سرابی: نتایج دوره ارزیابی قاریان متقن‌تر است/ خاکی: مسابقات سراسری تضعیف شد
کد خبر: 3555293
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷
تحلیل نتایج دوره ارزیابی قاریان و حافظان قرآن؛

سرابی: نتایج دوره ارزیابی قاریان متقن‌تر است/ خاکی: مسابقات سراسری تضعیف شد

گروه مسابقات: با وجود گذشت حدود دو هفته از اعلام نتایج دوره ارزیابی قاریان و حافظان قرآن، همچنان شاهد تحلیل‌هایی متعدد حول این رویداد هستیم، در آخرین تحلیل‌، قائم مقام شورای عالی قرآن، همچنان به دفاع از دوره پرداخته و از سوی دیگر یکی از قاریان بین‌المللی کشورمان برگزاری این دوره را در راستای تضعیف مسابقات سراسری تلقی کرد.

سرابی: نتایج دوره ارزیابی قاریان متقن‌تر است/ خاکی: مسابقات سراسری تضعیف شد
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حدود دو هفته از اعلام نتایج دهمین دوره ارزیابی قاریان و حافظان قران کریم گذشته و هنوز هم شاهد تحلیل‌های مختلف در مورد این نتایج هستیم. تحلیل‌های که گاهی تأیید‌کننده این دوره است و گاه آن را ناقض مسابقات و به عامل به حاشیه رفتن آن به حساب می‌آورد.
در آخرین تحلیل‌های صورت گرفته، سیدعلی سرابی،‌قائم مقام شورای عالی قرآن، حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و رحیم خاکی، قاری بین‌المللی کشورمان به بیان دیدگاه‌های خود در مورد این نتایج پرداخته‌اند.
سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن با اشاره به اینکه دوره آموزش و ارزیابی ویژه قاریان ممتاز از حدود 10 سال قبل آغاز شده است، گفت: برگزاری این دوره از دو جهت مورد توجه بوده است، موضوع اول انتخاب شایسته‌ترین افراد برای شرکت در مسابقات مختلف بین‌المللی قرآن و مسئله دیگر نیز مباحث آموزشی بوده است. 
تصمیمات غیر مترقبه در سال‌ قبل نیز وجود داشته است
وی افزود: در دوره‌های قبل نیز اینگونه بوده است که گاهی اوقات، برخلاف آن اتفاقاتی که در صحنه مسابقات سراسری اتفاق افتاده است، در دوره تصمیم دیگری گرفته شده است، یعنی افرادی که در معرض انتخاب بوده یا احتمال می‌رفت که آن افراد برای مسابقه‌ای خاص انتخاب شوند ‌به دلایل موجه‌ای افراد دیگری جایگزین آنها شده‌اند. در دو سال گذشته به دلیل تحولی که در سبک مسابقات سراسری پیش آمد و با توجه به آسیب‌هایی که از رهگذر سبک گذشته به متسابقان وارد می‌شد، بعد از مباحث کارشناسی بسیار زیادی که یک سال به طول انجامید، ‌تجربیات برخی از دستگاه‌ها و نهادهایی که مسابقات را به نحو دیگری برگزار کرده بودند، ارزیابی شد. اساتید متعددی نظرات خود را مطرح کردند و بعد از پخته شدن طرح، نشست‌های متعدد دیگری با صاحب‌نظران گذاشته شد و طرح سطح‌بندی مسابقات و اعلام نتایج به صورت سطح ممتاز و عالی پیشنهاد شد.
سرابی تصریح کرد: با اجرای این طرح در مسابقات سراسری، دیگر نفر اول و دوم و سوم نداشتیم تا آنها را به مسابقات تهران و مالزی اعزام کنیم، ‌بنابر این بایستی یک مرحله دیگر را طراحی می‌کردیم تا تصمیم نهایی در مورد نماینگان ایران برای مسابقات بین‌المللی تهران و مالزی و سایر مسابقات در آن مرحله اتخاذ شود، ما اسم این مرحله را مرحله پایانی مسابقات سراسری انتخاب کردیم.
قائم مقام شورای عالی قرآن با تأکید بر اینکه اهمیت دوره فعلی بیشتر از ادوار گذشته بوده و اثرگذاری آن نیز بیشتر شده است، اظهار کرد: سال گذشته نتایجی را در برخی از بخش‌ها داشتیم که برای افراد غیرمترقبه بود امسال نیز به همین ترتیب بوده است. سال قبل سیدمصطفی حسینی(از استان قزوین) امتیازی که به دست آورده بود با فاصله کمی، نفر سوم دوره ارزیابی بود و نفر دوم دوره نیز مهدی ساعد بود. بعد از تحلیلی که در مورد نتایج دوره ارزیابی صورت گرفت، تصمیم گرفته شد تا مصطفی حسینی به مسابقات مالزی و مهدی ساعد به مسابقات روسیه اعزام شود که ملاحظاتی در این زمینه باعث اتخاذ چنین تصمیمی شد.
سرابی بیان کرد: در جلسه تحلیلی سال قبل همه اذعان داشتند که سبک تلاوت سیدمصطفی حسینی برای مسابقات مالزی جذاب‌تر است و با این سبک، احتمال رتبه آوردن ایشان بیشتر است، از سوی دیگر با توجه به اینکه سال قبل توسط شهید محسن حاجی‌حسنی کارگر در مسابقات بین‌المللی مالزی رتبه اول را کسب کرده بودیم همه احتمال می‌دادند که کسب رتبه، توسط نماینده ایران غیر محتمل خواهد بود. با همه این وجود و با توجه به اینکه سیدمصطفی حسینی یک قاری رو به رشد و پیشرفت است و در سنی است که در آینده نیز امکان شرکت خواهد داشت و اگر رتبه هم نیاورد بر روحیه ایشان کمتر تأثیر دارد، بنابر این تصمیم گرفته شد تا حسینی به مالزی اعزام شود و مهدی ساعد نیز با سعه صدر پذیرفت و قرار شد به کشور روسیه اعزام شود.
وی خاطرنشان کرد: امسال هم این اتفاق به نوع دیگری افتاده است، یعنی نتایج دوره ارزیابی که شامل یک ارزیابی کامل و جامع است، این امکان را به قاری می‌دهد تا توانمندی‌های خود را کامل نشان دهد در صورتی که عرصه مسابقات امکان بروز این توانمندی نیست. معمولاً در مسابقات و به دلیل فشردگی، فرصتی نداریم که قاری یک صفحه بیشتر تلاوت کند، اما در اینجا با توجه به فرصت ایجاد شده، قاریان تلاوت‌های متنوع با زمان کم و محدود و زمان زیاد دارند.
قائم مقام شورای عالی قرآن در پایان با تأکید بر اینکه در دوره ارزیابی امسال امتیازات مسابقات سراسری قرآن نیز دخالت داده شد، اذعان کرد: امسال 20 درصد امتیاز مسابقات سراسری کشور در نتایج دوره تأثیر داده شد. این نتایج قابل اعتمادتر از صحنه مسابقات است، البته در صحنه مسابقات ویژگی‌های دیگری همچون هیجان و ... وجود دارد. با این وجود، ارزیابی‌ها در مسابقات نمی‌تواند به دقت ارزیابی‌های دوره ارزیابی باشد و این دستاورد خوبی بوده است.
سطح‌بندی و دوره ارزیابی لازم و ملزوم هم هستند
در ادامه نیز حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در صحبت‌های خود بر لازم و ملزوم بودن بحث سطح‌بندی مسابقات و برگزاری دوره ارزیابی قاریان و حافظان قرآن کریم تأکید کرد و گفت: بنابر این اگر سطح‌بندی در مسابقات روش صحیحی است پیامد آن این است که برای انتخاب نفر برای اعزام به مسابقات بین‌المللی به سبک فعلی باید عمل شود که البته جای اصلاح و تکمیل وجود دارد.
وی افزود: سال گذشته زمانی که سطح بندی اجرا شد، اساتید پیشنهادی دادند که نصابی برای سطح عالی در نظر گرفته شود که به صورت ثابت نبوده و هر سال تغییر کند. اگر قرار است مسابقاتی را برگزار کنیم که ممکن است در یک سال چهار یا پنج نفر در جایگاه ممتاز بایستند پس باید به لوازم آن که برگزاری دوره ارزیابی است نیز مقید باشیم.
ایرادی که به مسابقات و سطح‌بندی وارد است
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از صحبت‌های خود یکی از ایراداتی که ممکن است وارد شود، اعلام نمرات در مسابقات سراسری قرآن با وجود سطح بندی شدن متسابقان عنوان کرد و گفت: البته ما از این اعلام، اغراضی را دنبال می‌کنیم که یکی از آنها این است تا افراد بتوانند در جریان ریز نمرات خود قرار بگیرند و در ادامه خود را ارتقاء دهند. در عین حال اگر ما پذیرفته‌ایم رتبه‌ای به نام اول، دوم و سوم در مسابقات سراسری وجود ندارد باید بحث نمرات را نیز نادیده بگیریم و اگر هم اعلام شود آن را به عنوان نفر اول و ... تلقی نکنیم،‌ اگر اینگونه شود یعنی به سطح‌بندی اعتنا نکرده‌ایم.
سه راهکار برای برون‌رفت از وضعیت فعلی
حسینی در ادامه صحبت‌های خود در این بخش سه راهکار برای برون رفت از این مسئله ارائه کرد و گفت: ما در این بحث سه حالت بیشتر نداریم، حالت اول این است که به حالت قبل بازگردیم، یعنی انتخاب نفرات در مسابقات به همان حالت اول تا سوم و ... بازگردد و نفر اول به مسابقات تهران و نفر دوم نیز به مسابقات دیگر از جمله مالزی اعزام شوند. در آن نیز مختار باشیم که اعزام براساس رتبه باشد یا هیئت داوران در این زمینه تصمیم بگیرند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، دومین حالت پیش‌رو تمکین وضعیت فعلی عنوان کرد و افزود: حالت سوم نیز این است روش فعلی را به اضافه یک سری تغییرات مد نظر قرار دهیم تا به روش تکامل یافته‌تری برسیم.
حسینی همچنین در مورد برخی صحبت‌های مطرح شده در مورد بی اطلاع بودن یکی از شرکت‌کنندگان در دوره در مورد نحوه اجرای دوره، گفت: امسال اولین سالی نبود که این روش اجرا شود و دوستان از اجرای آن اطلاع نداشته باشند. سال گذشته بر اساس همین مدل انتخاب اتفاقی غیر از اتفاقات سال‌های قبل رخ داد و اطلاع‌رسانی خوبی را از طریق رسانه‌ها در مورد آن شاهد بودیم. پس افرادی که در طیف متسابقان هستند به خوبی مطلع بوده‌اند که چه اتفاقاتی قرار است در طول دوره رخ دهد. ضمن اینکه نوع عملکرد ستاد برگزاری مسابقات و کمیته اعزام و دعوت نشان داده است که تغییری نسبت به سال گذشته صورت گرفته است. غیر از تشکیل گروه در فضای مجازی با تک تک نفرات حاضر در اردو تماس گرفته شد و تمام اتفاقاتی که باید رخ دهد به شرکت‌کنندگان گزارش کردند.
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود یکی از نگرانی‌ها را نادیده گرفته شدن نتایج مسابقات سراسری قرآن عنوان کرد و گفت: در این زمینه نیز از قبل بحث‌هایی مطرح شد که در آن بحث‌ها اساتید، کارشناسان و متسابقان اعتقاد داشتند که اردوی ارزیابی در فرایند مسابقات پیش‌بینی شود، که این موضوع نیز در دست بررسی است.
در بخش دیگری از این برنامه رحیم خاکی،‌ قاری بین‌المللی کشورمان فلسفه مسابقات و فضای شور و هیجان آن را یک موضوع دقیق و جا افتاده در همه جای دنیا عنوان کرد و گفت: به این دلیل که در این نوع شرکت کننده تلاش می‌کند تا به یک نقطه‌ای که سال‌های برای آن تلاش کرده است، برسد.
خاکی با تأکید بر اینکه تاکنون بیش از 30 دوره مسابقات سراسری قرآن در کشور برگزار شده و مشکل خاصی به وجود نیامده است، افزود: اینکه در چند سال گذشته شاهد هستیم که مسیر انتخاب دو مسابقه بین‌المللی مهم ایران و مالزی از مسیر دیگری طی می‌شود باعث سوالات زیاد و همه این نگرانی‌ها و بحث‌ها شده است.
وی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود به جایگاه مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و مالزی اشاره و تصریح کرد: من به خاطر دارم در یک دوره رتبه چهارم و سال بعد رتبه پنجم را به دست آوردم که نتیجه آن اعزام به مسابقات سوریه و عربستان بود، آن مسابقات واقعاً اهمیتی نداشت و هم اینک نیز به نظر جایگاه فنی در بحث مسابقات چندان جایگاهی ندارند. اما زمانی که مسیر انتخاب نماینده کشورمان در دو مسابقه بین‌المللی ایران و مالزی تغییر می‌کند،‌ بحث‌ها شروع می‌شود.
این قاری بین‌المللی با اشاره به اینکه اگر سیدمصطفی حسینی سال گذشته از همین مسیر انتخاب و به مسابقات مالزی اعزام شده است، امسال نیز باید نتایج را تمکین کند، گفت: ضمن اینکه اگر اعتراضی هم صورت می‌گرفت مگر اتفاقی رخ می‌داد؟! زمانی که نظری اعلام شد واقعاً کاری نمی‌توان انجام داد.
دو تصمیم اشتباه در دو سال
خاکی در ادامه اعزام سیدمصطفی حسینی به مسابقات مالزی در سال گذشته و اعزام به مسابقات ترکیه در امسال را یک تصمیم اشتباه عنوان کرد و افزود: به اعتقاد من هم سال قبل اعزام حسینی به مسابقات مالزی اشتباه بود و هم امسال انتخاب ایشان برای انتخاب به ترکیه اشتباه است، باید سال گذشته به مسابقه‌ای در سطح رقابت‌های ترکیه اعزام می‌شد تا به کسب تجربه بپردازد و امسال نیز به مسابقات ایران اعزام می‌شد؛ چرا که با تمام توانی که امسال گذاشته است و اول شده است می‌توانست رتبه اول مسابقات بین‌المللی ایران را کسب کند به این ترتیب سال گذشته نیز استعدادی چون؛ مهدی ساعد هدر نمی‌رفت، همانطور که دیدیم امسال مهدی ساعد حتی موفق به فینال نیز نشد. اگر وی سال گذشته به مالزی می‌رفت شاید بهتر از حسینی نتیجه می‌گرفت.
فضا برای بیان مخالفت‌ها باز شود
وی بیان کرد: همه ما از زحمات دوستان در شورای عالی قرآن و برگزاری دوره ارزیابی ممنون هستیم و شاهد تلاش‌های شورا و مرکز امور قرآنی هستیم که در دوره مدیریت جدید اتفاقات مهمی را رقم زده‌اند. با این وجود فضا باید به صورتی باز باشد که نظر مخالف وجود داشته باشد،‌ شاید اشتباه از سوی مخالفان باشد و شاید این نوع انتخاب نتیجه بدهد. ضمن اینکه هنوز خیلی قانع نشده‌ام و نتوانسته‌ام به لحاظ فنی خودم را قانع کنم که این کار موثر است.
اوقاف موظف به حفظ کیان مسابقات است
این قاری بین‌المللی کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در برنامه تلویزیونی رصد با تأکید بر اینکه مرکز امور قرآنی اوقاف باید از کیان و تلاشی که انجام می‌دهد، حراست کند، گفت: سازمان اوقاف، سال‌های سال تعیین کننده نفرات اول تا دهم کشور در سطح مسابقات ملی بوده است. همه مسابقات ملی سازمان اوقاف را به لحاظ فنی در جایگاه بسیار شایسته‌ای قبول کرده‌اند. اینکه الان مسابقات ملی اوقاف را یک مرحله مقدماتی ببینیم و تعیین سطح در جای دیگر باشد، به اعتقاد من حداقل در زمان کنونی برای جامعه کنونی قابل هضم نیست.
مسابقات سراسری قرآن مسیر تشریفاتی شدن را طی می‌کند
وی افزود: آنچه که دارد، اتفاق می‌افتد این است که در طول سال‌های بعد شاهد تبدیل شدن مسابقات قرآن اوقاف به یک رقابت تشریفاتی و انتخابی برای سطح‌بندی کلی خواهیم بود و شورای عالی یا کمیته اعزام تعیین می‌کند که کدام متسابق به کدام کشور اعزام شود. این موضوع می‌تواند انگیزه قاریان در عرصه مسابقات را نیز تحت تأثیر قرار دهد. ضمن اینکه در دوره نیز یک تیم داوری محکم که حدود 30 نفر هستند و جمع اساتید کشور هستند حضور دارند و در پنج یا شش مرحله تلاوت‌ها داوری می‌شود تا نفرات اول تا دهم انتخاب شوند.
خاکی در پایان ضمن تأیید برخی از صحبت‌های مطرح شده توسط رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف،‌ اذعان کرد: اگر در گذشته مشکلاتی بود، هم اکنون نیز مشکلات وجود دارد با این تفاوت که جدی‌تر نیز شده است.
در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام حسینی،‌ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به تصمیم کارشناسان و اساتید فن در مورد سطح‌بندی شدن نتایج مسابقات و در سال گذشته، گفت: اگر هم اکنون همان اساتید به اضافه یک جامعه بزرگتر که به آن اشاره شد، اعتقاد داشته باشند که سطح‌بندی باید تغییر کند این کار صورت خواهد گرفت. مرکز آماده برگزاری چنین نشست‌هایی هست.
وی در پایان با اشاره به اینکه در مسابقات قرآن نمراتی که خصوصاً در برخی فروع همچون صوت و لحن داده می‌شد، دقیق و خط‌کشی شده همچون مسابقات ورزشی نیست، افزود: با توجه به اینکه در برخی فروع سلیقه داور مقداری اثرگذار است، همیشه در مسابقات غیر از نفر اول بقیه ناراضی بوده‌اند.
یادآور می‌شود این دیدگاه‌ها شب گذشته، 29 آذرماه و با حضور در استودیو برنامه زنده تلویزیونی رصد شبکه قرآن و معارف سیما مطرح شد. برنامه رصد روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت 19 پخش می شود.
captcha