تشریح تمام جزئیات دهمین دوره ارزیابی قاریان و حافظان
کد خبر: 3553746
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۵

تشریح تمام جزئیات دهمین دوره ارزیابی قاریان و حافظان

گروه مسابقات: نشست خبری اعلام نتایج دهمین دوره ارزیابی قاریان و حافظان قرآن کریم اعزامی به مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار و طی آن در مورد تمام جزئیات این دوره توضیحاتی ارائه شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری اعلام نتایج یازدهمین دوره ارزیابی قاریان و حافظان قرآن کریم جهت اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بعدازظهر امروز، 23 آذرماه در شورای عالی قرآن برگزار شد.
در ابتدای این نشست خبری، محمدحسین سعیدیان، یکی از داوران دهمین دوره ارزیابی قاریان و حافظان قرآن کریم در سخنان کوتاهی به بیان تفاوت‌های دوره ارزیابی قاریان و حافظان قرآن کریم با شیوه‌های قبلی پرداخت و گفت: در شیوه‌های قبلی ارزیابی فشرده‌ای را در صحن علنی مسابقات که از طریق صدا و سیما نیز پخش می‌شد به سمع و نظر همه می‌رسید، بنابراین و با توجه به فشردگی زمانی داوران در زمان کوتاه باید بیشترین دقت را اعمال می‌کردند تا خروجی مسابقات به عنوان نفرات اول تا سوم مشخص شود.
قیاس دو شیوه ارزیابی
وی افزود: از جمله مزایای شیوه قبلی این بود که به صورت کاملاً علنی و سریع نتایج آن مشخص بود و خروجی‌ها بلافاصله برای همه محرز بود اما از سوی دیگر اتقان لازم را نداشت و ارزیابی دقیق تر را از ما سلب می‌کرد.
این قاری بین‌المللی کشورمان تصریح کرد: در شیوه جدید ارزیابی‌ها در شرایط آرام‌تر که از لحاظ روانی بار کمتری را به دنبال دارد، برگزار می‌شود. در واقع در این شیوه توانسته‌ایم در شرایط آرام و مساوی و در زمان‌های مختلف هنر تلاوت قاریان و حافظان قرآن کریم را مورد ارزیابی قرار دهیم.
سعیدیان در پایان با اشاره به اجرای پنج تلاوت توسط هر شرکت کننده در دوره ارزیابی، اظهار کرد:  در این شرایط است که معلوم می‌شود افرادی که تلاش بیشتری داشته‌اند، چه افرادی هستند و تفاوت و تمایز آنها از سایرین محرز می‌شود.
در ادامه این نشست خبری عباس امام جمعه، یکی دیگر از داوران دهمین دوره ارزیابی قاریان و حافظان قرآن کریم در سخنانی با تأکید بر اینکه زمانی که نامی از مسابقه آورده می‌شود، شانس نیز مقداری دخیل خواهد شد، گفت: در این دوره‌های ارزیابی همیشه سعی شده است تا بهترین افراد برای مسابقات انتخاب شوند.
وی با تأکید بر اینه هیچ دخل و تصرفی در نتایج دوره‌ها اعمال نمی‌شود، افزود: اینکه بحث شانس مطرح می‌شود به دلیل وضعیت شرکت کننده در زمان برگزاری مسابقه است که ممکن است شرایطی خاص باشد. علاوه بر این عوامل دیگری نیز دخیل است.
تدبیر در زمان و اجرای دوره 
امام‌جمعه در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که همیشه مطرح بوده، این است که در مورد زمان و اجرای دوره‌ تدابیری اندیشیده شود تا نتایج بهتری حاصل شود.
در ادامه این نشست خبری، سیدعلی سرابی،‌ قائم مقام شورای عالی قرآن، در سخنانی با اشاره به اینکه برای ضایع نشدن استعدادها تصمیم گرفته شد تا مسابقات سطح‌بندی شود، گفت: این تصمیم گرفته شد تا قاریان و حافظان در شرایط نزدیک به هم سطح‌بندی شوند و از سوی دیگر در یک اردوی جامع و کامل با رویکرد مسابقه حضور یابند تا برای ما مشخص شود که کدام قاری یا حافظ قرآن در چه بخش‌هایی توانمند است.
سرابی افزود: این موضوع در تلاوت‌هایی که شرکت کنندگان انجام می‌دهند، مشخص خواهد شد، ضمن اینکه فرصت نقد تلاوت‌ها نیز در همان زمان فراهم است و همین موضوع می‌تواند بیشترین کمک را داشته باشد.
قام مقام شورای عالی قرآن در ادامه با اشاره به اینکه برگزاری دوره ارزیابی در زمان برگزاری مسابقات سراسری قرآن امر ایده‌آلی است که باید به آن سمت حرکت کنیم، بیان کرد: بایستی در سازمان اوقاف و امور خیریه و مرکز امور قرآنی این سازمان به خوبی این مسئله مورد پیگیری قرار گیرد.
وی با تأکید بر اینکه در رقابت‌های نفسگیر قرآنی که ممکن است شرکت کننده‌ای به بهترین نتیجه برسد و یا اینکه نتیجه دلخواه را کسب نکرده باشد، دو نکته در خود پنهان دارد، اذعان کرد: نکته اول این است که ارزیابی‌ها جامع،‌ کامل و متعدد بوده و جای هیچ اشکالی به آنها وارد نیست، البته در هر امری قطعاً نمی‌توان گفت صددرصد بلااشکال است اما قطعاً نسبت به برنامه‌ریزی‌های دوره‌های قبل کامل‌تر جامع‌تر و متقن‌تر است. اگر با حسن ظن به این روند نگاه کنیم جای اعتراض بسیار کم است.
متسابقان قرآنی جهاد فرهنگی و اعتقادی دارند
سرابی خاطرنشان کرد: دومین نکته نیز این است که مسابقات قرآن با رقابت‌های ورزشی تفاوت دارد، هرچند در مسابقات ورزشی نیز ورزشکاران برای کشور افتخارآفرینی می‌کنند، اما مسابقات قرآن یک جهاد فرهنگی و اعتقادی است. شرکت کننده‌ای که به مسابقات بین‌المللی اعزام می‌شود باید با نیات نورانی به آن مسابقات برود.
قائم مقام شورای عالی قرآن با اشاره به اینکه در اعزام‌ها مصالح کشور نیز مورد توجه قرار می‌گیرد، اظهار کرد: البته این مصالح در صورتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که باعث ضایع شدن حق شرکت‌کننده‌ها نشود. یعنی در شرایط مساوی بین دو شرکت کننده مصالح کشور مورد توجه قرار می‌گیرد.
مصلحت‌اندیشی‌ها در نتایج تأثیر دارد
سرابی در پایان با اشاره به اینکه ممکن است تا زمان برگزاری مسابقات شرایط تغییر کند، گفت: احتمال دارد تا زمان برگزاری یک رقابت خاص، نماینده انتخاب شده از شرایط مسابقه به دلایل گوناگون خارج شود،‌ در اینجا ستاد عالی مسابقات و کمیته اعزام چند درصد احتمال تغییر در افراد انتخابی را برای خود قائل شده است تا به این ترتیب مصلحت جمهوری اسلامی ایران نیز مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه این نشست خبری، ‌حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه دوره ارزیابی قاریان و حافظان قرآن کریم جایگاه خود را پیدا کرده است، گفت: انتخاب نفرات برتر در دو سال گذشته تغییراتی داشته است که بر اساس تشخیص کمیته فنی و داوران اقتضائاتی در نظر گرفته شده است تا سطوحی را در نظر بگیریم و شرکت کنندگان در آن جای بگیرند.
وی افزود: اقتضائات بخش اعزام و ملاک و معیار هر کدام از مسابقات و دست نیافتن به یک سازمان جهانی در برخی مسابقات باعث شده است، تا در برخی مسابقات چارچوبی خاص حاکم شود. روش ارزیابی قاریان و حافظان اما روشی بسیار منطقی و معقول بود که ستاد برای اینکه بتواند بهترین نتیجه را مدنظر قرار دهد، ‌افراد مختلف در آیتم‌های متعدد مورد ارزیابی قرار داد تا سنجش دقیق‌تری صورت بگیرد.
حسینی بیان کرد: در این دوره بر اساس نمرات نتایج اعلام می‌شود اگرچه ممکن است بر اساس آئین‌نامه یک مسابقه فردی که نمره برتری کسب کرده باشد به مسابقه دیگری اعزام شود. شرط سنی نیز در بحث اعزام تغییراتی را رقم می‌زند.
شرایط و جزئیات اعلام نتایج
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: این نتایج بر اساس سال‌های قبل که معمولاً کشورها از ایران درخواست اعزام نماینده داشته‌اند اعلام شده است، ‌اگر مسابقه‌ای برگزار نشود یا به دلایلی به تعویق بیفتد ممکن است تغییراتی اعمال شود.
حسینی اظهار کرد: در برخی دیگر از کشورها که از ایران شرکت کننده درخواست‌ می‌کنند اما نامی از آنها در این نشست خبری نیامد همچون کویت یا تونس و ... به این دلیل است که نماینده‌های کشورمان در این مساباقت که در دوره‌های قبل طرح ارزیابی مشخص شده‌اند هنوز اعزام نشده‌اند و تصمیم در مورد آن کشورها بعد از این اعزام‌ها اتخاذ خواهد شد.
وی همچنین گفت: سازمان اوقاف و مرکز امور قرآنی این سازمان این آمادگی را دارد فرایند برگزاری دوره ارزیابی را بلافاصله بعد از برگزاری مسابقات و در همان فضای رقابت‌ها برگزار کند تا حساسیت‌ها به حداقل برسد. اوقاف این آمادگی را دارد تا برگزاری جلسات مشترک برنامه‌ریزی‌های مدونی در این زمینه انجام دهد و به بهترین شکل این اتفاق رخ دهد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین در مورد دلایل معرفی نشدن نمایندگان کشورمان در بخش دانش آموزی و برگزاری یک رقابت انتخابی دیگر برای آنها، گفت: با توجه به این دانش‌آموزان به لحاظ سنی در شرایطی قرار دارند که ممکن است صدای آنها دچار تغییراتی شود، ‌تصمیم گرفته شد تا یک دوره انتخابی دیگر ببین شرکت کنندگانی که اعلام شده است، 20 روز قبل از مسابقات بین‌المللی قرآن ایران برگزار شود.
حسینی در بخش دیگری از این نشست خبری باین کرد: ما به دنبال سطح‌بندی مسابقات بین‌المللی هستیم، در حال حاضر این سطح‌بندی در مورد مسابقات داخلی صورت گرفته است و به عنوان مثال مشخص شده است که مسابقه کشوری یک دستگاه معادل مسابقه مرحله استانی اوقاف است. چنین سطح‌بندی نیز باید در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن صورت بگیرد.
وی با اشاره به اینکه شرکت کنندگان در مسابقات و نفراتی که رتبه‌ای را به دست می‌آورند از فرایند مسابقات حذف می‌شوند و این کار خوبی نیست، گفت: در رشته‌های دیگر فردی که موفق به کسب رتبه‌ای شده است را از دور مسابقه خارج نمی‌کنند بلکه تا زمانی که توان کسب رتبه را دارد به رقابت‌های بین‌المللی اعزام می‌کنند.  
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه هنوز تصمیمی مبنی بر اینکه نفرات ممتاز از روند مسابقات حذف شوند اتخاذ نشده است، گفت: به اعتقاد من تا زمانی می‌توانند و در اوج هستند در مسابقات حضور یابند.
حسینی در پایان در مورد اردوی ویژه بانوان نیز اذعان کرد: این اردو در بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.
حساسیت قاریان و حافظان تنها برای مسابقات است
در بخش دیگری از این نشست خبری که از ساعت 15 و در ساختمان شماره 14 مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، داور مسابقات بین‌المللی قرآن طی سخنانی گفت: بحث فعالیت‌های قرآنی کشور در سه محور آموزش،‌ پژوهش و سنجش قرار گرفته است و به این محور نیز در جای خود نیاز است.
وی افزود: قاریان و حافظان قرآن کریم بیشتر به بحث رقابت و سنجش حساسیت دارند و تلاش دارند تا در آنجا رتبه کسب کنند. بعد از کسب رتبه نیز گمان می‌برند که به انتهای راه و قله رسیده‌اند. تصور من این است که باید زمینه‌ای ایجاد کنیم تا قاریان و حافظان قرآن کریم مسابقات را به عنوان یک بحث فرعی مورد توجه قرار دهند و بیشتر به بحث آموزش بپردازند و آن را جدی بگیرند.
شهیدی‌پور بیان کرد: قاری و حافظ قرآن دوست دارد داور نسبت به نمره‌ای که به تلاوت او داده است توضیحی ارائه دهد که البته این کار را کارشناس حاضر در سالن مسابقات انجام می‌دهد.
این داور مسابقات بین‌المللی در بخش پایانی صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه بهتر است هر جا مسابقه‌ای برگزار می‌شود در کنار آن بحث آموزشی نیز مدنظر قرار گیرد، گفت: گاهی دیده می‌شود داوران مسابقات تعیین شده و شرکت کنندگان نیز دوست دارند نظر همان داوران را قبل از شروع مسابقات در مورد تلاوت‌ها بدانند، که البته ما در اینجا نیز بحث آموزش را به افرادی که در همان مسابقات در فهرست داوران نیستند، می‌سپاریم.
captcha