به گزارش خبرگزاری بینالمللی
قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاعرسانی جمعیت هلال احمر، موکب طب سنتی دوشادوش درمانگاه
جمعیت به زائران ارائه خدمت میکند و مجاورت این دو، همکاری طب سنتی با طب مدرن را
به اذهان متبادر میکند. چهره مصمم روحانیون پیر و جوان و پزشکان تحصیلکرده در این
موکب و تلاش بیوقفه در پذیرش بیماران و خستگان راه، دست اندرکاران پایگاه اطلاعرسانی
جمعیت هلال احمر را برای تهیه گزارشی از این فعالیتها به موکب یاد شده کشاند.
دور تا دور موکب با احادیث ائمه هدی(ع)
درباره اهمیت سلامت بدن و غذای جسم مزین شده است. دقایقی منتظر میمانیم تا با حکیم
حسین خیر اندیش که اطرافیان او را استاد خطاب میکنند، مصاحبه کنیم.
بر روی نسخهها عبارت «یامن اسمه دواء
و ذکره شفاء» درج شده است و به محض اینکه بیمار شروع به بیان مشکل خود میکند، قلمها
بر روی نسخهها به حرکت در میآیند; تجویزهایی از جنس داروهای گیاهی و مانورهای طب
اسلامی، ایرانی تا اذکار و اوراد معنوی و آرامش بخش.
حکیم خیراندیش میگوید: «به رغم مشکلاتی که در مرز ایران و عراق برای ورود نيروها
و تجهیزات داشتیم، این موکب بالاخره از روز 24 آبان ماه با تمهید زیرساخهای اولیه توسط
هیئت خدام الحسین(ع) برپا شد.»
به گفته وی، نیروهای کادر موکب از پزشکان
عضو موسسه تحقیقاتی حجامت ایران و سایر آموزش دیدگان تجربي تامین شده است که به صورت
کشيکي به زائران خدمت میکنند.
حکیم خیراندیش تاکید میکند: در این فضا و شرایط، فقط امکان ارائه خدمات اورژانس
طب سنتي وجود دارد و نه درمان؛ به همین منظور20 تا 30 قلم دارویی مانند نعنا، عسل،
سیاه دانه، آویشن و غیره تجویز میگردد که اکثر مشکل زائران با آنها مرتفع میشود.
به عنوان مثال تاول پا یکی از دلايل اکثر مراجعات است و ما ضمن ترکاندن تاولها و تخيله
آب آنها، به محل تاول عسل میمالیم و آن را میبندیم. برای درمان سریع عرق سوز شدن
بدن هم مخلوط عسل و گلاب را تجویز ميکنیم که به سرعت جواب میدهد. اسانس نعنا با طرز
تهیه 8 قطره در یک لیوان آب گرم و یا 2 لیوان دم کرده آویشن، تجویز سریعی است که برای
بیماران مبتلا به سرماخوردگي شدید و آنفولانزا انجام میدهیم و چنانچه زائر در شرایط
حادی به سر میبرد و نیاز به بستری دارد، براي او مانور بادکش انجام میشود.
این استاد قدیمی و پيشکسوت طب سنتی ادامه
میدهد: تعداد قابل توجهی از زائران تجربه پیادهرویهای طولانی و چند ده کیلومتری
فشرده را نداشتهاند و طبیعی است که دچار گرفتگی شدید عضلانی میشوند و در همین راستا
ما روغن کوهان شتر را برای تقویت عضلانی و در صورت آسیب مفصلها، سیاه دانه را برای
آنها تجویز می کنیم و نیروهایمان همین جا به آنها خدماتی مانند ماساژ و مشت و مال ارائه
میکنند.
هنر پیوند طب سنتی و طب مدرن
از حکیم خیراندیش درباره تفاوت روش و رویکرد
طب سنتي و طب مدرن هم سوال میکنیم که در پاسخ میگوید: هنر ما ایجاد پیوند، تلفیق
و همکاری بین این دو نوع طب است. اکثر همکاران ما در اینجا پزشک هستند و ما به 10 هزار
پزشک در سراسر کشور طب سنتی آموزش دادهایم.
به عقیده من متخصصان طب سنتی و طب مدرن
باید فارغ از تعصبها و بدبینیها، در یک محیط علمی و عالمانه دور هم بنشینند و مکتب
سومی را برای مواجهه با بیماریها و درمان آنها پایه گذاری کنند که نجات بخش بشر باشد.
بدون شک هر دو نوع طب دارای تواناییها و ظرفیتهايي هستند که به کمک هم میتوانند
راه گشا باشند. به عنوان نمونه فرض کنیم خدایی ناکرده در یکی از تجمعات انبوه حادثهای
مانند بمب گذاری میکروبی و شیمیایی یا حملات تروریستی اتفاق بیفتد و جمع زیادی مجروح
شوند، بدون شک توانمندی ویژه طب سنتی در این شرایط آشکار میگردد. طب سنتی در این وضعیت
سم زدایی سریع از بدن مجروحان با روشهایی مانند حجامت و همچنین تامین آب و انرژی از
دست رفته بدن از طریق عسل، آب سیب و غیره را تجویز و اجرا میکند؛ البته تشخیص نوع
سم و تعيين میزان پراکندگی آن در خون و نفوذ در مغز و کبد، در تخصص طب مدرن است که
می تواند به کمک درمان طب سنتی بیاید. به عنوان نمونه دیگری می توانم به درمان یکی
از سه بازمانده یک حادثه تروریستی در سوریه اشاره کنم که در آستانه تخلیه چشم قرار
داشت و با مراجعه به متخصصان ما در طب سنتی، سلامت وبينايي خود را با درمانهای اشاره
شده به مرور باز یافت.
وی معتقد است برخی از درمانها و مانورهای
طب سنتی در زمینه شکستگیها، بیمار را از ساعتها صرف وقت در ارتوپدی بینیاز میکند.
حکیم خیراندیش در پایان اظهار کرد: این
موکب صرف نظر از اهداف معنوی، فرصت ارزشمندی برای اعلام توانمندیهای اورژانسی طب سنتی
به عموم مردم است و من معتقدم توانمندی اطباء در عرصه عمل مشخص خواهد شد و بدون شک
اگر بیماران از تجويزهاي طب سنتي جواب مثبت نگرفته بودند، شما امروز شاهد این حجم
مراجعات نبودید.
بیرون که میآییم باز هم به حرفهایش فکر میکنیم
که اگر تکنولوژی طب مدرن به عنوان ابزار تکمیلی در خدمت طب سنتی اسلامی _ ایرانی قرار
بگیرد، مکتب سوم شکل خواهد گرفت؛ مکتبی که نه بر پایه انکار و رد بلکه براساس همکاری
و تلفیق تکنولوژی و تجربه بهداشت و درمان قرار خواهد گرفت.
وقتی از حکیم خیراندیش پرسیدیم شما نام این مکتب را چه میگذارید؟ با خنده گفت: هر وقت به دنیا آمد، در مورد نام آن فکر خواهیم کرد... ما هم منتظریم.