کد خبر: 3558434
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳

ضرورت تشکیل یک نهضت علمی و روشی برای فهم از قرآن در جهان اسلام

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که شکل گیری یک نهضت علمی و روشی برای فهم و تفسیر قرآن در جهان اسلام ضروری است، گفت: تا زمانی که مشکل روش سلفی اندیشانه نسبت به پاره ای از آیات اجتماعی قرآن کریم حل نشود معضل افراط گرایی نیز برطرف نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ایرنا نوشت: آیت الله احمد مبلغی خاطرنشان کرد: این مشکل روشی نیز با فعالیت یک و چند دانشگاه یا حوزه، برطرف نخواهد شد، بلکه باید حرکت اساسی در جهت خلق یک نهضت فکری - روشی برای فهم و تفسیر قرآن در جهان اسلام ایجاد شود. وی ادامه داد: خلق یک نهضت فکری - روشی جهت تفسیر قرآن، تاسیس یک مرکز مطالعاتی در منطقه توسط دانشگاه هایی از شیعه و سنی جهت بررسی همه جانبه پدیده افراط گرایی، بازتعریف و بازسازی تربیت اجتماعی اسلامی بر پایه لحاظ نتایج واکاوی مولفه های شخصیتی افراط گرایان، از پیشنهادهایی است که برخی از آنها در کنفرانس بین المللی علوم انسانی و مبارزه با افراط گرایی مطرح شد.
مبلغی هم چنین بررسی رابطه فتواهای غیر مسئول با افراط گرایی و تشدید آن و اجتناب از مواجهه جمودگرایانه و ظاهرگرایانه با نص را از دیگر پیشنهادهایی ذکر کرد که در این کنفرانس ارائه شد.
کنفرانس «علوم انسانی و دینی؛ مبارزه با افراط ‌گرایی» هشتم دی ‌ماه سال جاری با حضور اندیشمندانی از کشورهای مختلف جهان در دانشگاه مذاهب اسلامی تهران برگزار شد.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: در این کنفرانس پیشنهاد شد که یک مرکز مطالعاتی پیرامون پدیده افراطی گری تشکیل شود، اگر ما این مرکز تحقیقاتی را بین چند دانشگاه و به صورت منطقه ای تاسیس کنیم، در زمینه مهار افراط و خشونت گام های علمی بسیار تاثیرگذاری برداشته خواهد شد.
مبلغی با اشاره به این که شخصیت افراط گرایان از نظر روحی و روانی، قابل تجزیه و تفکیک است، گفت: بازتعریف و بازسازی تربیت اجتماعی اسلامی بر پایه نتایج بررسی های روانشناختی پیرامون شخصیت افراط گرایان امری بسیار ضروری است، در غیر این صورت، تربیت به وضعیتی شعاری، بی هدف و غیر علمی تبدیل خواهد شد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکلات زیادی در روح و روان این شخصیت ها و نگاه این انسان های خشونت طلب وجود دارد، بنابراین ما نباید تربیت اجتماعی خود را بر اساس یکسری ذهنیت ها، خیال ها و وضعیت های فردی بنا کنیم که چنین تربیتی بیش از توصیه هایی خشک و بی معنا نخواهد بود.
مبلغی با تاکید بر نقش های مثبت و منفی نوع فتوا در بروز و یا مهار خشونت گفت: افراط گرایی جدا از برخی از فتواها نیست، برخی از فتواها در بروز خشونت نقش دارند.
وی به مراکز افتاء در جهان اسلام هشدار داد: این فتواها زمینه و بهانه را برای افراطی گرایی و خشونت ایجاد می کند و مراکز افتاء در جهان اسلام تصور نکنند آنها به دور از این حادثه و غائله خشونت قرار دارند بلکه به نحوی با فتواها و نگاه های خود در این خشونت و افراطی گری ها نقش آفرین هستند.
وی ادامه داد: گاهی همین مراکز با فتوا نداشتن در برخی حوزه ها نیز باعث افراط می شوند، بنابراین باید فتوا را فعال و هوشمند کنیم.
مبلغی با هشدار نسبت به استفاده جمودگرایانه از نص نیز گفت: نص را نباید به صورت جمودگرایانه معنا کرد، حوزه های علمیه جهان اسلام اعم از شیعه وسنی نباید تنها به قرائت نص اکتفا کنند و یک نگاه ساده ای به آن داشته باشند بلکه باید نص را در معرض استنطاق(سخن گفتن و حرف کشیدن) قرار دهند.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: باید با دور شدن از نگاه ساده به نص وارد تعامل علمی با آن شویم تا سخن باز کند و محتواهای دقیق خود را باز گوید، در غیر این صورت، جوانان جامعه اسلامی زمام تطبیق نص ساده شده را بر حوادث ساده شده به دست می گیرند و از این طریق، افراط گری شکل می گیرد.

captcha