کد خبر: 3554735
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱
وحید جلیلی:

جریان روشنفکری را، ایدلوژیک‌ترین جریان فکری در سینما می‌دانم

گروه هنر: یک منتقد و کارشناس سینما گفت: بر خلاف ادعاهای موجود، من جریان روشنفکری را ایدلوژیک‌ترین جریان سینمای فعلی کشورمان می‌دانم که هر کس که همانند آنها نمی‌اندیشد را تخطئه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست خبری هفتمین جشنواره فیلم مردمی عمار با حضور نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره، وحید جلیلی مسئول شورای سیاست گذاری و سیدرسول منفردزاده، دبیر اجرایی جشنواره امروز 28 آذر ماه در حسینیه هنر برگزار شد. در ابتدای این جلسه جلیلی در سخنانی اظهار کرد: از همه رسانه‌ها تشکر می‌کنم که از این جشنواره حمایت کردند تا شاهد تاثیرگذاری عینی این رویداد سینمایی باشیم.

وی افزود: امروز چالش پیش روی ما سازمان تولید نیست، زیرا در این حوزه ما توانسته‌ایم عملکرد مطلوبی داشته باشیم. برای مثال می‌توانم به ساخته شدن فیلم‌هایی چون «ایستاده در غبار»، «یتیم‌خانه ایران»، «سیانور» و «ابوزینب» در یک سال گذشته اشاره کنم که تا به امروز این حجم فیلم انقلابی در طول یک سال سابقه نداشته است، اما مشکل اصلی سینمای ما به سازمان تماشا بر می‌گردد.

این منتقد سینما ادامه داد: به وجود آمدن این وضعیت نامناسب در سازمان تماشا از نگاه من نشئت‌گرفته از فعالیت جریاناتی خاص است که طی یک دهه گذشته به‌شدت سینما را محل تخت و تاز خود قرار داده‌اند. نکته جالب اینجاست که این جریانات از سوی قدرت‌های جهانی حمایت می‌شوند! چنین وضعیتی سبب‌شده تا فیلمی نظیر «یتیم‌خانه ایران» نتواند آنگونه که لازم است در گیشه با استقبال مواجه شود.

وی با بیان اینکه از نقش ماهواره‌ها در موفقیت برخی فیلم‌ها در گیشه نمی‌توان غافل بود، گفت: اگر به میزان فروش برخی آثار در گیشه دقت کنید متوجه خواهید شد تعدادی از آن قبیل آثار در حالت عادی حتی قادر نبودند یک دهم فروش فعلی خود را داشته باشند، اما با حمایت تیزرهای ماهواره‌ای این کارها با وجود نداشتن کیفیت لازم، فروش بالایی کنند، البته وقتی می‌خواهیم فروش بالا را اهرمی برای موفقیت یک فیلم ذکر کنیم باید به این نکته دقت کنیم که این دست کارها تنها 5 درصد مردم ایران را مخاطب خود داشته‌اند.

جلیلی ادامه داد: منظورم این است که مخاطبان واقعی سینما که آحاد مردم هستند سال‌هاست با سینما قهر بوده و آن را فراموش کرده‌اند، چون فیلم‌هایی را مد نظرشان است در سینما نمی‌بینند. در این میان در اکران‌های مردمی که در جشنواره عمار طی یکسال گذشته انجام شده، گوشه‌ای از حضور مردم را در سینماها شاهد بودیم، البته نه‌تنها سینما، بلکه مساجد، حسینه‌ها و منازل، این بار میزبان مردم بود.

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود جریان روشنفکری را ایدلوژیک‌ترین جریان دانست و گفت: جریانات روشنفکری همیشه فیلم‌سازان انقلابی را با این بهانه سرزنش می‌کنند که در فعالیت‌هایی خود ایدلوژیک رفتار می‌کنند و از رفتار سینمایی دور هستند، اما آنچه در عمل می‌بینیم دقیقا خلاف این واقعیت است، زیرا می‌بینیم که رفتار آنهاست که کاملا ایدلوژیک است و به هیچ‌وجه در دایره تصمیمات سینمایی نمی‌گنجد. 

این منتقد تصریح کرد: درباره وضعیت نامناسب در سازمان تماشا همین اندازه باید بگویم که فیلم‌های رو حوضی برای زمان طولانی فرصت اکران پیدا می‌کنند، اما فیلم‌های انقلابی این فرصت به‌درستی در اختیارشان قرار نمی‌گیرد. نکته دیگری که می‌خواهم به آن اشاره کنم به برخورد جشنواره‌های خارجی با فیلمسازان انقلابی بر می‌گردد. در اینجا سوالی را مطرح می‌کنم که امیدوارم کسی به آن پاسخ دهد. چرا فیلم‌سازانی نظیر ابراهیم حاتمی‌کیا و ابوالقاسم طالبی که کیفیت کارهایشان غیرقابل انکار است در جشنواره‌های خارجی موفق نیستند، اما فیلمی که هیچ چیز جز سیاه‌نمایی ندارد با استقبال همه جانبه آنها رو برو می‌شود.

جلیلی ادامه داد: جشنواره عمار تمام تلاش خود را می‌کند تا با عملکرد خود تاثیری مثبت بر سازمان تماشا داشته باشد. در این راستا رسانه‌ها می‌توانند به ما یاری بسیاری برساند. نکته پایانی سخنان‌مان این است که پیامبر(ص) در طول حیات مبارک خود بارها از هنرمندان مسلمان حمایت کرد. این اتفاق هم‌اکنون توسط مقام معظم رهبری نیز رخ می‌دهد، تنها کافیست از این چراغ راه استفاده کنیم تا مسیر پیش‌رویمان روشن شود.

در ادامه این مراسم سید رسول منفرد‌زاده نیز درباره اکران‌های مردمی و تعداد آثار ارسال شده به جشنواره نیز اینگونه توضیح داد: عمده فعالیت‌های جشنواره فیلم مردمی عمار به روی اکران‌های مردمی استوار بوده است. برای همین فیلم «هنگامه» توانست در بیش از 700 نقطه کشور اکران شود و 100 هزار نفر مخاطب داشته باشد. جالب است بدانید این فیلم با بلیط فروشی اختیاری که داشته، توانسته 70 میلیون تومان فروش داشته باشد. منظور از بلیط فروشی اختیاری نیز این است که ابتدا فیلم به نمایش در می‌آمد و بعد از نمایش هر تماشاگری که علاقه داشت بلیط فیلم را خریداری می‌کرد.

وی به توضیح فوق اضافه کرد:  نکته جالب درباره اکران‌های مردمی این فیلم به این امر بر می‌گردد که برخی از تماشاگر‌ها بلیط‌های زیادی را در راستای حمایت از این کار ارزشمند، خریداری می‌کردند. برای مثال در یک اکران مردمی فردی 150 هزار تومان، بلیط‌های این فیلم را خریداری کرد یا در بحرین فردی در منزلش «هنگامه» را به نمایش در آورد و هشتاد هزار تومان از این راه بلیط فروخت. استقبال از این فیلم نیز به این دلیل روی داد که مردم فیلم‌هایی درباره مدافعان حرم ساخته شود را می‌پسندند، نکته‌ای که هدایت‌کنندگان سازمان تماشا چشمان خود را به روی آن بسته‌اند.

منقرد درباره همکاری این جشنواره با فیلم مقاومت نیز اینگونه توضیح داد: در هفته دفاع مقدس همکاری مشترکی با جشنواره فیلم مقاومت داشتیم تا بتوانیم فیلم‌هایی با محوریت شهدای مدافع حرم به نمایش در آوریم. اتفاقی که رخ داد و خوشبختانه با استقبال مردم نیز مواجه شد. در بخش بین‌الملل جشنواره هم کارهایی با محوریت  28 مرداد اکران شد و در حاشیه همین قسمت یکی از فیلمسازان مطرح آمریکای جنوبی در جشنواره حضور پیدا کرد و درباره سیاست‌های استعماری قدرت‌های بزرگ در سینما سخن گفت.

منفرد در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: از دیگر اقدامات این جشنواره به سفرهای استانی دبیرخانه جشنواره عمار بر می‌گردد. این اقدام نیز به این دلیل انجام شده که هم از مشکلات پیش‌روی فیلمسازان جوان مطلع شویم، هم اینکه بتوانیم به اکران‌های مردمی جشنواره دقت و نظارت بیشتری داشته باشیم. بنابراین شهرهایی چون آبادان، گنبد، گرگان، بندر عباس، بیرجند و... از جمله شهرهای بودند که در این سفرها مورد بازدید قرار گرفتند.

منفرد در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد فرج‌الله سلحشور اظهار کرد: در شهریور سال جاری فراخوان این رویداد انقلابی اعلام شد و تا پنجم آذر نیز آثار درخواستی از سوی دبیرخانه پذیرفته شد. با این توضیح 2960 اثر فرم حضور در جشنواره را امضا کردند که از این تعداد 1300 فیلم، 610 مستند، 220 موزیک ویدیو، 270 فیلم داستانی، 164 پویانمایی و 47 اثر تلویزیونی برای حضور در جشنواره عمار درخواست حضور داده بودند. 

وی به توضیح فوق اضافه کرد: درباره آثاری که در جشنواره حضور دارند باید این نکته را اضافه کنم فیلم‌هایی که برای این جشنواره فرستاده شده‌اند بیشتر آثاری هستند که مبتنی بر دغدغه مردم است. در این میان موضوعی چون مدافعان حرم جایگاهی ویژه در تولیدات دارد. در کنار این موضوع، اقتصاد مقاومتی نیز از این مضامینی بود که مد نظر فیلمسازان عمار قرار گرفت. در همین رابطه دو فیلمی با عنوان‌هایی «روزگار اکبر» و «سید احمد» تولید شد که توانست با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شود. در کار اول محور پیرمردی کوری بود که به تلاش، زندگی خانواده خود را می‌گذراند و در فیلم دوم نیز فرد قطع نخاعی که با شرایط نامناسب جسمی از کار کردن غافل نبود مدنظر فیلم بود. 

منفرد‌ با بیان اینکه امسال اکران‌های جشنواره قبل از  داوری‌ها انجام شد، اظهار کرد: خوشبختانه امسال اکران‌های مردمی قبل از داوری‌ها انجام شد، چون می‌خواستیم از نظرات و بازخوردهای مردمی نیز مطلع باشیم. با این توضیح فیلم‌هایی چون «دایو»، «نبرد پنهان»، «قابلمه» و «روزگار اکبر» با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شد. درضمن باید اضافه کنیم این جشنواره در ایام الله 9 دی به مرکزیت سینما فلسطین برگزار خواهد شد، اما بسیاری از شهرها و نقاط مختلف کشور میزبان آثار جشنواره عمار هستند. 

وی در پاسخ به سوالی که آیا تجلیلی در این جشنواره صورت خواهد گرفت؟ گفت: کاملا روشن است که در جشنواره تجلیل خواهیم داشت، همان‌گونه که هر سال چنین بخشی را داشته‌ایم. برای همین ابتدا از ابوالقاسم طالبی تجلیل به عمل خواهد آمد، سپس از خانواده شهید محسن خزایی، خبرنگار شهید صدا و سیما تجلیل به عمل خواهد آمد، همچنین درصددیم از زنانی که در طول نهضت امام (ره) یاری رسان امام بوده‌اند نیز تجلیل به عمل آوریم. برای همین تجلیل از مرضیه حدیدچی معروف به طاهره دباغ یکی از تجلیل‌ها خواهد بود، البته دوست داشتیم در زمان حیاتشان از وی تجلیلی به عمل آوریم که متاسفانه این سعادت حاصل نشد.

در بخش پایانی این مراسم جلیلی در سخنانی اظهار کرد: جشنواره عمار برای بازسازی سیاست‌های سازمان تماشا برگزار می‌شود. برای همین مردم در آن حضور دارند و صاحب نظر هستند. ویژگی که باعث شده یک خانم خانه داری بندر عباسی فیلم‌های این حوزه را به نمایش در‌آورد  و یک میلیون تومان هم فروش بلیط داشته باشد. برای همین امیدوارم این تلاش ما با مساعدت خداوند به بار نشسته و ما شاهد سینمای بهتری در کشور خود باشیم.

captcha