کد خبر: 3554989
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸

پاسکاری دفتر قرآن و عترت حوزه میان معاونت تهذیب و آموزش

گروه حوزه‌های علمیه: دفتر قرآن و عترت حوزه علمیه در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات زیادی از جمله قرار گرفتن در ساختارهای متفاوت شده است؛ تغییراتی که شدت آن آسیب جدی‌ای را می‌تواند متوجه فعالیت‌های این مجموعه کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مرکز قرآن و عترت حوزه‌های علمیه مولود مبارکی در حوزه است که هر چند دیر اما بالاخره در سال ۸۸ پا به عرصه وجود نهاد و ثمرات متعددی به دنبال آن خلق شد که مهمترین آن رسمیت‌بخشی به این فعالیت‌ها است ولی این مجموعه در سالیان اخیر دستخوش تغییرات ساختاری و مدیریتی زیادی شده است.
حوزه اگرچه بر محوریت فقه بناشده اما در این بین فقهایی بوده‌اند که صبغه تفسیری داشته و یا در اوج قله فقاهت از حفظ قرآن و قرائت رسمی آن حمایت کرده‌اند که تشویق‌های بزرگانی مانند آیت‌الله‌العظمی بروجردی و آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی شاهد بر این مدعاست اما در سال ۸۸ مرکز قرآن و عترت حوزه راه‌اندازی شد تا رونق بیشتری بر فعالیت‌های قرآنی در حوزه ببخشد اما این روزها اگر چه رسما اعلام نشده ولی در حال تغییر و تحول مجدد در واسپاری به معاونت تهذیب است؛ جایی که پیش از این، خانه این دفتر بود ولی یکی دوسالی است با تصمیم شورای عالی به معاونت آموزش سپرده شده است.
این تغییر و تحولات سریع و نقل و انتقالات،حاکی از عدم وجود دیدی واحد در مجموعه شورای عالی حوزه از طرفی و عدم تعریف درست وظایف این مجموعه است که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود وگرنه از این دفتر چیزی جز برگزاری یک مسابقه سراسری سالانه نمی‌توان انتظار داشت و افزودن نیروی انسانی و تجهیز دفاتر استانی آن هرچند ضروری است، اما با این شرایط گرهی از مشکل آن برطرف نمی‌کند.
یک ماه و اندی است که مسئول این دفتر نیز تغییر یافته و هم‌اکنون حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی رضوی، سکاندار این دفتر است و کارهای سختی برای تدوین و اجرای ساختار بر عهده دارد.
تایید انتقال مجدد دفتر قرآن و عترت
حجت‌الاسلام والمسلمین رضوی در گفت‌و‌گو با ایکنا ضمن تایید تغییر مجدد جایگاه دفتر قرآن و عترت حوزه در آینده نزدیک گفت: طرح انتقال مجدد دفتر قرآن و عترت از معاونت آموزش به معاونت تهذیب حوزه در شورای طرح و برنامه حوزه مصوب شده است.
وی با بیان اینکه بنده معتقدم استقرار این بخش در معاونت آموزش با ماموریت‌های آن تناسب بیشتری دارد، اظهار کرد: در بخش آموزش بستر مهیاتر است و بخشی از فعالیت‌های دفتر، ماهیت آموزشی دارد.
رضوی با بیان اینکه باید برای اجرای برنامه‌های آموزش قرآن و حدیث در حوزه، سه رکن اساسی یعنی استاد، متن و روش آموزش در حد مطلوب تامین شود، اظهار کرد: در نظام آموزشی حوزه متون خوبی در زمینه قرآن و حدیث در نظر گرفته شده است اما در زمینه استاد نیازمند به آموزش برخی از آنان نسبت به روش های تدریس و اصلاح روش های آموزش کنونی هستیم زیرا مثلا آموزش تجوید در کنار آموزش مطالب نظری نیازمند به تمرین و استمرار عملی است.

سیدمصطفی رضوی، مسئول دفتر قرآن و عترت
مدیر دفتر قرآن و عترت حوزه‌های علمیه به برنامه‌هایی که قرار است در این مجموعه دنبال کند هم اشاره کرد و ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که بنده در دوره مدیریت جدید به دنبال انجام آن هستم تقویت و ارتقاء سطح تدریس تجوید در مدارس علمیه و انجام ارزیابی استادان تجوید به منظور ارتقاء سطح آنان و به‌کارگیری افراد توانمند در این زمینه است.
رضوی بیان کرد: از دیگر برنامه‌های این دفتر آماده‌سازی طرح جلاء‌القلوب است که در این طرح سعی شده است پیوست‌های مورد نیاز دروس قرآن و حدیث ارائه شود.
عدم ثبات مدیریتی
مسئول دفتر قرآن و عترت حوزه با بیان اینکه حرکت در بخش توسعه فعالیت‌های قرآن و حدیث باید تسریع شود گفت: حدود هشت سال از تاسیس واحد قرآن و عترت در حوزه می‌گذرد و فعالیت‌های خوبی نیز صورت گرفته که باید از زحمات مسئولین و دست‌اندرکاران تشکر کنیم ولی عدم ثبات در ساختار و تغییراتی مانند انتقال از معاونتی به معاونتی دیگر سبب شده تا در فعالیت‌های این دفتر اخلال وارد شود.
وی افزود: امید است به فضل خدای متعال و با حمایت‌های مادی و معنوی مسئولین دلسوز حوزه بتوانیم گام‌های موثری در پیشبرد اهداف عالی قرآن در حوزه‌های علمیه برداریم.  
یادآور می‌شود، دفتر قرآن و عترت در دوره تصدی حجت‌الاسلام مصطفی حسینی در قالب یک اداره فعالیت ‌می‌کرد و با اجازه آیت‌الله مقتدایی، مدیر وقت حوزه‌های علمیه بحث مرکز مطرح و در این قالب به فعالیت خود ادامه داد و هم اکنون نیز در ساختار معاونت آموزش با عنوان دفتر فعالیت دارد و در دوره مدیریت آیت‌الله اعرافی نیز قرار است در مجموعه معاونت تهذیب حوزه قرار بگیرد.
تاکنون شش دوره مسابقات قرآن و عترت سراسری، نزدیک به ۸۰ دوره تربیت معلم رشته‌های مختلف قرآنی و کارگاه‌های متعدد آموزشی از سوی این دفتر برگزار شده است و راه‌اندازی دفاتر قرآن و عترت در استان‌ها و واحدهای قرآن و عترت در مدارس از دیگر فعالیت‌های این مرکز محسوب می‌شود که البته ایجاد این دفتر با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و در برخی استان‌ها یا راه نیفتاده و در برخی نیز فعالیت مورد نظر را به دلایلی مانند کمبود نیروی انسانی و بودجه ندارند.

علی فرج‌زاده
captcha