به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشست «شبکههای اجتماعی؛ همراه یا رقیب رسانه» همزمان چهارمین روز از بیستودومین نمایشگاه مطبوعات و با حضور مهدی جعفری، رئیس مرکز هنرهای دیجیتال بسیج، بهزاد تیمورپور، رئیس فرهنگسرای رسانه، حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل این خبرگزاری در غرفه ایکنا برگزار شد.
در ابتدای این نشست که به صورت گفتوگو برگزار شد تیمورپور با اشاره به ضرورت ورود خلاقیت در رسانه و فعالیتهای مجازی، گفت: عنصر خلاقیت در رسانه موضوعی است که رویکرد برنامهها در شبکههای اجتماعی و برنامههای فعلی تلویزیون را تحت الشعاع قرار میهد.
در ادامه این نشست جعفری با اشاره به ورود ابزار مجازی و شبکههای اینترنتی به دنیای امروز و کارکردهای آن، گفت: بعد از ورود سایتها و خبرگزاریها اینترنتی به جامعه نه تنها خللی در عرصه رسانه به وجود نیامد بلکه این ابزار باعث انتقال هرچه سریعتر اطاعات و اخبار شد، به گونهای که نقشی بسیار تاثیرگذار را در مخاطب خود ایجاد کردند.
وی ادامه داد: شبکههای اجتماعی و رسانههای مجازی ابزاری برای انتقال سریع پیام شدند که هر مقدار بتوانیم استفاده شایسته از این ابزار کنیم و انفعالی استفاده نکنیم ابزار مفیدی برای ما و جامعه خواهد بود.
رئیس مرکز هنرهای رقومی بسیج افزود: آنچه که امروز مورد بحث است نحوه فعالیتهای فرهنگی در این فضا و از طریق شبکههای اجتماعی است. این موفقیت در صورتی حاصل میشود که بتوانیم به نحو احسنت روی آن کار کنیم.
بعداز این سخنان، تیمورپور با انتقاد از اینکه در این فضا از عنصر خلاقیت استفاده بهینه نکردهایم، افزود: در این موضوع مسئله تعامل محور بودن شبکههای اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است که متاسفانه امروز به آن کمتر توجه میکنیم. لذا باید در این فضا حضور و فعالیت بیشتر شود. خوشبختانه شبکههای اجتماعی امروز کارکردهای زیاد و مفیدی دارند که باید نسبت به آنها نگاه مثبت داشته باشم و تنها نگاه منفی در مورد این فضا خود آسیب رسان است.
در ادامه جعفری با اشاره به جملهای از مقام معظم رهبری گفت: ایشان در سال 1376 تاکید کردند که روحانیت شیعه باید از بهروزترین و رسانهایترین ابزار در اثبات حقانیت شیعه استفاده کنند، لذا این جمله ایشان امروز در رابطه با فضای مجازی و شبکههای تحت آن نیز صادق است. البته برای بهتر استفاده کردن از این فضا باید در مخاطب فرهنگسازی صورت گیرد.
وی با تاکید بر اینکه فرهنگسازی مخاطب مهمترین اصل در استفاده از شبکههای مجازی است گفت: در فضای مجازی برای استفاده بهینه باید کار فرهنگی زیاد صورت گیرد، لذا باید تمرکزمان را بر مدیریت فرهنگ در این حوزه انجام دهیم و این موضوع را هرچه میتوانیم تقویت کنیم.
رئیس مرکز هنرهای رقومی بسیج با انتقاد از فعالیت ضعیف شورایعالی فضای مجازی و رسانههای جمعی در فرهنگسازی فضای مجازی، گفت: در حوزه فرهنگی نه تنها رسانه و شورای عالی فضای مجازی بلکه دستگاههای فرهنگی هم در مورد فرهنگسازی برای این کار فعالیت درست و قابل قبولی را انجام ندادهاند.
در ادامه تیمورپور با تاکید بر لزوم ایجاد اقتصاد پایدار در حوزه فضای مجازی، گفت: تا زمانی که رسانههای مجازی ما به یک صنعت تبدیل نشوند این مشکل را خواهیم داشت. رسانههای ما اکثرا به واسطه تامین ملی به نهادها و دستگاههای خاصی وابستگی دارند و محصولات آنها بر اساس تولید و اقتصاد پایدار در حال انجام است. لذا بر اثر همین وابستگی با مشکل و چالش در وظایف خود گرفتار میشوند. لذا ما باید برای حل این چالش ایجاد توسعه پایدار را در رسانه حل کنیم.
رئیس فرهنگسرای رسانه ادامه داد: متاسفانه برای حل این چالش برنامهای مدون و پیشبینی شدهای هم نداریم. روشهای ما در این راه منظم و با برنامه نیست و همین موضوع باعث لطمه زدن این صنعت در آینده خواهد شد، لذا باید با تولید نظریههای علمی و اقتصادی طرحی پیاده شود که بتوان آسیبها و چالشهای این فضا را کاهش دهد.
تیمورپور در ادامه از مسئله شایعهپراکنی در فضای مجازی سخن گفت و ادامه داد: رسالت رسانه انتقال پیام به صورت صادقانه است. بحث شایعات در فضای مجازی و فرهنگزودباوری امروز یکیاز بزرگترین آسیبهایی است که جامعه استفاده کننده از این فضا را تحت تاثیر قرار داده و آن را به فضای بیرونی هم منتقل کرده است. این موضوع به دلیل نداشتن سواد رسانهای در میان کاربران مجازی است.
وی با اشاره به ضرورت رعایت پیوست فرهنگی در فضای مجازی، گفت: در این راستا باید شاخصههای توسعه سواد رسانهای را هم گسترش دهیم و رسانهها در این رابطه باید مطالبهگر و پاسخگو باشند. باید به این نکته توجه کنیم که رهبر معظم انقلاب از اهمیت این فضا بارها برای جامعه سخن گفتهاند تا جایی که فرمودند اگر مسئولیت رهبری را نداشتم، مسئولیت شورایعالی فضای مجازی را بر عهده میگرفتم و همین نکته نشان دهنده اهمیت بسیار این فضا است.
رئیس فرهنگسرای رسانه با اشاره به اقدامات سازمان فرهنگی و هنری در این فضا تصریح کرد: ما بهصورت دغدغهمند وارد این موضوع شدهایم. نگاه فرهنگسرای رسانه در حوزه رسانه و شبکههای اجتماعی به نحوی بود که در عنوان خود بخش شبکههای اجتماعی را هم اضافه کرد. بر این اساس 20 درصد از موضوعات فرهنگی فرهنگسراها را به موضوع فضای مجازی و شبکههای اجتماعی و آموزش مخاطبان و مردم اختصاص دهند.
به گزارش ایکنا در ادامه این مراسم از مستند «بزرگ سرزمین کوچک» که با مضوع آسیبهای بازی کلش آف کلنز تهیه شده، رونمایی شد.