به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله العظمی عبدالله جوادی آملی امشب 19 آبان ماه در گردهمایی استادان تفسیر حوزه در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: علامه طباطبایی(ره) نیازهای دوره خود را به قرآن عرضه و جواب آن را از قرآن دریافت کرد در حالی که در گذشته کسانی تفسیر نوشتهاند که مطلب جدیدی جز چند روایت بیان نفرموده لذا 400 سال از زمان فیض کاشانی تا علامه طباطبایی(ره) جامعه اسلامی خوابیده بود.
وی با اشاره به فاصله زیاد المیزان با تبیان و مجمع البیان تصریح کرد: علامه سه حادثه مشروطه، جنگ جهانی اول و دوم را شناسایی و سؤالات آن را بیرون آورد و بعد وارد تفسیر شد و امروز نیز آنچه وظیفه شما استادان حوزه هست این است که انقلاب را رصد کنید که چه میخواهد و چطور باید آن را نگه داشت که این کار بسیار سخت تر از مشروطه و جنگ جهانی است و جان کندن علمی با رجوع به قرآن میخواهد.
این مفسر قرآن با بیان اینکه هیچ نعمتی بدون مسئولیت نیست و شما نعمت در محضر قرآن بودن را دارید افزود: همه نیازهای انقلاب را باید رصد و به قرآن عرضه کنید و از آن جواب بگیرید زیرا قرآن را خداوند مانند باران نازل نکرد، آن را آویخت، و فرمود یکطرف آن به دست من است.
آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه وظیفه همه ما هست که نیازهای خود را بر قرآن عرضه کنیم عنوان کرد: علامه طباطبایی فرمود قرآن با همه کتب زیر آسمان فرق دارد زیرا در همه عالم چیزی جز معرفت شناسی حسی و تجربی، تجریدی عقلی کلامی و فلسفی و عرفان نظری وجود ندارد اما قرآن، برای تذکر آمده است و چنین حرفی را در کجای عالم میتوان پیدا کرد.
این مفسر قرآن اظهار کرد: حل مشکل جامعه از عالم و عاقل ساخته نیست، بلکه از قائم به عقل و علم و عدل ساخته است به همین دلیل قرآن، تعبیر لقوم یعقلون را به کار برده است و مشیر به این است که قائم به عقل باید باشید.
وی تاکید کرد: فرد وقتی می خواهد وارد قضا و داوری شود این سمت را به کسی می دهندکه قائم به قسط باشد ولی اگر خواستند پروندههای میلیاردی را به کسی بدهند باید به کسی بدهند که قائم به قسط باشد تا کمرش نشکند.
صاحب تفسیر تسنیم گفت: علامه روی ناکارآمدی معرفتشناسی حسی، خیلی تاکید کرده است که همان آزمایشگاه است اما همه نیازهای ما را معرفت آزمایشگاهی حل نمیکند بلکه انسان مشترکاتی با فرشتگان دارد که در سایه ذکر و یاد خدا و نماز شب به دست میآید و این حرف جدید قرآن است که در کجای شرق و غرب دیده می شود.
این مرجع تقلید تصریح کرد: در این نگاه، تلاش انسان این نیست که بهشتی شود بلکه تلاش می کند که الان بهشت را ببیند زیرا متکلم و کلامی، دلیل و برهان برای بهشت و جهنم می آورد که خیلی کار سختی نیست ولی حرف اهل شهود، دیدن بهشت است و راه آن تذکر است که جز در قرآن دیده نمیشود.
ایت الله جوادی آملی با اشاره به بیگانگی علم اصول از قرآن افزود: ممکن است در تمام عمر کسی قرآن را ندیده باشد و باز هم متخصص در اصول باشد، زیرا اصول علم مشترکی میان شرق و غرب است، و حوزه را هم اصول اداره میکند ولی وقتی چهار سؤال علمی از قرآن بشود کار بر زمین میماند و در حالی که 30 و 40 درس اصول هم برای حوزه، کافی است در محضر و مشهد قرآن، نیازهای فراوانی داریم که باید سؤالها را بر آن عرضه و از آن جواب بگیریم.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به تبیین آیات قرآن برای مردم بیان کرد: ذائقه مردم عسلپذیر و عطرپذیر است و این ذائقه در وجود همه مردم است؛ خداوند آنقدر انسان را زیبا آفرید که فرض ندارد زیرا اگر زیباتر از این خلق ممکن بود و نمیشد یا ناشی از ندانی، یا نتوانستن و یا بخل بود و این سه در مورد خداوند مستحیل است البته فرمود من انسان را ظرف خالی قرار ندادم و قلب و جان و فؤاد او را محققانه خلق کردم یعنی اگر مطالب و محتوای ناسالم به آن داده شود بالا میآورد مگر این که با خرافات و عوامفریبی کسی را بخوابانند و معتاد کنند در این صورت بگویند یمانی آمده هم باور می کنند.
این مفسر قرآن گفت: ما موظفیم نگذاریم مردم بخوابند بنابراین قصه نگوییم و بی مطالعه حرف نزنیم و منبر نرویم زیرا اگر جامعه را با خواب اداره کنیم میخوابد و دیگری برای او خواب میبیند از این رو اگر بخواهیم انقلاب را که عالیترین نعمت از صدر اسلام است نگه داریم باید نگذاریم مردم به خواب بروند.
وی با اشاره به قوانین اساسی دیگر کشورها افزود: در قانون اساسی ما آمده که همه مواد قانونی باید مبتنی بر شریعت اسلامی باشد و این اصل باید حاکم بر همه مصوبات باشد که در قانون هیچ کشور دیگری دیده نمیشود.
آیتالله جوادی آملی اظهار کرد: قرآن با «ان قلت» تفسیر نمی شود بلکه باید مشکلات را بر جامعه عرضه کنیم و به آن پاسخ داده شود و در همه موارد به طناب و حبل قرآن و عترت تمسک بزنیم.