به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، ایسنا نوشت: میثم کهنترابی گفت: اولین گام برای رسیدن به جامعهای توسعه یافته از منظر قرآن این است که چنین دغدغهای در میان عموم مردم به صورت عام، در میان مسئولان اجرایی به صورت خاص و در میان مسئولین تصمیمگیر به صورت اخص ایجاد شود که پیشرفت و کمال جامعه جز در پرتو حضور همه جانبه فرهنگ قرآنی میسر نیست.
وی افزود: گام بعد توجه ویژه و به مراتب بیشتر از دیگر حوزههای قرآنی به مقوله پژوهشهای کاربردی و متناسب با نیاز جامعه و ناظر به رفع مشکلات جامعه است.
عضو هیئت علمی دانشگاه بزرگمهر قائن اظهارکرد: توجه به ساختار برخی کشورهای توسعه یافته نشان میدهد که پژوهشگران پشتوانه اصلی نهادهای تصمیمگیری و اجرایی به شمار میآیند.
کهنترابی ادامه داد: اگر قرار بر این باشد که سیاستی جدید اتخاذ شود، ابتدا در پژوهشها مورد بررسی قرار میگیرد، سپس بر اساس نتیجه آن، تصمیم گیریها صورت میپذیرد.
این نخبه قرآنی افزود: اما باید گفت در جامعه ما تا چه اندازه پژوهش قرآنی مورد تشویق و حمایت قرار میگیرد؟ این پژوهشها تا چه اندازه کاربردی و ناظر به حل مسئله و یا ارائه راهکار است؟ و در صورت کاربردی بودن تا چه اندازه در تصمیم گیریها مورد عنایت قرار میگیرد؟ صدها و شاید هزاران پژوهش قرآنی مفید که حاصل زحمت پژوهشگران سخت کوش و دغدغهمند بوده در گوشه کتابخانهها رها شده است.
کهنترابی گفت: دیگر گام اساسی که باید برای توسعه عملی فرهنگ قرآنی برداشته شود، آمادهسازی عموم مردم برای پذیرش این فرهنگ است.
وی ادامه داد: حتی اگر تصمیمگیریها و حوزه اجرا متناسب با فرهنگ قرآنی باشد، اما مردم این آمادگی را نداشته باشند، توفیقی حاصل نخواهد شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه بزرگمهر قائن یادآورشد: از این رو تمام نهادهای آموزشی و تربیتی چون آموزش و پرورش، آموزش عالی، رسانههای نوشتاری، گفتاری و تصویری و نهادهای فرهنگی باید بسیج شوند تا در قالب یک حرکت فرهنگی مستمر و عمیق، بینش مردم را متناسب با فرهنگ قرآنی بارور ساخته و شرایط را برای پذیرش حاکمیت فرهنگ قرآنی در جامعه فراهم کنند.
کهنترابی افزود: حضور فرهنگ قرآنی در یک جامعه به این معنا نیست که مسئولان و مردم تنها از قرآن سخن بگویند بلکه به این معناست که رفتار و عملکرد آنها با فرهنگ قرآنی متناسب باشد و با حداقل متناقض نباشد.
وی با بیان اینکه معیار گستره حضور فرهنگ قرآنی، تعداد جلسات، سخنرانیها، کلاسها و مسابقات قرآنی نیست، یادآورشد: معیار صحیح نمرهای است که از تطابق رفتارهای روزمره مردم و کیفیت عملکرد مسئولین با فرهنگ قرآنی داده میشود، اگر این نمره قابل قبول باشد، میتوان به پیشرفت و سعادت جامعه امیدوار بود.