به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، آئین اختتامیه بیست و سومین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی صبح امروز 25 آبانماه با حضور حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اساتید دانشگاهها و دانشجویان در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.
طیبی در این نشست گفت: اساس پیشرفت و توسعه انسان و جوامع، تولید علم است و به استفاده از تجربههای مفید بشر و درس گرفتن از تاریخ و عوامل دیگر وابسته است. مستندسازی علم و روشهای کاربردی آن اهمیت بالایی دارد و نگارش کتاب نیز در همین راستا انجام میشود.
وی افزود: کتاب در همه ادیان و دین مبین اسلام جایگاه ویژهای دارد. معجزه پیامبر(ص) از نوع کتاب است و اولین آیات قرآن نیز درباره کتاب و خواندن نازل شده و این موضوع نشاندهنده اهمیت کتاب است. همچنین دین اسلام برای انسانها حرمت عقلانی قائل شده و با توجه به اینکه معجزات ادیان دیگر حواس تجربی را شامل میشود، اما معجزه دین اسلام و پیامبر(ص) کتاب قرآن است و همانگونه که خداوند میفرماید، این کتاب پربرکتی است که خردمندان باید در آیات آن تأمل کنند.
طیبی در ادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه قرآن برای کسب علم و تفکر و تدبر در پدیدههای جهان اهمیت خاصی قائل است؛ از اینرو علما و دانشمندان نیز جایگاه خاصی در این زمینه دارند و منافع علمی که از سوی علما و دانشمندان تولید میشود باید برای همه افراد جوامع قابل استفاده باشد.
وی با اشاره به سخنی از امیرالمؤمنین(ع) درباره علم گفت: حضرت علی(ع) خطاب به کمیل بن زیاد میفرماید؛ «ای کمیل! بدان که علم نگهبان توست و تو نگبهان مال و ثروت، علم حاکم و داور است و دارایی محکوم و مورد قضاوت قرار میگیرد، خرج و هزینه کردن از مقدار ثروت میکاهد، اما انفاق و دادن علم به دیگران آن را بیشتر و خالصتر میکند».
طیبی در ادامه بر نوشتن دقیق کتاب تأکید و بیان کرد: همچنین حضرت علی(ع) میفرماید: «هرگاه چیزی نوشتی، پیش از آن که مهرش کنی، آن را بازنگری کن؛ زیرا که در حقیقت بر خِرَد خویش مهر میزنی».
رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: تولید علم و مستندسازی علم از ابتدای تأسیس جهاد دانشگاهی همواره مورد توجه بوده تا ضمن مستندسازی علم، با کاربردی کردن آن مشکلات جامعه را حل کرد. علم تولید قدرت و ثروت میکند، غربیها پس از غفلت ما، همین که صاحب علم شدند، بر جوامع شرقی عدم خودباوری را القا کردند، به همین دلیل جهاد دانشگاهی در راستای خودباوری در نسل جوان شکل گرفت تا اداره جامعه مبنای علمی داشته باشد و در این زمینه شبکه گستردهای در حوزه پژوهش ایجاد شده تا به کاربردی کردن علم بپردازد.
وی تصریح کرد: در این راستا 11 هزار پرژوه علمی و فناورانه از سوی جهاد دانشگاهی ایجاد شده و کمتر از 20 درصد منابع این پروژهها دولتی بوده و بقیه آن از طریق تجاریسازی علم بوده است.
طیبی با اشاره به شکلگیری سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی بیان کرد: از سال 1360 بحث انتشارات در جهاد دانشگاهی مورد توجه قرار گرفت و اساتید دانشگاهها دانستههای خود را مکتوب و منتشر کردند. همچنین یکی از اقدامات مهمی که در جهاد دانشگاهی و معاونت فرهنگی و در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی انجام شد، برگزاری جشنواره کتاب سال دانشجویی بود که هماکنون بیست و سومین دوره آن برگزار میشود.
وی افزود: با استفاده از فضای مجازی پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگلاهی (SID) راهاندازی شد که هدف آن اشاعه و ترویج اطلاعات علمی است تا دستاوردهای علمی در دسترس دانشجویان قرار گیرد و بتوانند در تحقیقات و پژوهشهای خود از آن بهرهمند شوند.
طیبی با اشاره به مشکلات حوزه تولید علم عنوان کرد: سرعت تولید علم و کاربردی کردن آن به توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی وابسته است، البته در این حوزه با آفاتی نیز مواجه هستیم که یکی از آنها توجه به مدرکگرایی در کشور است. نقش مدرک در افزایش حقوق سبب شده که به مصیبتی به نام مقاله و کتاب نیابتی دچار شویم که متأثرکننده است و این بحث در شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت جدی پیگیری میشود و قوه قضاییه نیز باید به این موضوع توجه و رسیدگی کند.
رئیس جهاد دانشگاهی گفت: در اقتصاد بسیاری از مسائل با تولید علم قابل حل است، اما اگر مدیر و کارشناس به علت عدم خودباوری از توانمندی داخلی استفاده نکند، روند تولید علم با مشکل مواجه خواهد بود و در صورت ادامه آن، مشکلات عدیده بیکاری به وجود خواهد آمد.
وی با بیان اینکه مشکل جدی در تولید علم و فناوری نداریم، گفت: این مدیریت و زنجیره تولید علم باید اصلاح و درست شود، از سوی دیگر پراکندهکاری سبب شده تا پروژههای تولید علم به نتیجه نرسند؛ از اینرو به جای اینکه در 100 پروژه هزینه شود، در هزار پروژه هزینه میشود و بسیاری از آنها به نتایج نمیرسند.
وی در ادامه به تعداد آثار رسیده به جشنواره کتاب سال دانشجویی اشاره کرد و یادآور شد: از 629 اثر رسیده به جشنواره، به نظر میرسد تناسب خوبی میان رشتهها برقرار نیست، چرا که آثار کمی در حوزه فنی و مهندسی وجود دارد و تصور میشود بازار کار برای رشتههای فنی چندان مناسب نیست که باید این نگرش اصلاح شود.