کد خبر: 3551252
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
سعید پورعلی:

مسابقات مناظره دانشجویی از مؤثرترین ابزارهای فعالیت فرهنگی است

گروه دانشگاه: معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران از بهترین ابزارها برای فعالیت فرهنگی است و تفکر منطقی و انتقادی را تقویت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا)، سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، صبح امروز دوشنبه 15 آذر 95 در نشست خبری پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران که در ساختمان فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی برگزار شد، با اشاره به اهمیت برگزاری این مسابقات اظهار کرد: بعد از مشخص شدن عمق و نفوذ این برنامه، تعداد حامیان ما در برگزاری این مسابقات افزایش پیدا کردند و لازم است که به ویژه از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و امسال به طور خاص‌تر، دانشگاه تهران که برگزاری این دوره از مسابقات را بر عهده گرفت تشکر کنم.
وی ادامه داد: امسال 23 استان و 9 دانشگاه فعال در تهران، همراه ما خواهند بود که لازم است از آنان و همچنین همکارانم در سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی بسیار تشکر و قدردانی کنم که با قدرت و تلاشی که داشتند، سعی کردند در هر دوره نسبت به دور قبل، مسابقات را با کیفیت بهتر برگزار کنند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: مسابقات و بازی‌ها یکی از مؤثرترین ابزارهای فعالیت فرهنگی هستند و پررونق بودن مسابقات در دنیا نشانگر این است که این موضوع می‌تواند یکی از ابزارهای بسیار مؤثر باشد. مسابقات مناظره دانشجویان ایران، از این قالب استفاده می‌کنند و شاید یکی از جذابیت‌های این مسابقات این باشد که فرصت یادگیری و آموزش را در قالب یک شیوه تجربه شده تحت عنوان مسابقات مناظره دنبال می‌کند و جذابیت دیگر این مسابقات این است که حول محور گزاره شکل گرفته است.


پورعلی افزود: گزاره، یک عبارت مثبت است که دو جریان در مورد آن به بحث می‌پردازند و یک گروه در اثبات و یک گروه در رد آن گزاره صحبت می‌کنند و طبیعتا برای رد یا اثبات یا پیروزی در یک مسابقه پیرامون یک گزاره، نیاز است که برخی ملزومات و توانمندی‌ها و شرایط در تیم‌ها ایجاد شود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی عنوان کرد: این مسابقات برای تجزیه و تحلیل، ساختن استعداد، ساختن دستگاه منطقی، استفاده از داده‌های معتبر برای ساخت دستگاه منطقی و بهره‌مندی از تکنیک‌های پژوهش و مشاوره و همچنین تلاش برای گفت‌و‌گوی روش‌مند و مبتنبی بر داده، منطق و استدلال برای تأیید یا رد گزاره است.
پورعلی افزود: در ذیل برگزاری این مسابقات، به لحاظ فرهنگی چند ویژگی و مؤلفه را تقویت می‌کنیم که یک مورد، این است که آستانه تحمل جامعه به ویژه جامعه دانشجویی را ارتقا ببخشیم و نکته دیگر این است که دیگری را به رسمیت بشناسیم، چون بدون به رسمیت شناخت دیگری، مناظره امکان‌پذیر نیست.
وی ادامه داد: ترویج تفکر منطقی و انتقادی و همچنین گفت‌و‌گو در یک فضای کم‌هزینه و باآرامش با حضور نهاد داوری و اعتماد به نهاد داوری در جامعه، مواردی هستند که بارهای فرهنگی مسابقات مناظره ملی دانشجویی را می‎تواند شکل بدهد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: دانشجویان هم با استفاده از این رویداد، پیام‌های مشخصی به ما می‌دهند. سال قبل 160 تیم دانشجویی در کشور در این مسابقات حضور داشتند که امسال 460 تیم از کشور حضور پیدا کرده‌اند و طبیعی است که این امر، پیام روشن و مشخص دارد که همانا نیاز به فضای سخن گفتن در یک فضای آرام و منطقی با هزینه اندک است.
وی افزود: دوری از هیجان و احساس در بیان مواضع، تمایل به مشارکت در مسائل مهم ملی و تمایل به تفکر انتقادی، پیام روشنی از فضای دانشجویی کشور است و برای اینکه این فضا، شکل آموزشی را هم پیدا کند، همکاران من در سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی سعی کرده‌اند مدام بر متون آموزشی این حرکت بیافزایند.
پورعلی عنوان کرد: امسال در برگزاری کارگاه‌های آموزشی، اقدامات مناسبی را انجام داده‌ایم و کارگاهایی همانند کارگاه آموزشی مهارت منطقی مناظره، فن بیان و اصول مناظره، اصول و قواعد ماظره منطقی و اخلاقی و گفتمان دانشجویی برای تیم‌های شرکت‌کننده در این مسابقات برگزار کنیم و همچنین جزوات آموزشی هم منتشر شد و همکاران بنده، اصول و فنون مناظره را در قالب جزوه آموزشی، کتاب راهنمای کاربردی مسابقات و فیلم آموزشی با استفاده از تجارب دوره‎های قبل را تهیه و منتشر کردند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی یادآور شد: همچنین فیلم کارگاه آموزشی فن بیان و تکنیک‌های متقاعد کردن و فیلم آموزشی کارگاه مدل isdc  را منتشر کرده و تلاش ما بر این است که فضای آموزشی هم در پیرامون این مسابقات شکل بگیرد.
پورعلی با اشاره به خط و مشی برگزاری این مسابقات اظهار کرد: خط‌مشی این مسابقات، امروزه تا حدودی برای دانشجویان شناخته شده است اما باید مدام تکرار شود. ما معتقدیم باید اخلاق عملی، از جانب اشخاص و جریانات رعایت شده و از نزاع‌های غیرعلمی و مجادلاتی که هیچ فایده‌ای ندارد پرهیز کنیم و به روزآمدی و کارآمدی منابع و مستنداتی که فضای دانشجویی با آن سروکار دارند، اهتمام بورزیم.
وی افزود: همچنین لازم است به دفاع عقلانی، علمی و منطقی از مواضع حقیقی خود اهتمام بورزیم و در مواجه با کسانی‌که از مواضع ما فاصله دارند، خویشتن‌داری خود را از دست ندهیم و به نظرم اگر این خط مشی‌ها در عمل در فضای عمومی کشور جا بیفتد، شاهد خواهیم بود که در عین آرامش، به گفت‌وگو در مورد مسائل اساسی کشور پرداخته خواهد شد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: به نظرم مهمترین هدف ما زمینه‌سازی برای آموزش مسئله‌محور بود و این مسابقات توانسته است این قابلیت و ظرفیت را ایجاد کرده و روحیه عدالت‌طلبی و حق‌طلبی را تقویت کند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی درباره رابطه برگزاری این مسابقات با تقویت کرسی‌های آزاداندیشی نیز اظهار کرد: ما در جهاد دانشگاهی، به علت اینکه سهم خود را در این فرآیند ایفا کنیم، نهادی را ایجاد کردیم که موظف است تقسیم کاری در درون دانشگاه‌ها ایجاد کند و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد داشگاهی مأموریت پیدا کرده است که تقویت جایگاه کرسی‌های آزاداندیشی را پیگیری کند.
پورعلی در پایان گفت: در معاونت‌های فرهنگی در سراسر کشور به طور مستمر جلساتی را درباره کرسی‌های آزاد اندیشی برگزار می‌کنیم و امیدواریم موضوع خانه گفت‌وگوی آزاد هم به سرانجام مثبتی برسد.
captcha