سمینار «همبستگی مسلمانان و مسیحیان» در آتن + عکس
کد خبر: 3544293
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵

سمینار «همبستگی مسلمانان و مسیحیان» در آتن + عکس

گروه بین‌الملل: سمینار «ضرورت همکاری و همبستگی صلح‌آمیز مسلمانان و مسیحیان، ایران؛ مهد زندگی مسالمت‌آمیز ادیان» به همت رایزنی فرهنگی ایران در یونان در آتن برگزار شد.

سمینار «همبستگی مسلمانان و مسیحیان» در آتن + عکس
به گزارش خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی رایزنی فرهنگی ایران در یونان، این سمینار در سالن اجتماعات بزرگ‌ترین ناشر و فروشگاه کتاب به نام «ایانوس» واقع در مرکز شهر آتن برگزار شد.
سخنرانان در سمینار بر ضرورت زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان در جوامع مختلف جهان تأکید کردند و اساتید، اندیشمندان، مقامات فرهنگی و علمی، شخصیت‌های سیاسی و دانشگاهی از کشور یونان در آن حضور یافتند.
مجید مطلبی شبستری، سفیر جمهوری اسلامی در یونان طی سخنانی با اشاره به سابقه دیرینه ایرانیان درایجاد زندگی مسالمت‌آمیز در کشور با پیروان دیگر ادیان و تمام انسان‌ها با عقاید مختلف گفت: ایران مهد همزیستی مسالمت‌آمیز و صلح‌آمیز پیروان تمام ادیان است که هدف آن تبین جایگاه برابر اقلیت‌های دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران است.
وی در ادامه افزود: این امر در قانون اساسی ایران نیز به آزادی‌های اساسی برای همه شهروندان و اتباع ایرانی در نظر گرفته شده و آنان بدون توجه به وابستگی قومی، نژادی، زبانی و حتی مذهبی مساویند.
 شبستری با اشاره به پیشینه ایرانیان درهمزیستی مسالمت‌آمیز با تمام پیروان ادیان، تصریح کرد: همان طوری که اطلاع دارید زندگی مسالمت‌آمیز همه اقوام و ادیان سابقه چندین هزار ساله در ایران دارد و این پیشینه خوب همچنان با تلاش بیشتر مسئولان پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، نیز بسیار بهتر از گذشته شده است.
 سفیر کشورمان به سفر «الکسیس چیپراس» در فوریه سال گذشته به ایران نیز اشاره و تصریح کرد: سفر نخست‌وزیر یونان به ایران نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور متمدن بوده و ما با تمام توان برای توسعه روابط همه جانبه خود با دولت و ملت یونان تلاش می‌کنیم.
وی روابط دیرینه دو کشور را تبیین کرد و در ادامه افزود: روابط دوستانه و دیرنیه ایران و یونان به بیش از 2 هزار و پانصد سال پیش برمی‌گردد و در عصر معاصر از 150 سال پیش بر تلاش‌ها برای توسعه روابط افزوده شد و حدود 50 سال پیش سفارت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری یونان در دو کشور فعالیت‌های خود را آغاز کردند و توافقنامه تبادلات فرهنگی و علمی بین دو کشور در سال 1956 میلادی برای توسعه هرچه بیشتر روابط دو کشور به امضای دو طرف رسیده است.
سفیر ایران: افراط‌گرایی در مذاهب توحیدی جای ندارد
سفیر کشورمان با اشاره به اقدامات تروریستی گروه‌های وابسته در منطقه و بعضی از مناطق جهان بیان کرد: متأسفانه گروه‌های تروریستی و حامیان آنان با سوء استفاد از دین و مذهب، رو به تخریب مذهب آورده‌اند که هیچ ربطی با مذاهب توحیدی ندارند و فقط در خدمت منافع قدرت‌های سلطه قرار دارند و به اقدامات ضد انسانی خود رنگ دینی می‌زنند که اسلام و تمام مذاهب توحیدی این‌گونه اقدامات را به شدت محکوم و در مذاهب توحیدی این‌گونه اقدامات و تعصب و افراط‌گرایی جایگاهی ندارند.
پدر «اگنتایوس استوراپلس»، کشیش وعضو هیئت علمی دانشگاه آتن نیز در سمینار آتن با اشاره به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد صلح و آرامش در منطقه به رغم فعالیت‌های گروه‌های تروریستی، گفت: در حالیکه گروه‌های ترویستی با حمایت تعدادی از سران کشورهای سنی مذهب و غرب به اقدامات تروریستی می‌پردازند و به کلیساهای مسیحیان حمله می‌کنند و مسلمانانی را که با آنان هم عقیده نیستند، قتل عام می‌کنند، جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تعصب‌گرایی و مقابله با اقدامات افراطیون به کار می‌گیرد.
کشیش آتن: آزادی ادیان در ایران را از نزدیک شاهد بوده‌ام
وی در ادامه افزود: ایران مهد زندگی مسالمت‌آمیز تمام انسان‌ها با عقاید مختلف است و من خود چندین‌بار به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده و از نزدیک شاهد آزادی تمام پیروان ادیان در این کشور بوده‌ام.
کشیش آتن تصریح کرد: ایرانیان همواره با پیروان دیگر ادیان زندگی مسالمت‌آمیزی داشته‌اند؛ زیرا اسلام، مسیحیت، یهودیت و آیین زرتشت براساس تعلیمات الهی خود، انسان‌ها را به داشتن زندگی مسالمت‌آمیز تشویق می‌کنند و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز پیروان این ادیان در ایران، حکایت از فرهنگ بالا و درک درست و بی‌نظیر ایرانیان از مذاهب توحیدی دارد.
علی محمد حلمی، رایزن فرهنگی کشورمان نیز به عنوان میزبان و برگزارکننده سمینار آتن ضمن خوش‌آمدگویی و تشکر از شرکت‌کنندگان گفت: ایران به عنوان یک کشور قدرتمند همواره خدمات انسان‌دوستانه خود را به جهانیان و جهان اسلام ارائه کرده و همواره مهد زندگی مسالمت‌آمیز ادیان بوده است.
وی افزود: گروه‌های تروریستی و افراطیون جایی در هیچ مذهبی ندارند و نباید اجازه داده شود که اقدامات ضد بشری خود را به نام دین انجام دهند و ایران و ایرانیان و اسلام و مسلمانان تحت هیچ شرایطی اقدامات آنان را نه تنها مذهبی و اسلامی نمی‌دانند، بلکه به شدت آن‌ها را محکوم و نکوهش می‌کنند.
 رایزن فرهنگی ایران در یونان تصریح کرد: ایران کشوری است که مبانی اخلاقی و سلوک پیامبر گرامی اسلام(ص) را که مظهر عدالت و انسان‌دوستی است، منشور خود دانسته و در طول تاریخ سهم بزرگی در تاریخ و تمدن اسلامی و بشری داشته است.
رایزن فرهنگی: روشنگری درباره آموزه‌های ادیان توحیدی ضرورت است
حلمی با تأکید بر ضرورت همکاری اندیشمندان دانشگاهی و فعالان دینی برای آگاه‌سازی افکار عمومی جهان بیان کرد: وظیفه و مسئولیت اندیشمندان و نخبگان  در حال حاضر بیش از هر زمانی  مهم است و آنان باید با روشنگری درباره حقایق تعلیمات الهی تمام ادیان توحیدی و تأکید بر ارزش‌های والای انسانی، مانع رشد گروه‌های تروریستی و افراطیون شوند تا زمنیه همکاری وزندگی مسالمت‌آمیز برای تمام انسان‌ها به ویژه پیروان ادیان فراهم آید.
 نعیم القندور، رئیس انجمن مسلمانان یونان نیز طی سخنانی در این سمینار گفت: می توان گفت که جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که دستورات الهی در آن به اجرا گذاشته می‌شود و آزادی پیروان تمام ادیان در این کشور، نشئت‌گرفته از تعلیمات اسلام است.
وی در ادامه افزود: امام خمینی(ره) با ایجاد جمهوری اسلامی ایران و تدوین قانون اساسی با نظارت کامل و توافق وی در واقع سندی تاریخی و میراثی بسیار مهم در‌باره حقایق تعلیمات اسلام باقی گذاشته که می‌تواند الگویی برای تمام جهان و پیروان ادیان الهی باشد.
القندور در ادامه افزود: در ایران شخصاً شاهد آزادی تمام پیروان ادیان و فعالیت‌های آزادانه آنان در تمام ابعاد جامعه بوده‌ام، زندگی مسالمت‌آمیز تمام اقوام مختلف و پیروان مذاهب در جمهوری اسلامی ایران، رخداد بی‌نظیری است که باید جهان از آن خیلی چیزها بیاموزد.
سمینار «همبستگی مسلمانان و مسیحیان» در آتن + عکس

سمینار «همبستگی مسلمانان و مسیحیان» در آتن + عکس

سمینار «همبستگی مسلمانان و مسیحیان» در آتن + عکس

سمینار «همبستگی مسلمانان و مسیحیان» در آتن + عکس
captcha