی پرداخت و بیان کرد: در این دو دوره‌ای که رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور هستم، با یک مسئله‌ای مواجه شدیم که بین دو اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی در بحث قرآنی موازی‌کاری وجود دارد.
نائب رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: به سوابق و وظایف که نگاه می‌کنیم می‌بینیم وظایف اصلی برعهده سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان مرجعیت امر قرآنی و فعالیت‌های مذهبی کشور است، لذا تلاشمان را بر این قرار دادیم که با یک اصلاح ذات‌البین این دو مجموعه را به سمت یکپارچگی هدایت کنیم، تا این لحظه هم اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته اما با کمال تأسف بعضی از مسئولانی که باید در جایگاه پدری ایفای نقش کنند و سعیشان بر این باشد که این کار به صورت قانونی و به دور از حاشیه‌ها ادامه پیدا کند، روند کارها را دچار مشکل می‌کنند.
وی افزود: آخرین مورد هم کاری بود که برای انتخاب اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی صورت گرفت، می‌بینیم که سه نفر از یک مجموعه انتخاب می‌شوند و از مجموعه دیگری که در واقع تمام مسئولیت‌های قرآنی کشور را دارد هیچ کسی در آن جا حضور ندارد، با این اوضاع چه انتظاری هست که بتوانیم در مجموعه قرآنی کشور وحدت ایجاد کنیم؟ اگر واقعاً بین خادمان و فعالان قرآنی بنا به امر قرآن وحدت وجود نداشته باشد چگونه می‌توانیم دیگران را به عمل به قرآن دعوت کنیم؟ دغدغه شخصی بنده این است که از این طریق این مسئله را به گوش مسئولان به‌ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که اخیراً منصوب شدند می‌رسانم و از محضر ریاست سازمان تبلیغات اسلامی حجت‌الاسلام خاموشی هم برای حل این مشکل درخواست همکاری دارم. این اتفاقات تنش‌های زیاد و پیامدهای بدی در مؤسسات و کانون‌های قرآنی سراسر کشور به وجود آورده است.
در جلساتی که با مدیران عامل مؤسسات داریم می‌بینیم همه به یک نوع از این قبیل رفتارها ناراحت و گله‌مند هستند و خوب است که مسئولان در سطوح بالا مانند دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی که به نوعی مرجعیتی را برای این امر برعهده دارد که شورای توسعه قرآن و ساختار این مجموعه را مدیریت کند انتظار داریم با یک نگاه واقع‌بینانه‌تر موضوع را دنبال کنند و طوری عمل نکنند که مجدداً موانعی برای ادغام این دو اتحادیه به وجود بیاید.
طلایی در ادامه بیان کرد: در جلسه اخیری که با هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی داشتیم، مسئله اربعین و حضور در این مراسم طرح موضوع شد و قرار بر این شد که فعالان قرآنی حمایت شوند و بتوانند مانند سایر مردم و علاقه‌مندان زیارت امام حسین(ع) در راهپیمایی اربعین که همایش جهان اسلام محسوب می‌شود فعال باشند، اما این که به طور خاص کاری را به نام مؤسسات قرآنی انجام دهیم در دستور کار نیست.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور  اظهار کرد: مؤسسات قرآنی با چنگ و دندان خودشان را اداره می‌کنند، بسیاری از مؤسسات و اتحادیه‌های استانی به خاطر وجود مشکلات مالی تعطیل شده‌اند، بعضی از استان‌ها هزینه پرداخت آب و برق و حتی پرداخت حقوق یک نفر نیرو را هم ندارند و از این بابت احساس نگرانی می‌شود، هشت ماه از سال می‌گذرد اما هیچ بودجه‌ای برای این مسئله تخصیص داده نشده، اگر این روند ادامه پیدا کند باید بگوییم مسیر ناکارآمدی و از دور خارج شدن اتحادیه مؤسسات استانی و کشوری را به همراه خواهد داشت چراکه امروزه یک مؤسسه که می‌خواهد فعالیت کند به منابع مالی نیاز دارد و نمی‌شود این مسئله را نادیده گرفت اما نمیدانم چرا وقتی به قرآن می‌رسیم بودجه‌هایمان کم شده و تأمین نمی‌شود. 
captcha