یادی از استاد «علامی» تنها در زادگاهش
کد خبر: 3551651
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹

یادی از استاد «علامی» تنها در زادگاهش

گروه فعالیت‌های قرآنی: اهمیت پرداختن به مسائل قرآنی و کسانیکه در این راه قدم گذاشته و عمری را در این راه صرف کرده‌اند بر کسی پوشیده نیست، از جمله این افراد استاد مرحوم ابوالفضل علامی است که سال‌ها در خدمت قرآن بوده ولی با توجه به شخصیت برجسته ایشان در اولین سال درگذشتش تنها در زادگاه او مراسم یادبودی گرفته شد و نه در تهران نه دیگر استان‌ها مراسمی برگزار نشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اهمیت قرآن و پرداختن به علوم قرائت قرآن مانند تجوید، صوت و لحن، مفاهیم و ... بر کسی پوشیده نیست، در روایات نیز اهل قرآن به خواص اهل الله تعبیر شده‌اند و طبق روایات دیگر در این زمینه کسی که قرآن بخواند و گمان برد اجری بالاتر از اجر او وجود دارد هر چه را که خدا بزرگ کرده، کوچک شمرده است.
از این روایات اهمیت پرداختن به قرآن تبیین می‌شود، اما در روایات در مورد فضیلت معلم قرآن نیز سخن به میان آمده چنان که در حدیث معروفی پیامبر(ص) می‌فرمایند: «خَیرُکُم مَن تَعَلَّمَ القُرآنَ وَ عَلَّمَه، بهترین شما کسی است که قرآن را فرابگیرد و آن را آموزش دهد»، بی‌شک اساتید قرآنی و به‌ویژه اساتید پیشکسوت را می‌توان تحت عنوان روایت فوق وارد کرد و به جایگاه این اساتید پی برد.
از این رو و با توجه به جایگاه رفیع اساتید قرآنی در جامعه لزوم توجه به این اساتید نیز بیش از پیش خودنمایی می‌کند، چنان که لازم است از اساتید قرآنی چه در زمان حیاتشان و چه زمانی که در قید حیات نیستند تجلیل شود و شخصیت و آثارشان مورد توجه قرار گیرد.
یکی از اساتید برجسته در علوم قرائت قرآن و دارای تألیفات و خدمات بسیار در این زمینه زنده‌یاد استاد ابوالفضل علامی است که در سال 1388 به‌عنوان خادم قرآن کریم معرفی و مورد تجلیل واقع شد و در نهایت در تاریخ 16 آذر 1394 دارفانی را وداع گفت، نکته قابل توجه این است که در اولین سالگرد رحلت چهره ماندگار عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور هیچ یک از نهادهای قرآنی که متولی امور قرآنی کشور هستند مانند سازمان دارالقرآن‌الکریم، شورای عالی قرآن و ... هیچ گونه واکنشی به این موضوع نشان نداده و هیچ مراسمی در تهران برای گرامیداشت استاد علامی برگزار نشد و تنها در زادگاه ایشان در استان قم مراسم بزرگداشتی برپا شد.
عبور مسئولان قرآنی از کنار چنین اتفاق‌هایی و عدم توجه به جایگاه اساتید پیشکسوت با وجود این که متولیان فراوانی عهده‌دار فعالیت‌های قرآنی کشور هستند جای سؤال دارد، چراکه توجه به این اساتید می‌تواند گام مهمی در جهت معرفی و بهره‌برداری از آثار چهره‌های نمونه قرآنی باشد.
از جمله فعالیت‌ها و خدمات استاد علامی می‌توان به داوری در مسابقات قرآن در رشته‌های تجوید، وقف و ابتدا و صوت اشاره کرد، هم‌چنین عضویت در شورای تخصصی آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن، عضویت در شورای تحقیق مرکز طبع و نشر قرآن کریم، عضویت در کار‌گروه «علمی و فنی» ستاد عالی مسابقات قرآن کشور، عضویت بنیاد بین‌المللی حفط قرآن کریم، عضویت در ستاد عالی و شورای راهبردی مسابقات قرآن کشور، عضویت در کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضویت در هیئت مؤسس «مجمع قاریان و حافظان استان قم»، رئیس هیئت مدیره «مؤسسه فرهنگی قرآنی نور مبین» از دیگر فعالیت‌ها و افتخارات قرآنی استاد علامی به شمار می‌رود.
خدمات این استاد فقید به اینجا ختم نمی‌شود و در سال ۱۳۸۳ با هدف توسعه و ترویج آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم پیشنهاد تأسیس پايگاه فرهنگی قرآنی نور مبین توسط ایشان داده شد و توسط آقایان سید‌هادی محدث، حمید صفار‌هرندی و ابراهیم ظرافتی تأسیس شد.
captcha