کد خبر: 3558319
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
سیداحسان باقری:

ضعف در هنر عکاسی انقلاب/ اخلاق حرفه‌ای مبتنی علوم انسانی غربی است

گروه هنر: بسیاری از آثار عکاسی ثبت شده در تاریخ انقلاب اسلامی مبتنی بر اصول علوم انسانی وضع شده در هنر و فرهنگ غربی است که هیچ سنخیتی با باور و اخلاق‌مداری هنر ایراین و اسلامی ندارد و این نقص باید با وضع قوانین بومی اصلاح شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مراسم رونمایی از عکس صحنه‌پردازی شده ویژه حماسه 9 دی با عنوان «رنگ و حقیقت» عصر روز گذشته شنبه 11 دی‌ماه با حضور محسن مؤمنی‌شریف، رئیس حوزه هنری و جمعی از مدیران فرهنگی در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.
سیداحسان باقری، رئیس خانه عکاسان ایران در این مراسم با اشاره به پراهمیت بودن چنین ابتکارات و خلاقیات در عرصه هنر گفت: در همه جای دنیا و به‌ویژه در دنیای غرب عکس‌های نمادینی که از آن تعبیر به واژه «آی کانیک» می‌شود در تبلیغات رسانه‌ای استفاده می‌شود که در آن تفکر و باورهای موجود در نهاد یک ملت به واسطه آن تبلیغات رسانه‌ای می‌شود.
وی گفت: عکس‌های زیادی نیز از حماسه 9 دی به عنوان فخر و شکوه ملت ایران و یک روز بزرگ ثبت شده است و باید از هنر عکاسی چیدمان استفاده درخوری صورت می‌گرفت تا به شکل نمادین از این هنر در پرداختن به این مضمون استفاده شود.
رئیس خانه عکاسان ایران تصریح کرد: نقش عکاسی در مقاطعی از تاریخ که با بحران‌ها روبرو هستیم بی‌بدیل است که مربوط به گونه‌ای از عکاسی معاصر می‌شود؛ در این زمینه تجربه خوبی را در رویدادهای مرتبط با انقلاب اسلامی در اختیار داریم هرچند که کمتر به آن توجه می‌کنیم، این امر در مورد فتنه سال 88 و بالتبع آن رخداد 9 دی بیشتر مشهود است و کمتر از دریچه هنر عکاسی به آن توجه شده است.
باقری ادامه داد: متأسفانه بیشتر آنچه که در حوادث سال 88 و پس از آن وقوع حماسه 9 دی به عنوان یک برهه خطیر پس از انقلاب اسلامی در حافظه تصویری به ثبت رسید، برپایه سلیقه رسانه و خبرگزاری‌های خارجی صورت گرفت و لذا نتیجه آن شد که واقعیت آنگونه که باید و شاید به‌نحوی شایسته به تصویر کشیده نشد.
این هنرمند عکاس گفت: یکی از دلایل وقوع چنین اتفاق نه‌چندان خوشایندی که تا حدودی منجر به مخدوش شدن واقعیت‌های فتنه 88 و پنهان‌ماندن ابعاد عظیم حماسه 9 دی شد آن بود که اخلاق حرفه‌ای در هنر عکاسی براساس علوم انسانی غربی که چندان همخوانی و سنخیتی با باور و تفکر هنر اسلامی و شرقی ندارد، وضع شده است و ما باید در این زمینه با وضع قوانین و مقرراتی منطبق با باورهای انقلابی خود به یک اهلیتی در هنر عکاسی برسیم.
رئیس خانه عکاسان ایران با اشاره به اینکه ما در عکاسی حرفه‌ای که دربردارنده اهداف متعالی هنر انقلابی و اسلامی است نیاز به یک سازمان داریم تأکید کرد: به دلیل نداشتن چنین سازمانی که خطوطی و اهدافی را در زمینه هنر عکاسی معین نماید و از جامعه عکاسی حمایت بی‌شائبه‌ای داشته باشد، مشاهده می‌شود که علاوه بر اعمال سلیقه عکاسان وابسته به رسانه‌های خارجی و غربی و سانسور ثبت برخی وقایع که به نفع رسانه متبوعشان نبود، برخی از عکاسان داخلی نیز شکار لحظه‌های ناب خود از حماسه 9 دی را به جای ثبت و نگهداری در آرشیوهای عکس داخلی به عنوان گنجینه هنر انقلاب اسلامی با اندیشه و اغراض مالی به قیمت‌هایی نه چندان قابل توجه در اختیار خبرگزاری‌های خارجی قرار دادند، واقعیت ناگوار دیگر آنکه ما در جریان وقایع سال 88 بسیار با جامعه عکاسان نامهربان بودیم و به جای ایجاد فضایی مملو از مصونیت برای آنکه آنها با آرامش کار خود را انجام دهند، این جامعه را مورد ضرب و شتم و بازداشت قرار دادند.
باقری غفلت از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در مواجهه با برخی رویدادهای بزرگ تاریخ معاصر کشور را زمینه‌ساز تحریف آنها از سوی دشمنان دانست و گفت: ما در خانه عکاسان آغازگر جریانی هستیم که امروز خوشبختانه به برکت ذوق و خلاقیت برخی از هنرمندان عکاس شاهد تبلور آن در بیان اندیشه ناب انقلاب اسلامی هستیم و از نمونه‌های نظیر خلق عکس «رنگ و حقیقت» در موضوعات سبک زندگی، اقتصاد مقاومتی، عفاف و حجاب و... حمایت خواهیم کرد.
وی گفت: وهب رامزی خالق عکس صحنه‌پردازی شده «رنگ و حقیقت» پیشنهاد این پروژه را به ما کرد و ما او را در خلق این اثر ماندگار یاری کردیم که خوشبختانه نتیجه کار بسیار رضایت‌بخش بود که در این مراسم از آن رونمایی خواهیم کرد.
وهب رامزی، عکاس و خالق عکس صحنه‌پردازی شده «رنگ و حقیقت» در ادامه به توضیح پیرامون شکل گرفتن این عکس پرداخت و از همه افراد همکار و یاری‌رسان در خلق این اثر کمال تشکر را کرد.
این گزارش حاکی است در این مراسم همچنین با حضور محسن مؤمنی‌شریف و برخی از مدیران فرهنگی حوزه هنری علاوه بر رونمایی از این عکس، از عوامل مشارکت‌کننده در ثبت عکس «رنگ و حقیقت» با اهدای لوح و جوایزی تقدیر شد و حضار در کنار این تابلو عکس یادگاری گرفتند.
امیرسجاد دبیریان
captcha