کد خبر: 3558126
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
صدرنوری عنوان کرد:

اخلاق‌مداری و توجه به فرهنگ ایرانی - اسلامی در جشنواره «نوای خرم»

گروه هنر: هرچند که جشنواره «نوای خرم» یک رویداد هنری با ماهیت موسیقی است اما با انجام سلسله اقدامات فرهنگی و به طور مثال ایجاد پویش احترام به پیشکسوتان و همچنین توجه مخاطبان هدف این جشنواره به آثار غنی موسیقی ایرانی، علاوه بر اخلاق‌مداری، سعی در نهادینه‌سازی فرهنگ ایرانی و اسلامی داریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری سومین جشنواره موسیقی «نوای خرم» پیش از ظهر امروز شنبه 11 دی با حضور بردیا صدرنوری، مدیر جشنواره، رضا خرم، عضو شورای سیاستگذاری و ناصر ایزدی، دبیر جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست مدیر جشنواره موسیقی «نوای خرم»  ضمن تقدیر از تلاش افرادی که در ستاد برگزاری و روابط عمومی این جشنواره که موجب مشارکت چشمگیر فعالان موسیقی و انعکاس مطلوب اخبار آن روند برگزاری جشنواره تا به امروز شده است گفت: این جشنواره ویژه اجرای آثار موسیقی فعالان و گروه‌های نوازنده زیر 18 سال است که از 15 تا 17 دی در تالار وحدت و طی 3 روز، هر روز در سه سانس رقابتی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: تعداد آثار رسیده به این جشنواره 395 اجرا بود که از این میان در داوری اولیه تعداد 70 اجرا به مرحله رقابتی این جشنواره راه یافتند و خوشبختانه با وجود آنکه تنها سه دوره از این جشنواره را برگزار می‌کنیم، مشارکت خوبی را از سوی مخاطبان هدف این جشنواره شاهد بودیم که از 54 شهر در این جشنواره شرکت کردند. در نهایت آثار راه یافته به مرحله رقابتی این جشنواره از 19 شهر هستند که در میان آنها شهرهای مقدس قم و مشهد هم به چشم می‌خورند.

مدیر جشنواره موسیقی «نوای خرم» تصریح کرد: در واقع این جشنواره و اجرای آثار موسیقی در آن بهانه‌ای است که به واسطه آن سلسله اقدامات فرهنگی از سوی بخش خصوصی به عنوان برگزارکنندگان آن به‌ویژه برای قشر کودک و نوجوان به انجام برسد که آنها را به شکلی پایه‌ای و اصولی با فرهنگ ایرانی و اسلامی آشنا سازد.

وی با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره 37 آموزشکده موسیقی نیز حضور دارند گفت: از جمله مباحثی که در این جشنواره مطرح است برگزاری پویش(کمپین) احترام و ارج‌گذاری به پیشکسوتان عرصه‌های گوناگون هنری است که به‌نوعی مصداقی از اخلاق‌مداری در هنر محسوب می‌شود. با این جشنواره در نظر داریم این موضوع را در میان مخاطبان هدف این جشنواره که به‌نوعی سرآغاز کار هنریشان است نهادینه سازیم.

صدرنوری افزود: علاوه بر آموزشکده‌های موسیقی، گروه‌هایی هم از مدارس سراسر کشور در این جشنواره شرکت کردند که به این واسطه علاوه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که حداقل در زمینه اطلاع‌رسانی با ما از طریق انتشار پوسترهای جشنواره مساعدت کردند، رایزنی خوبی نیز با وزارت آموزش و پرورش برای معرفی گروه‌های فعال موسیقی در سطح مدارس به وجود آمد.

صدرنوری گفت: علاوه بر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که همکاری و همیاری خوبی با دبیرخانه جشنواره به منظور تسریع در صدور مجوز و اعزام کارشناسان برای ارزیابی آثار داشتند، بنیاد رودکی نیز در تخصیص فضای مورد نیاز برای برگزاری این جشنواره با ما همکاری داشت هرچند که دبیرخانه و شورای سیاست‌گذاری این جشنواره حتی با فرض اینکه بنیاد رودکی هیچ نیازی به اجاره‌بهای فضا و تالار نداشته باشد اما از آنجا که از سوی بخش خصوصی و با حمایت مالی فرهنگ‌دوستان این جشنواره را برگزار می‌کند لذا به تمام تعهدات و قراردادهای مالی مورد نیاز برگزاری یک جشنواره هنری پایبند بوده است.

وی تأکید کرد: اما این پرسش شاید مطرح شود که با وجود ماهیت این جشنواره و تلاشی که در زمینه استعدادیابی هنری در میان کودکان و نوجوانان تلاش می کند چه ساز و کار و تمهیدی را برای هدفمندسازی این استعدادیابی دارد؛ البته پیش از توضیح در مورد این موضوع باید به نکته‌ای اشاره کنم و آن اینکه موسیقی اصلی ایرانی به عنوان یک جریان فرهنگ‌ساز در ایران که بتواند خوراک مناسب فرهنگی را به جهت دفع تهاجم فرهنگی غرب در اختیار ما بگذارد بدون حمایت دستگاه‌های دولتی و اجرایی محقق نمی‌شود اما ما برای هدفمندسازی این کشف استعدادها تمهیداتی را نیز در نظر داریم، علاوه بر جوایز ارزنده‌ای که در اختتامیه به گروه‌ها و افراد برگزیده اعطا خواهد شد؛ برای سایر گروه‌های مستعد که با اعمال داوری نتوانستند حائز رتبه شوند، هزینه آموزش یک‌ساله آن را به منظور بالندگی و شکوفایی بیشتر در ادوار آتی تقبل کرده‌ایم.

مدیر سومین جشنواره موسیقی «نوای خرم» ادامه داد: در اصل این جشنواره درصدد است که هنرمندان کودک و نوجوان زیر 18 سال را با توجه به آثار غنی موسیقی که کشور در اختیار دارد و از سوی بسیاری از هنرمندان فقید همچون همایون خرم، علی تجویدی  و روح‌الله خالقی به یادگار مانده است؛ به نوعی آنها را متوجه داشته‌های فرهنگی خود کرده و در برابر نوع غیرمتعارف و نامتجانس موسیقی غربی و گرایش آنها به این نوع موسیقی مصون سازد.

صدرنوری در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایکنا که آیا آثار برگزیده این جشنواره به بخش کودک و نوجوان جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» نیز معرفی خواهند شد یا نه؟ گفت: ابتدا باید عرض کنم که دبیرخانه «موسیقی فجر» اهتمامی به موسیقی کودک و نوجوان دارد که البته بسیاری از آثار نواخته شده از سوی آنها همسنگ با موسیقی بزرگسالان است؛ این مسئله یک پیشامد مطلوب و فرهنگ‌ساز است و ما نیز در تعامل با این جشنواره در آینده برای معرفی آثار برگزیده جشنواره «نوای خرم» خواهیم بود؛ منتهی زمان برگزاری این دوره از جشنواره چون بسیار با «موسیقی فجر» نزدیک است امکان این هماهنگی میسر نشد اما در سال آینده این کار را نیز در اولویت سیاست‌های خود قرار خواهیم داد.

مدیر سومین جشنواره موسیقی «نوای خرم» ادامه داد: به هر حال این ظرفیت برای استفاده از آثار موسیقی کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در این جشنواره برای شرکت در سایر جشنواره‌های موسیقی وجود دارد کمااینکه در جشن خانه موسیقی که اخیراً برگزار شد یک اجرای تکنوازی از آثار برگزیده ادوار گذشته این جشنواره را نیز داشتیم که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد.

صدرنوری در پاسخ به این پرسش که آیا این جشنواره در آینده با توجه به اینکه مشارکت خوبی از گروه‌های شهرستانی در آن وجود دارد قادر خواهد بود بخشی را به عنوان موسیقی نواحی و اقوام ایرانی تدارک ببیند گفت: ما در شورای سیاستگذاری جشنواره یک نقشه راه داریم که تیپ موسیقی‌هایی که در قالب این جشنواره باید به آن بپردازیم مشخص است، با این وجود با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در زمینه موسیقی نواحی و مناطق ایرانی وجود دارد و به آن اشاره شد، صحبت بر سر این نکته وجود دارد که در قالب یک رویداد مستقل به موسیقی نواحی تحت عنوان «نواحی خرم» بپردازیم که در صورت تصویب اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در ادامه این نشست ناصر ایزدی، دبیر سومین جشنواره موسیقی «نوای خرم» به ایراد سخن پرداخت و گفت: در سال نخست این جشنواره ما تنها 70 نفر شرکت‌کننده داشتیم و در دوره دوم 700 نفر و در این دوره با 1040 نفر شرکت‌کننده مواجهیم که این نشان از ظرفیت بالای این جشنواره در فرهنگ‌سازی و پرداختن به نوعی موسیقی غنی و متعهد ایرانی دارد.

وی تصریح کرد: از مجموع 395 اجرای شرکت‌کننده در این جشنواره که در نهایت به 70 اجرا رسیدیم، 254 اجرا از آثار مرحوم همایون خرم، 61 اجرا از آثار مرحوم علی تجویدی و مرحوم روح‌الله خالقی بودند؛ البته تعدادی هم اجرای ملودی‌های ایرانی داشتیم و باید گفت که علاوه بر این استقبال چشمگیر چیزی که بیشتر ما را متحیر کرد حضور کودکان و نوجوان مستعد در این جشنواره از اقصی‌نقاط کشور بود که با امکانات خیلی کم آثار مطلوبی را اجرا کردند.

ایزدی در ادامه گفت: رقابت میان آثار ارزیابی شده در جشنواره آنچنان نزدیک به هم بود که بسیاری از گروه‌های اجرا را به اجبار و به عنوان ارزیابی مجدد از گردونه رقابت خارج ساختیم. جای دارد که به این همه استعداد در میان نسل کودک و نوجوان ایرانی که اینچنین خوب و گوشنواز می‌نوازند آفرین گفت و اذعان کرد بسیاری از آنها از گروه‌های بزرگسال چیزی کمتر ندارند.

وی افزود: اینکه بسیاری از آثار موسیقی در عین شایستگی به مرحله نهایی رقابت این جشنواره راه پیدا نکردند شاید به این دلیل بوده باشد که سطح کیفی آثار جشنواره نسبت به دوره نخست و دوم آن به مراتب بالا رفته باشد و لذا با وجود توقعی که ممکن است گروهی داشته باشد اما در مقایسه با سایر آثار رقیب، از کیفیت نازلتری برخوردار باشد.

رضا خرم، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی «نوای خرم» دیگر سخنران این نشست بود که در سخنان کوتاهی گفت: همانطور که دبیر جشنواره اشاره کرد، داوری آثار متقاضی شرکت در این جشنواره بسیار مشکل بود و حذف برخی از آنها و شرکت ندادنشان در مرحله نهایی جشنواره هیچگاه به معنای ناتوانی آنها نیست.

وی در پایان گفت: این جشنواره به بهانه سالمرگ استاد فقید موسیقی «همایون خرم» در دیماه برگزار شد که شاید با توجه به پر تعداد بودن جشنواره‌های فرهنگی و هنری در دو ماه دی و بهمن هر سال لازم باشد آن را به تاریخ دیگری موکول کرد، بر این اساس در حال شور و مشورت هستیم تا مناسبت دیگری همچون زادروز استاد را در 9 تیر به برگزاری این جشنواره اختصاص دهیم که البته تاکنون به دلیل همزمانی با ایام ماه مبارک رمضان این امر میسر نشد اما از این به بعد قادر خواهیم بود این کار را انجام دهیم که البته هنوز قطعی نیست.

امیرسجاد دبیریان

captcha