به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی جشنواره مردمی فیلم عمار، حسن عباسی، کارشناس مسایل استراتژیک و رئیس اندیشکده یقین با حضور در هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سالن شماره 3 سینما فلسطین در جمع اهالی رسانه و مردم علاقه مند به موضوع هنر انقلابی در تقابل با هنر لیبرالی پرداخت.
وی در ابتدا با اشاره به مسالهای که این روزها در نقطه توجه رسانهها قرار گرفته و افکار عمومی را مشوش کرده پدیده گور خوابی و بحث عقیمسازی که از سوی برخی مسئولین مطرح شده را نشانه نظریه تکوینی داروینی دانست که هرکس نتواند خود را با شرایط وقف بدهد باید از بین برود و آنان را مصداق این خواند وآن را به شدت نهی کرد.
هنر انقلابی یا لیبرال؟/ گندم نمایی و جو فروشیعباسی ادامه داد: امروزه در نظام کشور شاهد دو جناح سیاسی هستیم، اما هنوز در زمینه اقتصاد جناحگیری خاصی به وجود نیامده، اما در زمینه فرهنگ این جناحگیریها در حال شکلگیری هستند و به دو دسته فرهنگ انقلابی و لیبرالی دستهبندی شده است.
وی گفت: اصطلاح کالج هنرهای لیبرال در همه جای جهان وجود دارد و در ایران هم 37 سال پیش دانشکده هنرهای زیبا از این اصطلاح نشئت گرفته است و در واقع یک جعل مفهوم رخ داده است، تمام متونی که دردانشکدههای هنری تدریس و بسط داده میشود، شالوده و مبنایش تفکرات لیبرالی است که در ذهن هنرمند درحال نفوذ است و نتیجهاش این میشود که وقتی این جوان با تعارضات واقعی در جامعهای که در آن زندگی میکند روبه رو میشود نمیتواند آنها را حل و هضم کند.
عباسی با اشاره به سخن امام خمینی (ره) که فرمودهاند تا من هستم اجازه نخواهم داد حکومت به دست لیبرالها بیافتد این نکته را در جامعه امروز گوشزد کردند که جوهره هنرها در دانشکدههای هنری ما هنر لیبرالی است و باید هنر انقلابی در مقابل آن شکل بگیرد و برای این منظور جریان هنری انقلابی باید به قرآن رجوع کند و اساس و مبنای هنر واقعی را از درون کتاب آسمانی استخراج کند.
این پژوهشگر ادامه داد: در قرآن ما شاهد این هستیم که خداوند به پیامبرانش میگوید ما برای شما قصههای پیامبران پیشین را روایت کردهایم تا در قلب تو تثبیت شوند، همان طور که میدانیم جوهره وجود انسان دارای چهار لایه است که شامل صدر (در وقت حزن و شادی) لایه شقاف (در وقت عشق و نفرت) لایه قلب (در وقت دگرگونی و منقلب شدن) و لایهای به نام فواد که اصلیترین و مهمترین لایه است و محل رویت حق و باطل است و انسان مومن در حال تلاش برای رسیدن به فواد است، در فواد مرحلهای به نام تثبیت یا هواء وجود دارد که این ثبات شامل ثبات قدم ، ثبات نفس و ثبات فوواد است .
وی تصریح کرد: سینماگری که میخواهد فیلم بسازد باید بتواند آن را ابتدا در فواد خودش تثبیت کند و سپس آنرا به مخاطبانش نشان دهد تا در فواد آنان تثبیت شود این همان هنر انقلابی – اسلامی است، هنرمندانی همچون شهید مرتضی آوینی، مرحوم فرج اله سلحشور توانستند با آثارشان به ثبیت فواد در میان مخاطبانشان برسند.
رئیس اندیشکده یقین بیان کرد: هنرمندان ما باید از مرحله صدر به شقاوت و قلب برسند و در نهایت به فواد و در واقع به بیداری واقعی برسند و آنچه را که دیدهاند در هنرشان برای مردم بیان کنند چه در سینما چه در انیمشن و چه در موسیقی و .... درحقیقت هنرمند باید خودش اهل تزکیه باشد چیزی که در هنر لیبرال نقطه مقابلش مورد نظر است و هدفش فاسد کردن هنرمند است. هرگاه در جامعهای حق با باطل جا به جا شد و یا مخلوط شدن را مشاهده کردید اینها نشانههای نفوذ لیبرال در آن جامعه است
وی در پایان با اشاره به جشنواره مردمی عمار گفت: این حرکت مردمی میخواهد بین هنر لیبرال و هنر قرآنی فرق بگذارد و در حال ترسیم مبانی نظری آن و ساری کردن آن در بطن جامعه است. جشنواره عمار در سال 1389 در پاسخ به جریانات فتنه 88 به وجود آمد در حالی که نباید فراموش کنیم هرگاه افراد جامعه ای به ایمان برسند بارها مورد آزمایش و فتنههای مختلف قرار میگیرند و این هنرمندان انقلابی هستند که باید فتنه شکن باشند و جوانان هنرمند عماری متهدانه همچون مه شکنان فتنه هستند تا مردم را از گردنهها عبور دهند.