به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، محمدرضا مسیبزاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، بعدازظهر امروز 11 دیماه با حضور در استودیو برنامه افق رادیو قرآن به بیان برنامههای این وزارت خانه در مورد هفته قرآن، عترت و نماز در مدارس کشور پرداخت.
وی با تأکید بر اینکه باید تمامی روزها در مدارس، به نام روز و هفته قرآن و عترت باشد، گفت: فعالیتهای قرآن، عترت و نماز دانش آموزی از سالهای قبل دنبال میشده است، در واقع این هفته به عنوان نمادین انتخاب شده است تا فعالیتها با محوریت و ساماندهی بیشتری برگزار شود. این زمان نیز معمولاً هفته آخر آذر یا هفته اول دی ماه است.
مسیبزاده در ادامه با تأکید بر فعالیت 107 هزار مدرسه در سراسر کشور، تصریح کرد: با این تعداد مدرسه هفته قرآن و عترت زمان بیبشتری را میطلبید که البته ما 15 روز را به عنوان بازه زمانی در نظر گرفتهایم تا استانها بر اساس زمانبندی خود فعالیتهایی را انجام دهند.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برگزاری مرحله مقدماتی مسابقات قرآن دانش آموزان در مدارس در همین هفته انجام میشود، در واقع هدف اصلی ما نیز در برگزاری مسابقات همین مرحله مقدماتی است، چرا که این مرحله میتواند تعداد زیادی از دانش آموزان را درگیر خود کند.

وی در ادامه در مورد سایر فعالیتهایی که در این هفته در مدارس سراسر کشور صورت میگیرد، گفت: برپایی نمایشگاههای قرآن در مدارس کشور علاوه بر برگزاری مسابقات از جمله دیگر فعالیتهای این هفته خاص است.
مسیبزاده در بخش دیگری از صحبتهای خود به فعالیتهای قرآنی وزارت آموزش و پرورش در سه بخش اشاره کرد و گفت: در وزارت آموزش و پرورش سه گروه فعالیتهای قرآنی را پیگیری میکنند، گروه اول مباحث مربوط به تعلیم و آموزش را دنبال میکنند که این کار توسط بخش پژوهش وزارتخانه صورت میگیرد، گروه دیگر نیز مربوط به نیروی انسانی و تربیت معلمها و .. است که در بخش منابع انسانی صورت میگیرد و هر آنچه غیر از این دو حوزه وجود دارد و شامل فعالیتهای مکمل و فوق برنامه است نیز توسط حوزه پرورشی و اداره کل قرآن، عترت و نماز انجام میشود. به تبع فعالیتهای اداری حوزه پرورشی با دو گروه دیگر در ارتباط است.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش یکی از عناوین فعالیتهای قرآنی در هفته قرآن و عترت را برگزاری مسابقات عنوان و اظهار کرد: مسابقات قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در 14 رشته برگزار میشود. در بخش عترت این مسابقات شامل رشتههای متنوعی است و از معدود مواردی است که به صورت ویژه به عترت پرداخته میشود، فعالیتهای عترت در کشور ساری و جاری است اما به این صورت که دارای تشکیلات خاص باشد، نیست.
وی همچنین در مورد فعالیت هیئتهای مذهبی در مدارس کشور نیز گفت: یکی از فعالیتهای اثرگذار در بخش عترت هیئتهای مذهبی است، در مدارس سراسر کشور حدود 33 هزار هیئت فعالیت دارد که ثبت شدهاند. برنامه «احلی من العسل» که سه سال است برگزار میشود، یکی از خروجیهای مطلوب فعالیت این هیئات بوده است.
مسیبزاده در بخش دیگری از صحبتهای خود به تدوین 63 عنوان کتاب در حوزه قرآن، عترت و نماز اشاره کرد و گفت: از این بخش هفت کتاب در بخش نهجالبلاغه و هفت کتاب نیز در بخش صحیفه سجادیه بوده است. در حوزه مداحی نیز کتابهای آموزشی پیش بینی کردهایم، در حوزه نماز نیز که مهمترین هدف اقامه شکوهمند آن در مدارس است، فعالیتهای اثرگذاری صورت گرفته است. در بحث اقامه نماز ساماندهی ائمه جماعات بسیار مهم است. در حال حاضر نزدیک به 65 هزار نماز جماعت در مدارس برگزار میشود، این به معنای آنکه در سایر مدارس نماز برگزار نمیشود نیست.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبتهای خود به انتخاب شدن آموزش و پرورش به عنوان دستگاه برتر در حوزه عترت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این انتخاب سال گذشته و پس از پایش فعالیتهای آموزش و پرورش صورت گرفت البته وزارت آموزش و پرورش در بخش قرآن نیز به عنوان دستگاه برتر قرآنی شناخته شد.
مسیبزاده در ادامه صحبتهای خود و در پاسخ به این سوال که همیشه انتقادات از وزارت آموزش و پرورش در مورد ضعف دانش آموزان در مورد رواخوانی و روانخوانی قرآن کریم، گفت: موضوعی که در اینجا مطرح است این است که آموزش و پرورش نزدیک به 40 میلیون مخاطب دارد که از این بین 13 میلیون نفر دانش آموز هستند، اگر در مورد وضعیت بخش خاصی از صحبت میشد نباید آن را به تمام دانش آموزان تعمیم دهیم. بنابراین اینکه گفته میشود دانش آموزان نمیتوانند قرآن را قرائت کنند، حرف درستی نیست.
وی افزود: در این زمینه هر سال شاهد ارزیابیهایی هستیم، یکی از وظایف سازمان پژوهش همین بررسیها و ارزیابیها است. به اعتقاد من یک حلقه مفقوده در آموزشهای ما وجود دارد و آن هم تلاوت روزانه قرآن کریم است، اگر باور نداشته باشیم که در کنار آموزش قرآن باید تلاوت روزانه را نیز داشته باشیم، موفق نخواهیم بود.
مسیبزاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد فعالیتهای صورت گرفته در این وزارتخانه برای موضوع حفظ قرآن کریم، گفت: اگر قرار است اتفاقی در این زمینه بیفتد باید از کودکی رخ دهد، در زمینه حفظ از همان ابتدا که صحبتهایی توسط مقام معظم رهبری مطرح شد، فعالیتها را آغاز کردیم، یکی از این فعالیتها فراخوان به دانشآموزان برای حضور در سامانه ثبت نام حفظ قرآن کریم بود.
وی با اشاره به اینکه در ابتدا سه میلیون و 500 هزار نفر در سامانه تعریف شده جهت حفظ ترتیبی قرآن کریم ثبت نام کردند، اذعان کرد: از این تعداد نزدیک به یک میلیون و 400 هزار نفر در آزمون پایانی شرکت کردند که از بین آنها یک میلیون و 100 هزار نفر حدنصابها را دریافت کردند. با توجه به این تجربه، برنامهریزیهایی صورت گرفت تا حفظ موضوعی قرآن کریم پیگیری شود. در همین زمینه 11 عنوان کتاب طراحی شد، سال گذشته 800 هزار جلد تهیه و در اختیار قرار گرفت امسال نیز 1200 هزار جلد از ان کتاب چاپ شده است.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در بحث حفظ قرآن کریم در کل سه میلیون و نهصدهزار نفر ثبت نام کردهاند، ما در این زمینه زمان برای ارائه آموزش نداریم چرا که دانش آموزان از صبح تا بعدازظهر برنامه آموزشی دارند. البته برنامههای آموزشی ممکن است وجود داشته باشد که به صورت ساماندهی شده نیست. بخشی از فعالیتهای مربوط به حفظ در 750 مرکز دارالقرآن که در مدارس فعال است، صورت میگیرد.
وی در ادامه این بخش از صحبتهای خود به برگزاری جلساتی برای پیگیری موضوع حفظ اشاره کرد و گفت: یکی از بحثهای جدی ما بحث حفظ قرآن به صورت آموزشی در دروس تکلیفی دانش آموزان است که جلساتی برای رسیدن به نتیجه خاص در این زمینه برگزار شده که امیدوارم نتیجه بدهد.
مسیبزاده در پایان در مورد برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن دانشآموزی نیز گفت: این مسابقات همزمان با مسابقات بینالمللی جمهوری اسلامی ایران برگزار میشود که تاریخ دقیق آن مشخص شده است، همه شرایط برای برگزاری مطلوب این مسابقات فراهم شده است. این مسابقات امسال در دو بخش پسردان و دختران برگزار میشود.