از داوری‌های عجیب مسابقات روسیه تا تجلیل از تیم ملی قرآن در پایان سال
کد خبر: 3556922
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲
در نشست تحلیل مسابقات قرآن روسیه، کرواسی و ترکیه مطرح شد؛

از داوری‌های عجیب مسابقات روسیه تا تجلیل از تیم ملی قرآن در پایان سال

گروه مسابقات: نشست تحلیل مسابقات بین المللی قرآن کشورهای ترکیه، روسیه و کرواسی با حضور تعدادی از قرآنیان کشور و نمایندگان ایران در این مسابقات برگزار و در آن به تجلیل از تیم ملی قرآن جمهوری اسلامی ایران در پایان سال اشاره شد.

مسابقات قرآن
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، نشست تحلیل مسابقات بین الملی قرآن سه کشور کرواسی، ترکیه و روسیه بعدازظهر امروز ششم دی ماه در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی، رحیم خاکی و عباس امام جمعه دو نفر از قاریان بین المللی کشورمان و نیز تعدادی از قاریان و حافظان کشور که در این مسابقات حضور داشته اند، برگزار شد.
بر همین اساس در ابتدای این مراسم مسابقات بین المللی قرآن کشور کرواسی مورد تحلیل قرار گرفت. در این بخش ابتدا حجت الاسلام مهدی نژادتبریزی، پدر رضا نژادتبریزی، نماینده کشورمان در مسابقات بین المللی قرآن کشور کرواسی به بیان برخی سخنان پرداخت.
وی با اشاره به اینکه اهالی کرواسی اصالتاً خود را ایرانی می دانند و بسیاری به آن افتخار می کنند، گفت: این مسابقات برای اولین بار به صورت بین المللی و در این سطح برگزار شد که به دلیل صدمین سال استقلال این کشور بود. این مسابقات در رشته حفظ در سطح بسیار بالایی برگزار شد، اما این کیفیت در رشته قرائت وجود نداشت.
آسیب های مسابقات بین المللی قرآن کرواسی
وی با تأکید بر اینکه حمایت های مالی این مسابقات را سه کشور ترکیه، قطر و عربستان بر عهده دارند، افزود: نماینده کشورمان در رشته حفظ کل، حسن حفظ بسیار خوبی داشت، اما به خاطر نفوذ عربستانی ها و اینکه نمی توانستند همزمان به دو شرکت کننده ایرانی رتبه برتر را بدهند و نیز از آنجا که قاری ایرانی تلاوتی به مراتب بالاتر از سایر شرکت کننده ها داشت، رتبه را در قرائت به نماینده ایران دادند.
نژادتبریزی در پایان در مورد مهم ترین آسیب هایی مسابقات کرواسی که برای نمایندگان ایران ممکن است وجود داشته باشد، تصریح کرد: بحث داوری یکی از آسیب ها است که باید نسبت به آن توجه شود، با اینکه به نماینده کشورمان در این مسابقات رتبه اول را ندادند، اما همه اذعان داشتند که کسب رتبه اول حق وی بوده است. بنابر این اگر بتوانیم در مسابقات بین المللی قرآن، داورانی را اعزام کنیم که شناخته شده باشند در احقاق حق ایرانی ها بسیار مفید خواهند بود.
در ادامه این نشست هادی موحدامین، نماینده کشورمان در رشته قرائت مسابقات بین المللی کشور کرواسی با اشاره به اینکه ماه ها قبل از اعزام به این مسابقات در انتظار زمان اعزام بودم، گفت: با این وجود دو روز قبل از آغاز مسابقات به ما اطلاع داده شد.
جایزه ای که کامل اهدا نشد
موحدامین با تأکید بر اینکه سطح رشته قرائت این مسابقات چندان بالا نبود افزود: در شرایط عادی شاید اختلاف نمره من با نفر دوم بیشتر از 12 یا 13 نمره بود، اما دو نفر از داوران نمره من را از نفر پنجم این مسابقات کمتر داده بودند و همین باعث شد تا اختلاف نمره من با نفر دوم دو نمره شود.
وی در مورد میزان جوایز این مسابقات نیز بیان کرد: جوایز این رقابت ها 1000 یورو بود که در نهایت 700 یورو از آن اهدا شد. در حالی که نفر اول رشته حفظ که قطری بود دو بار تجلیل شد و هر دو بار جایزه نقدی را هم دریافت کرد. همه این ناداوری ها و شرایط در حالی است که ایرانی ها در این کشور شرایط خوبی را دارند و البته باید در آینده نیز نقش خودمان را پررنگ تر کنیم.
موحدامین در ادامه با ابراز گلایه از برخی مسئولان که هیچ تقدیر و تجلیلی از قاریانی که به کشورهای دیگر اعزام می شوند و حقشان ضایع می شود، صورت نمی دهند، گفت: بعد از کسب رتبه در مسابقات کرواسی حتی یک پیام تبریک از سوی مسئولان ارسال نشد. اگر این موضوع و کسب چنین رتبه هایی در حد یک زیر نویس از شبکه های سیما همانند زمانی که ورزشکاری رتبه کسب می کند، درج شود، اتفاقی می افتد؟ این موضوع شخصاً برای من ارزش ندارد؛ چرا که به حسب وظیفه است که تلاوت انجام می دهم.
طعنه هایی که هنوز هم زده می شود
این قاری بین المللی کشورمان با اشاره به اینکه هنوز هم طعنه هایی در مورد اینکه چرا به سمت خوانندگی نرفته است؟ بیان کرد: هر زمانی که اراده کنم از 85 درصد خوانندگان کشور بهتر خواهم بود، اما برای وظیفه ای که دارم تلاوت انجام می دهم نه برای شأن و موقعیت که متاسفانه در کشور تکریم نمی شویم.
یک استدلال جالب
وی در بخش دیگری از صحبت های خود در این نشست تحلیلی به حضور ورزشکاران در مسابقات بین المللی و رویارو نشدن با ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس زد و گفت: اگر یک ورزشکار در برابر نماینده ای از رژیم اشغالگر رویارو نشود مورد تکریم و تجلیل قرار می گیرد، اما اگر یک قاری و حافظ قرآن به جرم ایرانی بودن و شیعه بودن رتبه نیاورد، هیچ تکریم و تجلیلی در کار نیست. آیا نباید چنین قاری یا حافظی که به دلیل شیعی بودن از رسیدن به رتبه منع شده است، در کشور خودش تجلیل و تکریم شود؟
موحدامین در بخش پایانی صحبت های خود به کسب نزدیک به 20 رتبه در مسابقات اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از نوجوانانی که در جلسات قرآن حضور می یابند با این سوال مواجه هستند که آخر و عاقبت چه خواهد شد. سعی کنیم تا زمانی که منصبی داریم و می توانیم کاری برای قرآن انجام دهیم از آن دریغ نکنیم و برای آیندگان کارهای ماندگاری انجام دهیم.
گلایه از تعلل در اعزام
در ادامه این نشست رضا نژادتبریزی، نماینده کشورمان در مسابقات کرواسی در رشته حفظ کل در توضیحات کوتاه خود به تعلل هایی که در اعزامش به این مسابقات صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: در این مسابقات با اینکه در حسن حفظ هیچ ایرادی نداشتم اما در لحن، نمره من را هشت نمره کمتر از سایر رقبا داده بودند که البته این موضوع اعتراض ما را به دنبال داشت.
وی افزود: نتیجه این اعتراضات نیز تقدیرنامه ای بود که در مراسم اختتامیه به همراه من که پدرم بود، اهدا کردند و در آن عبارت سوم مسابقات قید شده بود. با توجه به تجربه ای که از مسابقات امارات به دست آورده بودم شرایط خودم را برای حضور در مراسم اختتامیه این رقابت ها مناسب ندیدم و برای همین در این مراسم حضور نیافتم.
نژادتبریزی در پایان با تأکید بر اینکه انتقاداتی که وجود دارد به صورت کتبی تقدیم کرده اما به آن ترتیب اثری داده نشده است، گفت: استدلال اوقاف برای اعزام قاریان و حافظان به مسابقات بین المللی با وجود حق کشی ها این است که صحنه و عرصه را نباید خالی کرد، در مقابل انتظار ما نیز این است که اگر حق کشی صورت می گیرد، مسئولان پیگیر آن باشند.
علت تعلل در اعزام ها
در بخش دیگری از این نشست که پایان تحلیل مسابقات بین المللی کشور کرواسی نیز بود، سیدعلی حمیدی، مسئول دعوت و اعزام قاریان و حافظان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به بیان برخی توضیحات در مورد مشکلات به وجود آمده در مورد برخی اعزام ها پرداخت و گفت: دعوت ها به مسابقات همیشه از مجرای قانونی آن صورت می گیرد، یعنی نهاد برگزارکننده از طریق وزارت امور خارجه و سفارت آن کشور اقدام می کند. حال برخی کشورها دارای قوانین سخت در صدور روادید هستند که کشور کرواسی نیز یکی از این کشورها است.
وی افزود: علت تاخیر در صدور ویزا برای نمایندگان ایران جهت شرکت در مسابقات کرواسی به خاطر تاخیر در ارسال نامه دعوت برای صدور مجوز ویزا از سوی نهاد برگزارکننده مسابقات قرآن کرواسی بوده است.
تحلیل مسابقات بین المللی قرآن کشور روسیه بخشی دیگری از برنامه های این نشست بود، در این بخش ابتدا مهدی ساعد، نماینده کشورمان در این مسابقات در رشته قرائت به بیان نقطه نظرات خود در مورد این رقابت ها پرداخت و گفت: به اعتقاد من تنها هدف برگزاری این مسابقات این بود که اختتامیه باشکوهی برگزار شده و در آن از بزرگان و اکابر خودشان تجلیل شایسته ای به عمل بیاورند.
وی در ادامه به حضور بیش از 4000 نفر در مراسم اختتامیه مسابقات اشاره کرد و با تأکید بر اینکه در این مسابقات برای مراسم اختتامیه بلیط فروشی صورت می گیرد، افزود: برگزاری مسابقات اما در یک سالن بسیار کوچک و سیستم صوتی بسیار ضعیف بود.
ساعد با اشاره به اینکه اعتقاد دارد شیک ترین مسابقات بین المللی قرآن مسابقات روسیه است، بیان کرد: برای اعزام به این مسابقات برخی ناهماهنگی ها از سوی نهادی که در آن خدمت می کنم صورت گرفت که در آخرین لحظات برطرف شد و همین موضوع اضطراب بسیار زیادی را مواجه من کرد. استاد عباس امام جمعه که یکی از داوران برجسته و شناخته شده است به جهت نمره دهی در مسابقات به چالش کشیده بودند. حق خوری در مسابقات بین المللی قرآن از نظر ملی برای کشورمان بسیار نامطلوب است.
نماینده ایران در مسابقات بین المللی قرآن روسیه در سال 95 با اشاره به اینکه در این مسابقات 32 قاری حضور داشتند، عنوان کرد: ایران باید در آن مسابقات رتبه اول را به دست می آورد که به ترتیب رتبه های برتر به کشورهای مالزی، یمن، بحرین، ایران و عراق رسید. در این مسابقات مرحله فینال را برگزار کردند که فینال رقابت ها قرعه بسیار دشواری برای من در نظر گرفته بودند، اما از آنجا که باید رسوا می شدند، تلاوتی که در فینال انجام دادم، بسیار مورد توجه قرار گرفت.
داوری عجیب
در ادامه نیز عباس امام جمعه، قاری بین المللی کشورمان که به عنوان داور در مسابقات بین المللی کشور روسیه حضور یافته بود، گفت: مسابقات بین المللی کشور روسیه، معمولاً از ایران در رشته صوت و لحن داور دعوت می کند. یکی از داوران مسابقات قبل از هر چیز تمام سابقه من در تلاوت را استخراج کرده بود که برای خودم جالب بود.
امام جمعه افزود: رئیس هیئت داوران مسابقات روسیه شخصی به نام شیخ محمدترابی بود که هر زمان در مورد تلاوت ایرانی ها با سایر داوران بحث می کردیم بلافاصله شروع به ایراد گرفتن از جزء به جزء تلاوت ایرانی ها می کرد.
وی اذعان کرد: در مسابقات روسیه برای داوری مسابقات، دو فرم را به من دادند که هر کدام 100 امتیاز داشت، مربوط به صوت و لحن، تجوید و وقف و ابتداء بود. جالب اینجا بود که رئیس هیئت داوران از سایر داورها خواسته بود تا فقط یک علامت نقطه در برابر هر بخش قرار دهیم و از درج نمره خودداری کنیم. من البته به روش خودم نمرات را وارد فرم ها می کردم، علاوه بر من داور ترکیه ای نیز به فرم ها اعتراضاتی داشت که مورد قبول رئیس هیئت داوران قرار نگرفت. من در آن فرم نمره صوت و لحن نماینده کشورمان را 83 و نفرات دیگر 78 به پائین بود.
این قاری بین المللی کشورمان بیان کرد: از مسئولان برگزاری مسابقات درخواست آئین نامه را داشتم که دو برگ به من دادند و زمانی که من در مورد آئین نامه ایران توضیح دادم که در مورد جزئیات نیز حرف زده شده است شروع به خندیدن کردند. سطح فنی مسابقات نیز بسیار بالا بود و پنج نفر به فینال آمدند که نفر اول از کشور مالزی، وقف هایی مناسبی نداشت و یکی دیگر از فینالیست ها، غلط اعرابی داشت که اصلاً برای آنها مهم نبود. به اعتقاد من اشکال اصلی مسابقات روسیه در نمره دهی است.
براساس گزارش ایکنا، سومین بخش این نشست نیز تحلیل مسابقات بین المللی قرآن کشور ترکیه بود. در این بخش، ابتدا مهدی غلام نژاد و سعید علی اکبری نمایندگان کشورمان در این مسابقات در سال 95 به بیان برخی توضیحات پرداختند و در ادامه نیز رحیم خاکی، قاری بین المللی کشور نظرات خود در مورد این مسابقات را بیان کرد.
چهار روز بی آبی در مسابقات روسیه
مهدی غلام نژاد در صحبت های خود با اشاره به اینکه در رقابت های روسیه نیز حضور داشته است، گفت: یکی از مشکلاتی که در مورد مسابقات روسیه وجود دارد این است که به هر نفر یک بطری آب معدنی می دهند که برای 24 ساعت است و من واقعاً به مدت چهار روز تشنگی شدیدی تحمل کردم. نکته دیگر در این مسابقات این بود که سفیر عربستان همیشه همراه داوران بود.
وی در ادامه به آشنا شدن با یکی از مسئولان برگزاری مسابقات اشاره کرد و افزود: این شخص علاقه زیادی به ترکیب نغمات داشت و با هم بحث های زیادی داشتیم که همین باعث انس و علاقه خوبی بین ما شده بود، من کسب رتبه دوم خودم را در مسابقات روسیه مدیون این شخص می دانم که اگر ایشان نبود مشخص نبود چه رتبه ای به من بدهند. هر چند باید با اختلافی 20 نمره ای نسبت به سایر رقبا رتبه اول را به دست می آوردم.
این قاری ممتاز کشورمان در ادامه با اشاره به اینکه می توان غیر از مسابقات ایران و مالزی سایر مسابقات را نیز به حساب آورد، گفت: اگر اینگونه شود و مسئولان برای سایر مسابقات بین المللی نیز ارزش قائل شوند، بسیاری از ما از دست رقابت ها راحت رها می شویم.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به بحث در مورد مسابقات بین المللی قرآن کشور ترکیه پرداخت و با بیان اینکه رتبه چهارم این مسابقات را کسب کرده است، گفت: این مسابقات یکی از سخت ترین مسابقات بین المللی قرآن است، چرا که این رقابت ها در ماه مبارک رمضان برگزار می شود و اگر غذایی میل شود همه به دید بسیار بدی نگاه خواهند کرد، با توجه به اینکه مسابقات نیز کمتر از 10 روز است، امکان روزه گرفتن برای ما نیز نبود و این بسیار مشکل آفرین بود.
غلام نژاد با اشاره به اینکه همه اذعان داشتند که اگر شیعه نبودم رتبه اول مسابقات را به دست می آوردم بیان کرد: در این مسابقات ابتدا اعلام شد که فینال وجود ندارد، با توجه به اینکه در مقدماتی نیز بالاترین نمره را کسب کرده بودم، گمان میکردم همه چیز تمام شده است، بعد از پنج روز اعلام کردند که مسابقات دارای فینال هست. در این بخش نیز سخت ترین قرعه را برای من در نظر گرفته بودند، در واقع قرعه ها را خودشان انتخاب کرده بودند و بین شرکت کنندگان به دلخواه تقسیم می کردند.
این قاری ممتاز کشورمان در پایان یک توصیه به نمایندگان کشورمان در این مسابقات در سال های بعد داشت و خاطرنشان کرد: اگر شرکت کننده ای از کشورمان به مسابقات ترکیه اعزام می شود حتما باید آذوقه خوبی را همراه خود ببرد. در این مسابقات و در مراسم اختتامیه گفته شد زیباترین تلاوت را داشته ام و برای همین در اختتامیه تلاوت داشتم.
یک درخواست از مسئولان مسابقات
سعید علی اکبری، حافظ روشندل نیز در ادامه این نشست تحلیلی به بیان نظرات خود در مورد مسابقات بین المللی قرآن ترکیه و نابینایان ایران پرداخت، وی گفت: مسابقات بین المللی قرآن نابینایان ایران تاریخ مصرف خود را از دست داده است، متاسفانه مرحله انتخابی این مسابقات وضعیت بسیار بدی داشت و به هیچ وجه شایسته یک رقابت انتخابی نبود؛ چرا که در حال حاضر سطح حفظ نابینایان ضعیف شده است و برای رفع این مشکل باید با افراد عادی رقابت کنند.
وی افزود: در سال 1388 و در اختتامیه مسابقات قرآن سازمان بهزیستی اعلام شد که مسابقات بین المللی نابینایان برگزار می شود، قرار بود برای رقابت انتخابی نفرات برتر رشته حفظ کل سال های مختلف مسابقات بهزیستی حضور داشته باشند. اما در نهایت مسابقه انتخابی سال گذشته و به صورت استانی برگزار شد.
علی اکبری همچنین در مورد مسابقات بین المللی قرآن کشور ترکیه بیان کرد: ابتدا اعلام شد که مسابقات فینال ندارد، اما چند روز بعد اعلام کردند که فینال برگزار می شود. در فینال مسابقات یک ایراد حسن حفظی داشتم که در بین هفت فینالیست رتبه پنجم را کسب کردم.
این حافظ روشندل کل قرآن کریم در ادامه با اشاره به اینکه از انتخاب مسابقات بین المللی کشور ترکیه و نابینایان ایران پشیمان نیست، گفت: از طرف شورا با من تماس گرفته شد که بین این دو رقابت یکی را انتخاب کنم که مسابقات ترکیه را انتخاب کردم. هر چند اگر مسابقات نابینایان حضور می یافتم، رتبه اول را به دست می آوردم، اما از انتخاب مسابقات ترکیه پشیمان نیستم؛ چرا که مسابقات نابینایان هیچ اعتباری ندارد.
وی در پایان صحبت های خود به طرح خواسته ای از مسئولان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه پرداخت و گفت: با توجه به اینکه اعلام شده است، شرایط سنی حضور در مسابقات سراسری 35 سال است، خواهش من از مسئولان این است که این شرایط را تغییر دهند.
اعزام ها باید مدیریت شود
پایان بخش تحلیل مسابقات بین المللی قرآن کشور ترکیه صحبت های رحیم خاکی، قاری بین المللی کشورمان بود، وی در صحبت های خود با توجه به اینکه هر سال در این کشور حضور می یابد، گفت: من از سال 75 تا امسال فقط سال 95 به ترکیه نرفته ام، بقیه سال ها حداقل یک بار در ترکیه حضور داشته ام.
وی گفت: در حال حاضر در جهانی زندگی می کنیم که بسیار راحت قرآن را به آتش می کشند و خیلی راحت هر مسلمانی را به عنوان تروریست خطاب می کنند، جهان تشیع را در بدترین وضع ممکن در سراسر دنیا سر می برند. اگر انتظاراتی هم وجود دارد به حق است.
این قاری بین المللی کشور با تأکید بر اینکه خواهان این هستیم که حضور ما در هر مسابقه قرآنی همراه با احقاق حق هم باشد، بیان کرد: اما آنگونه که قدرت های نامحسوس و محسوس یهود و سعودی و دشمنان قسم خورده جهان اسلام، در حال طراحی هستند که دهه ها برای چنین روزهایی برنامه کرده و هزینه کرده اند، طبیعی است که الان طیفی از اسلام تعریف شده ای را در سراسر دنیا گسترده اند و با پول جهان اسلام، آل سعود و آل یهود را به جان همه مسلمانان عالم انداخته اند. طبیعی است که اینها در هر عرصه ای حضور خواهند داشت.
خاکی در ادامه به حضور خود به همراه دو نفر از نمایندگان کشورمان در مسابقات ترکیه در یکی از مساجد شهر استانبول اشاره کرد و گفت: در آن سال چند نفر از داعشی ها در گوشه ای از مسجد «فاتح» نشسته بودند و به بدترین وضع ممکن که تهدید از آن می بارید، ما را نگاه می کردند. فضای ترکیه بسیار مسموم شده است و افرادی که در حال حاضر تأثیرگذار شده اند در این مسابقات سال ها با هم در کشورهای مختلف حضور داشته ایم و زمانی بسیار از فعالیت های ایران تعریف داشته اند، اما در چند سال اخیر ورق برگشته است و چشم دیدن ایرانی ها را ندارند.
این داور مسابقات بین المللی اذعان کرد: نکته مهم این است که از این پس با لحاظ کردن همه شرایط باید اعزام ها را به صورتی مدیریت کنیم که کمترین آسیب به نمایندگان کشورمان از لحاظ روحی و روانی و امتیازات تشویقی و ... برسد. در سلسله جلساتی شاخص های دقیقی را باید در قالب اردوهای قبل از اعزام تصویب کنیم و آن را به صورت قانون قرار دهیم، ضمن اینکه باید جلوی شیطنت را نیز بگیریم.
این قاری بین المللی در بخش دیگری از صحبت های خود به تجربه ناداوری توسط قرآنی ها اشاره کرد و افزود: اعتقاد من این است که وقتی حضور را مدیریت کردیم، اتفاقاً برای تحریک برگزار کننده ها و نیز نشان دادن قدرت و تسلط خودمان در این حوزه، کرسی ها را از دست ندهیم و با قدرت تمام البته با روحیه حضور یابیم بنابر این اگر نمایندگان را قبل از اعزام توجیه کنیم دیگر از ناداوری ها سرخورده نمی شوند. ما باید حضورمان را قدرتمند کنیم و با تمام امکانات و در بهترین شرایط فنی حضور داشته باشیم.
تضییع حق به صورت علنی
خاکی در بخش دیگری از صحبت های خود به حضور «محمدحسین بهزادفر» در مسابقات امارات اشاره کرد و گفت: در این مسابقات فضا برای من کاملاً تازگی داشت و باور نداشتم که تا این حد وقاحت وجود داشته باشد که به راحتی حقی را ضایع کنند.
قاری بین المللی کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه این روزها پایان خواهد یافت، گفت: یقیناً این روزها تمام خواهد شد، فتنه‌ها تا آخر نمی‌تواند ادامه داشته باشد، ما امید داریم و منتظر وعده و صاحب خودمان هستیم، این اتفاق رخ خواهد داد و آن روز خواهد آمد که دیگر شاهد چنین وضعیتی نباشیم، بنابراین نباید عرصه را خالی کنیم.
وی در ادامه به مسابقات قرآن در کشور روسیه اشاره و بیان کرد: در آنجا به صورت سنتی ترکیه حاکم بوده است در چند سال گذشته نیز تلاش های زیادی کردند، اما اتفاقاتی که اخیراً افتاده تماماً ترکیه ای ها  را بدون وجهه کرده است، در روسیه به لحاظ سازمانی و زیرساختی مشکلاتی وجود داشت اما در حال حاضر امکانات وسیعی مهیا شده که سران ترکیه و عربستان و قطر عمده پول آن را داده اند. بنابراین اینها دستشان خالی است و همه چیز دیکته است، اقدام و عمل با اینها است و تفکرات و برنامه ریزی با دیگران است، عین همین اتفاق نیز در کرواسی در حال شکل گیری است.
رحیم خاکی در ادامه به حضور خود در کشور کرواسی در 74 و اسیر شدن به مدت هشت روز اشاره کرد و گفت: ارتباطات و علاقه ها به حدی خوب بود که در مسجد جامع زاگرب برای ما سه شب احیاء گرفتند و تحصن کردند. البته ایران خیلی سرمایه گذاری نکرد، نفرات ما هم در کرواسی چندان قوی نبوده اند، جای کار بسیار زیادی بوده است که قطر و عربستان جای ما را پر کرده اند. یک بار که من در آنجا بودم بازخواست شده بودند که چرا ایرانی ها را دعوت کرده اند.
وی در پایان اذعان کرد: پیشنهاد من این است که برای ایجاد ارتباطات گسترده افراد با نفوذ در کشورهای مختلف را در زمان برگزاری مسابقات به ایران دعوت کنیم تا ارتباطات گسترده تر شود.
تجلیل از تیم ملی قرآن تا پایان سال
پایان بخش این نشست نیز صحبت های حجت الاسلام والمسلمین حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بود. وی در صحبت های خود با اشاره به مفید بودن مجموع مباحث، گفت: این قبیل تحلیل ها باید بسیار پیش تر از این صورت می گرفت، از سال 1370 که کمیته دعوت و اعزام قاریان تشکیل شده است این کار صورت گرفته و همین کمیته نیز اعضای متعددی دارد.
وی افزود: تا سال گذشته سازمان اوقاف هیچ دخالتی در تعیین نمایندگان کشورمان در مسابقات بین المللی قرآن به غیر از مسابقات ایران و مالزی که از طریق رقابت های سراسری تعیین می شد، نداشته است. یکی از مواردی که در مورد اعزام ها صورت گرفت، بحث اعزام راهنما همراه با متسابقان بود که سال گذشته مصوب شد. البته برخی کشورها دارای سخت گیری هایی هستند و اجازه اعزام همراه و راهنما را نمی دهند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: امروز یک امر محتوم وجود دارد و آن هم اینکه مسابقات بین المللی قرآن ایران و مالزی برگزار می شود، اما در سایر کشورها حتی اگر چند دوره هم برگزار نشود اهمیتی ندارد. چنین مسائلی باعث می شود تا بی نظمی هایی در اعزام ها نیز به وجود بیاید. البته مسئولیت تمامی قصورات را قبول داشته و از همه عزیزان عذرخواهی می کنم. از همه همکاران در کمیته دعوت و اعزام نیز دعوت می کنم که به وظایف خود عمل کنند.
حسینی با بیان اینکه چرا باید شرکت کننده ایرانی در مسابقات بین المللی یک کشور حضور داشته باشد اما رایزن ایران هیچ واکنشی نشان ندهد، گفت: آیا اگر ورزشکار و یا هنرمندی هم در آن کشور حضور داشت، اینگونه بی تفاوت بودند؟ رسانه ها نیز باید به وظایف خود عمل کنند، چرا زمانی که یک ورزشکار رتبه ای کسب می کنند همه رسانه ها پوشش می دهند اما برای قرآنی ها اینگونه نیست؟
وی با تأکید بر اینکه سعی شده است تا هماهنگی هایی در این زمینه صورت بگیرد، افزود: فعالیت هایی که در حال حاضر در مورد تحلیل مسابقات صورت می گیرد بدون هیچ بودجه از پیش تعریف شده است و اگر قرار بود به انتظار بودجه بنشینیم باید تا مدت ها برای برگزاری چنین جلساتی صبر می کردیم.
حسینی بیان کرد: ضمن قبول بی مهری ها، اما باید قبول کنیم که حضور در مسابقات برای ما فرصت هایی را نیز به همراه داشته است. همین کشور ترکیه سال قبل، رئیس سازمان اوقاف را به عنوان میهمان ویژه به مسابقات دعوت کردند، تا قبل از سال گذشته همیشه اول تا سوم بودیم اما سال گذشته برای احترام حضور رئیس سازمان رتبه جهارم را نیز اضافه کردند تا برای تجلیل حضور داشته باشد. باید تلاش کنیم تا چنین مواضعی را در کشورهای دیگر نیز داشته باشیم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه برخی از داوران که در مسابقات بین المللی ایران حضور می یابند از نحوه نمره دهی مطلع نیستند، گفت: سال گذشته در بازنگری آئین نامه مسابقات، شش داور خارجی را نیز دعوت کرده بودیم که آنها نیز اعتقاد داشتند آئین نامه ایران سخت است و باید تسهیل شود.
وی با تأکید بر اینکه باید نظامی تعریف شود تا حق نماینده کشورمان در بازگشت از یک مسابقه لحاظ شود، گفت: این آخرین نشستی بود که از مسابقات گذشته برگزار شد، از امروز در مورد تحلیل مسابقات به روز خواهیم شد و اولین رقابت هایی که پیش رو است مسابقات سودان است که بلافاصله بعد از بازگشت نماینده کشورمان نشست تحلیلی آن برگزار خواهد شد.
حسینی همچنین از برگزاری برنامه تجلیلی در پایان سال خبر داد و گفت: در پایان سال در یک مراسمی، افرادی که از جمهوری اسلامی ایران به مسابقات بین المللی قرآن اعزام شده اند در قالب تیم ملی جمهوری اسلامی ایران تجلیل خواهند شد.
captcha