بهره‌گیری از ظرفیت ادبیات و هنر در حمایت از کودکان کار
کد خبر: 3563069
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰
آرمین تأکید کرد:

بهره‌گیری از ظرفیت ادبیات و هنر در حمایت از کودکان کار

گروه ادب: یک نویسنده بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های ادبیات و هنر در حمایت از کودکان کار و بازمانده از تحصیل در راستای اجرای طرح جهاد مهربانی تأکید کرد.

منیژه آرمین، نویسنده در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به طرح جهاد مهربانی گفت: طرح‌های حمایتی از کودکان به ویژه کودکان کار و بازمانده از تحصیل اهمیت ویژه‌ای دارد و این طرح نیز می‌تواند در راستای حمایت از این کودکان مؤثر باشد.
وی افزود: متأسفانه کودکان بازمانده از تحصیل را در همه جای شهر می‌توان دید و اغلب آنها دستاویز افرادی سودجو قرار گرفته‌اند و به جای رفتن به مدرسه، توسط این افراد به کار گرفته می‌شوند. این کودکان، کودکی نمی‌کنند و دوران کودکی خود، بازی‌ها و شادی‌های خود را از دست می‌دهند.
آرمین ادامه داد: تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در حال افزایش است و آسیب‌های بسیاری آنها را تهدید می‌کند. آسیب‌هایی که می‌تواند در آینده برای جامعه نیز خطرآفرین باشد و کودکانی که آینده نامعلومی دارند. از این رو طرح‌های حمایتی مانند جهاد مهربانی می‌تواند نقش مهم را در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد که البته باید به صورت اساسی و با برنامه‌ریزی صورت گیرد.
وی یکی از دلایل افزایش این کودکان را فقر اقتصادی عنوان کرد و گفت: والدین اغلب این کودکان در شرایط بد اقتصادی هستند و فقر بر زندگی آنها حاکم است؛ از این رو به نظر می‌رسد یکی از اولویت‌ها باید رفع مسائل اقتصادی و معیشتی باشد، چنانچه در دین اسلام نیز بر آن تأکید بسیاری شده است.
وی تأکید کرد: حمایت از این کودکان از سوی یک نهاد و سازمان امکان‌پذیر نیست و این موضوع حمایت همه‌جانبه و همگامی تمام شهروندان را نیاز دارد و در گام نخست این کودکان باید شناسایی شوند از سوی دیگر در راستای همین همکاری‌ها و همیاری‌ها اهالی فرهنگ و هنر می‌توانند اقدامات مؤثری انجام دهند و با حضور در میان این کودکان آنها را به کارهای خوب تشویق کرده و نگاه آنها را به دنیای خود بازتر و روشن‌تر کنند.
آرمین یادآور شد: نویسندگان و هنرمندان می‌توانند از ظرفیت‌های هنر و ادبیات بهره گرفته و کودکان را به این سمت سوق دهند، کتاب‌هایی را برای آنها معرفی کنند، از خاطرات خود بگویند و تجربیات خود را برای آنها بازگو کنند. همچنین در خلق آثار خود به این کودکان نیز توجه کنند.
وی در ادامه بیان کرد: این کودکان بیش از همه توجه همگان را نیاز دارند، آنها محبت، آرامش و امنیت می‌خواهند تا کودکی خود را با شادی سپری کنند و از حقوق اولیه خود بهره‌مند شوند.


captcha